حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

نوسازی بافت‌های‌فرسوده، دمیدن جانی دوباره در محلات قدیمی

نوسازی بافت‌های‌فرسوده، دمیدن جانی دوباره در محلات قدیمی

نوسازی بافت‌های فرسوده رنگ و بویی تازه به محلات قدیمی شهر می‌بخشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ساختمان‌ها به مرور زمان مستهلک شده و استحکام اولیه خود را از دست می‌دهند که نیاز به نوسازی و احیا دارند و در غیر این صورت با گذشت زمان، هر روز فرسوده‌تر شده و در صورت وقوع هرگونه حادثه‌ای مانند زلزله و سیلاب، این موضوع به یک بحران تبدیل می‌شود و خسارت‌های سنگینی بر جای خواهد گذاشت.

 

کوچه‌های تنگ و باریک و خانه‌هایی که به صورت استاندارد بنا نشده سبب می‌شود تا در صورتی که حادثه حریق و یا حوادثی از این دست رخ دهد که نیاز به تردد خودروهای امدادرسان باشد، مشکلات را دوچندان می‌کند و امدادرسانی به سختی صورت خواهد گرفت.

 

باتوجه به اهمیت نوسازی منازل مسکونی در بافت‌های فرسوده، از چند سال پیش مشوق‌هایی در نظر گرفته شده تا ساکنان این مناطق با استفاده از آن‌ها بتوانند اقدام به نوسازی منازل مسکونی نمایند اما طبق آمارها و آنچه که در این محدوده مشاهده می‌شود، ساکنان این مناطق چندان رغبتی به نوسازی ندارند و استقبال برای نوسازی در این مناطق چندان چشمگیر نیست.

 

نوسازی منازل مسکونی در بافت‌های فرسوده سبب می‌شود تا نه تنها ساکنان این محلات بتوانند از خدمات و امکانات لازم بهره‌مند شوند بلکه از هر نوع خطر نیز در امان بمانند اما آنچه تاکنون رخ داده این بوده که روند نوسازی در این مناطق بسیار کُند است.

نوسازی بافت‌های‌فرسوده، دمیدن جانی دوباره در محلات قدیمی

 

برای نوسازی، نیازمند حمایت بیشتری هستیم

رحیمی یکی از ساکنان محلات بافت فرسوده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: کل متراژ واحد مسکونی ما ۶۰ متر است و من یک کارگر ساختمانی هستم به همراه سه فرزند که توانایی دریافت وام و پرداخت آن را برای یک واحد جدید و نو ندارم.

 

وی افزود: قدمت منزل ما بسیار زیاد است و با هر بارندگی از سقف باران چکه می‌کند، از طرفی آسیب‌های اجتماعی هم وجود دارد اما هزینه پرداخت تسهیلات زیاد است و با حقوقی که من دریافت می‌کنم، نمی‌توانم منزلم را بازسازی کنم.

 

این شهروند لرستانی تصریح کرد: با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، نوسازی واحدهای مسکونی بسیار سخت است و به نظرم بهتر است افرادی که مانند ما شرایط اقتصادی ندارند که به صورت خودمالکی واحدمسکونی را نوسازی کنند، سرمایه‌گذاران وارد میدان شوند و به صورت آپارتمان بسازند و تحویل دهند که اینگونه می‌تواند از نظر قیمت هم مناسب باشد.

 

رحیمی عنوان کرد: بسیاری از ساکنان این مناطق از نظر اقتصادی شرایط لازم را برای نوسازی ندارند، اگرچه بسته‌های تشویقی هم از طرف شهرداری و یا ودیعه مسکن و تسهیلات نوسازی لحاظ شده ولی درآمد این خانوارها کم است و نمی‌توانند چنین تسهیلاتی را دریافت نمایند.

 

وی خاطرنشان کرد: این محلات اگرچه قدیمی هستند اما تلاش برای نوسازی واحدهای مسکونی به صورت خودمالکی و یا آپارتمان می‌تواند جانی دوباره به این محلات ببخشد.

نوسازی بافت‌های‌فرسوده، دمیدن جانی دوباره در محلات قدیمی

 

۳۵ درصد جمعیت استان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

بروز بردی‌نشین، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: براساس مطالعات انجام شده در استان، بیش از ۲ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که باتوجه به ساخت و سازهای بی‌رویه در حاشیه شهرها و خارج از محدوده شهر، این مساحت بیشتر شده است.

 

وی با اشاره به ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده، افزود: این بافت‌ها در معرض خطراتی مانند زلزله قرار دارند از همین رو نوسازی آن‌ها بسیار مورد تاکید است که برای پیشبرد این هدف، مشوق‌هایی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده تعیین شده تا ساکنان این محلات بتوانند با استفاده از این مشوق‌ها، منازل خود را بازسازی نمایند.

 

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: طبق آمارها بیش از ۳۵ درصد از جمعیت استان در بافت‌های فرسوده ساکن هستند و برهمین اساس نوسازی بافت‌های فرسوده بسیار ضروری است.

 

وجود ۸۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی

بردی‌نشین عنوان کرد: از مجموع بافت‌های فرسوده استان، ۸۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی است که در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت، دورود، الیگودرز بوده و مطالعات لازم در این شهرها صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه در سطح استان ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی فرهنگی وجود دارد، گفت: از این میزان ۸۰ هکتار بافت تاریخی در خرم‌آباد و ۲۷۰ هکتار در بروجرد قرار گرفته است.

 

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به ارائه مشوق‌ها برای نوسازی واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده افزود: نوع مشوق‌ها با هم متفاوت است اما تخفیف پروانه ساختمان، افزایش تراکم ساختمان و بسته‌های تشویقی مالی برای افرادی که تمایل به نوسازی داشته باشند، در نظر گرفته شده است.

 

بردی‌نشین عنوان کرد: بافت‌های ناکارآمد میانی، بافت‌هایی هستند که در درون شهرها واقع شده ولی شاخصه‌هایی را که باید یک محله مناسب داشته باشد را ندارند به طور مثال معابر آن‌ها عرض استاندارد را ندارد و همچنین این ساختمان‌ها استحکام لازم را ندارند و ممکن است بر اثر حوادثی مانند زلزله در معرض تخریب قرار بگیرند.

 

وی اظهارداشت: برخی از محلات در این زمینه از لحاظ خدمات مشکلی ندارند ولی شاخصه‌های مذکور را ندارند که در همین راستا شرکت بازآفرینی شهری مصوبه‌ای را به نام ارائه مشوق‌های نوسازی در بافت‌های فرسوده که شامل ۱۹ بند است را لحاظ کرده که مشوق‌هایی داده می‌شود تا افراد ساکن این مناطق بتوانند مسکن خود را نوسازی کنند.

 

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان یادآورشد: لازم است که برای اجرای این برنامه و طرحی که منجر به نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود، شهرداری هم هماهنگی و اقدامات لازم را انجام دهد.

نوسازی بافت‌های‌فرسوده، دمیدن جانی دوباره در محلات قدیمی

لزوم بازسازی ۱۶ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده لرستان

بهزاد شاکرمی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیل «سفیرافلاک»، اظهارداشت: یکی از دغدغه‌های ما، تلاش برای نوسازی منازل مسکونی در بافت‌های فرسوده است که با برگزاری جلسات و برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم بتوانیم هرساله بخشی از این واحدها را نوسازی نمائیم.

 

وی افزود: باتوجه به اینکه ۳۵ درصد از جمعیت استان در بافت‌های فرسوده وجود دارد، بیش از ۱۶ هزار واحد مسکونی در این مناطق باید نوسازی شوند که این مهم در دستور کار قرار گرفته است و مالکان این مناطق با استفاده از مشوق‌ها و تسهیلات بانکی می‌توانند منازل خود را بازسای کنند.

 

۲۳۳ واحد در بافت فرسوده تسهیلات گرفتند

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۳۳ واحد از تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده استفاده کردند که ۲۲۰ واحد در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه و ۱۳ واحد هم از تسهیلات غیریارانه‌ای نهضت ملی استفاده نمودند.

 

شاکرمی عنوان کرد: ۲۲۰ واحدی که از تبصره ۱۸ برای دریافت تسهیلات استفاده کردند، به هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده و مابقی واحدها هم هر کدام ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی دریافت کردند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان خاطرنشان کرد: بیشترین بافت فرسوده با ۵۰۵ هکتار مربوط به مرکز استان و سپس بروجرد با ۴۸۳ هکتار رتبه دوم را در بافت‌های فرسوده دارد.

 

وی با اشاره به ضرورت نوسازی منازل مسکونی در بافت‌های فرسوده گفت: مالکان این واحدها می‌توانند از بسته‌های تشویقی که در نظر گرفته شده در جهت نوسازی منازل خود استفاده نمایند و به طور مستمر اعلام شده که متقاضیان و کسانی که تمایل به نوسازی دارند اقدام نمایند.

 

با همه این تفاسیر نوسازی بافت‌های فرسوده نه تنها ساکنان این محلات را از خطرات و بلاهای طبیعی در امان نگه می‌دارد بلکه با نوسازی آن‌ها، جانی دوباره به این محلات بخشیده می‌شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از