حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
گفتگوی تفصیلی با سرپرست دانشگاه فرهنگیان لرستان؛

همه‌پرسی ۱۲ فروردین یک اتفاق بی‌نظیر در دنیاست

همه‌پرسی ۱۲ فروردین یک اتفاق بی‌نظیر در دنیاست

سرپرست دانشگاه فرهنگیان لرستان گفت: ماجرای قانون اساسی در نوع خود یک اتفاق بی‌نظیر در نظام‌های سیاسی دنیا و همه‌پرسی قانون اساسی یکی از نمادهای مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، ۱۲فروردین سال۱۳۵۸ برای اولین‌بار در تاریخ ایران نوع نظام سیاسی کشور مورد همه‌پرسی قرار گرفت و ملت شریف ایران با اعتماد و اطمینان به راه و روش امام خمینی(ره) با رأی قاطع به جمهوری اسلامی آری گفتند و به یک نظام سیاسی، اسلامی، مستقل و مبتنی بر دموکراسی رأی دادند تا ۱۲ فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی شناخته شود.

۱۲فروردین روز افتخار آفرینی و جشن ملی برای مردم است؛ هم‌اکنون مردم ایران پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی این روز را گرامی می‌دارند و نظام اسلامی بالنده‌تر از سال‌های گذشته با اقتدار همه جانبه در فکر فتح قله‌های پیروزی است.

در همین راستا به مناسبت روز جمهوری اسلامی با احمد حقی سرپرست دانشگاه فرهنگیان لرستان در رابطه با دوازدهم فروردین سال۱۳۵۸ و برگزاری همه‌پرسی گفتگویی تفصیلی داشته‌ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

مهم‌ترین ویژگی نظام اسلامی چیست؟

یکی از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد نظام جمهوری اسلامی ایران پایبندی کامل به رأی، عقیده و نظر مردم است، در کشور ما پایگاه مردمی به شکل‌های مختلف در نظام وجود داشته، حفظ شده و به مرور زمان تقویت شده است. 

 

در رابطه با همه‌پرسی قانون اساسی توضیح دهید؟

ماجرای قانون اساسی در نوع خود یک اتفاق بی‌نظیر در نظام‌های سیاسی دنیا و همه پرسی قانون اساسی یکی از نمادهای مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

قبل از انقلاب اسلامی ایران، انقلاب‌های مختلفی در نظام‌های سیاسی دنیا اتفاق افتاد اما فقط در کشور ایرام به فاصله بسیار کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون اساسی پس از تدوین در معرض رأی عمومی مردم قرار گرفت. 

 

نقش مردم در انتخاب نظام جمهوری اسلامی چگونه بوده است؟

در نظام جمهوری اسلامی بلافاصله پس از استقرار رهبری نظام و تشکیل دولت موقت دستور شکل‌گیری شورای خبرگان قانون اساسی صادر شد، پس از آن شورای خبرگان به رأی مردم گذاشته شد یعنی نامزد‌های شورای خبرگان مورد تأیید مردم بودند و مردم آن‌ها را قبول داشتند.

جلسات متعدد و تخصصی و مذاکرات علنی خبرگان قانون اساسی در تلویزیون پخش می‌شد و کرسی‌های بحث و نظر بسیاری در رسانه به بحث و گفتگو در مورد قانون اساسی می‌پرداختند.

بند بند محتوای خبرگان قانون اساسی در رسانه ملی مورد بحث قرار می‌گرفت و مردم آن را مشاهده می‌کردند همچنین فضا برای اینکه همه دیدگاه‌های تخصصی در ایجاد و تدوین قانون اساسی مؤثر باشند در دسترس خبرگان قرار می‌گرفت.

مردم نیز قبل از اینکه قانون اساسی در معرض رأی آن‌ها قرار گیرد در جریان شکل‌گیری قانون در رسانه ملی بودند که بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند.

 

چرا امام خمینی(ره) به برگزاری انتخابات تأکید داشتند؟

 جریان اسلام گرای پیرو امام خمینی(ره) به عنوان جریان مسلط بر جریان‌های دیگر که در این پیروزی نقش داشت قلمداد می‌شد، عموم مردم به واسطه رهبری و هدایت امام(ره) وارد جریان‌های سیاسی شده بودند و انتظار داشتند امام(ره) هرچه می‌گوید اتفاق بیفتد.

اگر امام(ره) نظر خود را که جمهوری اسلامی ایران بود بدون هیچگونه انتخاباتی اعمال می‌کرد آن زمان شرایط به گونه‌ای بود که هیچ فردی اعتراض نمی‌کرد چون این را حق مسلم ایشان می‌دانستند.

امام خمینی(ره) تأکید داشتند که مردم باید حتماً در مورد شیوه حکومت و الگوی حکومتی خودشان رأی دهند و نظر و عقیده خود را اعمال کنند زیرا نظر و رأی مردم باعث قوام حکومت خواهد شد، به همین دلیل مردم در ۱۲ فروردین قاطعانه به جمهوری اسلامی ایران رأی آری دادند و ۹۸.۲ درصد واجدین شرکت در همه‌پرسی با حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.

 

در رابطه با اهمیت رأی مردم توضیح دهید؟

در آن زمان رأی‌گیری برای بسیاری از مناطق محروم و دور افتاده کشور انجام گرفت به این صورت که برای اولین بار صندوق رأی با استفاده از هلیکوپتر برای مردم ارسال شد و رأی‌گیری اتفاق افتاد.

مردمی که تا آن زمان هرگز در تصمیمات سیاسی نقشی به آن‌ها داده نشده بود برای اولین بار توانستند در مورد الگوی حکومتی مطلوب خود نظر دهند و در یکی از تصمیمات مهم کشور دخالت کنند.

 

چرا مردم نظام جمهوری اسلامی را پذیرفتند؟

یکی از دلایلی که مردم به نظام جمهوری اسلامی آری گفتند این است که همیشه علمای اسلام به پشتوانه حمایت مردم بر عملکرد حاکم و شاه نظارت داشتند.

این چارچوب مقبول و ریشه‌دار از گذشته در بین مردم وجود داشته که حاکم و کسی که اداره کشور را به دست گرفته در چارچوب اصول و مذهب مقبول جامعه و کشور و بر پایه رأی و نظر عموم مردم مدیریت کند.

این دیدگاه ریشه در فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، افکار و باور‌های ما و الگوگیری از سنت پیامبر(ع) و امامان معصوم دارد.

مردم نیز به صورت شفاف و روشن از طریق رسانه آن زمان یعنی تلویزیون و رادیو در جریان مباحث یاران امام(ره) و مخالفان ایشان قرار گرفته بودند و با انتخاب آگاهانه به نظام جمهوری اسلامی آری گفتند. 

نکته دیگری که باعث شد مردم به نظام جمهوری اسلامی رأی دهند در اعتماد آن‌ها به راه و روش امام(ره) نهفته است، اعتماد مردم به امام(ره) به عنوان رهبر خیرخواه و حکیم که آنچه اقدام کرده و آنچه می‌خواهد جزء برای خیر و صلاح مردم کشور نیست.

 

استقلال یک کشور به چه معناست؟

استقلال یک بحث جدی و وابسته به دوران قبل از انقلاب است، در گذشته ما کشوری بودیم که در تاریخ معاصر یعنی از زمان قاجار تا پایان پهلوی به شدت تحت سلطه قدرت‌های بیگانه و دشمنان قرار داشتیم و همه امورات کشور ما را بیگانگان و خارجی‌ها رقم می‌زدند. 

استقلال به عنوان یک آرزو و آرمان ملی سال‌های قبل از انقلاب توسط سردمداران نالایق تلف شده بود اما استقلال یکی از شعار‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی است و اکنون کشور ما در این بُعد افتخار آفرینی می‌کند. 

 

چرا آزادی از شعارهای اصلی نظام اسلامی است؟

آزادی به عنوان نیاز بشر و یک عامل اصلی برای رشد و هدایت انسان تعریف می‌شود بنابراین آزادی برای تعالی و رشد در نظام جمهوری اسلامی معرفی شده است. 

آزادی یک مسئله درونی و استقلال مربوط به امور خارجی است، استقلال به معنای نفی تسلط بیگانگان و آزادی یعنی محدودیت و موانع رشد مبتنی بر آنچه که خداوند در فطرت انسان‌ها قرار داده برداشته شود.

«استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» در کنار هم معنا پیدا می‌کنند، در زمان انقلاب جامعه روشنفکر و عموم مردم این شعار را به عنوان شعار اصلی خود اعلام کردند و مردم ایران با آزادی، آزاد اندیشی و آزادی در انتخاب استقلال را به دست آوردند.

 

در رابطه با دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی توضیح دهید؟

نظام اسلامی دستاوردهای عظیمی در ابعاد مختلف داشته شاید راه زیادی پیش رو داشته باشیم اما راه و مسیر طولانی را نیز پشت سر گذاشته‌ایم‌.

 به هر حال باوجود کاستی‌ها نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون دستاوردهای متعددی را در زمینه‌های مختلف به دست آورده است.

ما در حوزه نظامی، امنیتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، انرژی، معدن، فرهنگ، آموزش و پرورش، آموزش عالی، بومی‌سازی دانش، تربیت نیروی انسانی توانمند با اتکاء به ظرفیت‌های درونی کشور به نهایت رشد و تکامل رسیده‌ایم.

 

نتیجه تحریم‌های ظالمانه برای کشور ما چه بوده است؟

پایمردی در مقابل تحریم‌ها، حضور تأثیرگذار و جدی در عرصه‌های بین‌المللی، تأثیرگذاری در ایجاد جریان‌های اجتماعی در کشور‌های دیگر از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است.

دستاورد‌های نظام محدود به امتیاز‌هایی که مردم کشور ما دارند نیست، ما جزء محدود کشور‌هایی در جهان هستیم که سه نهاده انرژی یعنی آب، برق و گاز به همه خانه‌ها وارد می‌شود. 

این درحالیست که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اینگونه نیست که همه امکانات رفاهی در حوزه انرژی را به خانه شما بیاورند بلکه مردم کاملاً مدیریت شده و محدود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

اوج استقلال مردم ایران را چه می‌دانید؟

تجمعات و راهپیمایی‌های میلیونی در حمایت از مردم فلسطین یعنی اوج استقلال مردم ایران که نه تنها کسی برای آن‌ها تصمیم نمی‌گیرد بلکه در کشورهای دیگر ارزش‌ها و آرمان‌های خود را جریان‌سازی می‌کنند.

 

از نظر شما بهترین دستاورد انقلاب اسلامی چیست؟

دستاورد نظام ما این است که مردم ایران در دنیا به عنوان تأثیرگذار‌ترین مردم شناخته می‌شوند، مردمی تاریخ ساز که به پشتوانه تمدنی گذشته قدرت تمدن‌سازی آینده نگرانه‌ای را از خود ارائه دادند.

این مردم بهترین دستاورد را این می‌دانند که امروز ایران در تحلیل عالم‌ترین تحلیل گران دنیا به عنوان ملت تمدن ساز و قدرتی که آینده دنیا را در اختیار خواهد داشت شناخته می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از