حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

اوقات سازنده‌ای که میان برنامه‌های تکراری هدر می‌رود

اوقات سازنده‌ای که میان برنامه‌های تکراری هدر می‌رود

در میان هیاهوی اوقات فراغت تابستان، برنامه‌های تکراری وجود دارد که لازم است با طراحی و ایده‌هایی این کلاس‌ها با جذابیت بیشتر و همراه با شادی و نشاط برگزار گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، با گذر ۹ ماه از سال تحصیلی، دانش‌آموزان برای رسیدن تابستان لحظه شماری می‌کنند اما همین که تابستان از راه می‌رسد، اوقات فراغت در میان برنامه‌های تکراری و گاهی بدون هدف، هدر می‌رود.


در گذشته‌های نه چندان دور تابستان که از راه می‌رسید، بازی‌های گروهی و متنوع خصوصاً در میان کوچه‌های قدیمی بسیار رونق داشت و شاید بسیاری از مهارت‌ها و رفتارها از همان بازی‌ها آغاز می‌شد اما به مرور زمان و با تغییر شرایط زندگی به سمت آپارتمان نشینی، بازی‌های دسته‌جمعی در کوچه‌ها کمرنگ شده است.

 

بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های هوشمند این روزها جایگزین بازی‌های دسته‌جمعی در فضای حقیقی شده است تا جایی که همین فضای مجازی برای هر لحظه از اوقات فراغت برنامه دارد و گاهی متاسفانه استفاده نامناسب از همین برنامه‌ها، شخصیت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


این در حالیست که فرصت سه ماهه تابستان بهترین زمان برای کسب مهارت است که در گذشته بسیاری از دانش‌آموزان پسر در ایام تابستان، شاگردی مغازه فامیل و دوستی را عهده‌دار می‌شدند تا اینگونه هم اوقات فراغت خود را سپری کنند و هم مهارتی را کسب نمایند.


این روزها، فراوانی کلاس‌ها در ایام تابستان دیده می‌شود برخی از این کلاس‌ها در کسب مهارت دانش‌آموزان اثر ندارد و فقط فرصت تابستان را سپری می‌کند در حالی که با برنامه‌ریزی می‌توان از این فرصت به خوبی استفاده کرد.

اوقات سازنده‌ای که میان برنامه‌های تکراری هدر می‌رود

کلاس‌های تابستانی طبق علاقه باید برنامه‌ریزی شود

 

سهرابی مادر یکی از دانش‌آموزان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: پسرم ۱۴ ساله است و قرار بود امسال در کلاس‌های رباتیک ثبت‌نام کند ولی هزینه این کلاس‌ها بسیار زیاد است و توان تامین هزینه‌هایش را نداریم به همین خاطر قرار شد در کلاس دیگری ثبت‌نام نماید.


وی افزود: اگرچه گاهی صدها برنامه برای ایام تابستان اعلام می‌شود ولی بسیاری از برنامه‌ها تکراری بوده و جذابیتی برای دانش‌آموز ندارد و با توجه به فرصت تابستان می‌توان، کلاس‌هایی را در نظر بگیرند که بچه‌ها طبق علاقه، استعداد و با هدف شکوفایی آن‌ها تلاش نمایند.


سهرابی بیان کرد: متاسفانه گاهی فضای کافی برای تفریح دانش‌آموزان وجود ندارد در حالی که اگر فضاهای تفریحی برای نوجوانان فراهم شود، بهتر می‌توانند از این فضاها در زمان‌های تفریح استفاده کنند و با روحیه شاد، تابستان را پشت سر می‌گذارند.


وی عنوان کرد: اگر از فرصت تابستان در جهت شکوفایی استعدادها استفاده شود می‌توان آن‌ها را تداوم داد و همین می‌تواند مهارتی باشد که از دوران نوجوانی آن را شکوفا و پرورش می‌دهند.


سهرابی بیان کرد: به نظرم باید دستگاه‌های متولی هر ساله برنامه‌های کلاس‌های تابستانی را با تنوع برنامه‌ریزی کنند تا این برنامه‌ها اثرگذاری لازم را داشته باشد و نباید اجازه داد که همه فرصت‌ها و اوقات فراغت تابستان در فضای مجازی و بدون هدف سپری شود.

اوقات سازنده‌ای که میان برنامه‌های تکراری هدر می‌رود

بی‌برنامگی در اوقات فراغت آسیب‌زا است

 

حمید نادری جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: اوقات فراغت در واقع بخشی از زندگی هر فرد محسوب می‌شود که در دوران نوجوانی و جوانی اگر همراه با برنامه‌ریزی باشد می‌تواند در رشد روحی و جسمی دانش‌آموزان موثر باشد و این سبب می‌شود تا نوجوانی که اوقات فراغت خود را به خوبی سپری می‌کند، از آسیب‌های اجتماعی در امان باشد.


وی با اشاره به لزوم تنوع در اوقات فراغت نوجوانان، افزود: نوجوانان و جوانان تنوع در بسیاری از امور از جمله اوقات فراغت را دوست دارند از همین رو باید با برنامه‌ریزی و طبق علاقه و استعداد، برای نوجوانان برنامه‌ریزی شود و کلاس‌هایی مهیا شود که این دانش‌آموزان بتوانند در کلاس‌ها حضور پیدا کنند و اوقات فراغت خود را به خوبی سپری نمایند.


جامعه شناس تصریح کرد: اگر مسیر پُر کردن اوقات فراغت نوجوانان به خوبی برنامه‌ریزی نشود، ممکن است گرفتار با همنشین‌هایی شوند و به سمت و سوی تفریح‌های ناسالم و اوقات فراغتی روند که زندگی آن‌ها را در مسیر نابودی و خطر قرار دهد بنابراین دستگاه‌های متولی و خانواده‌ها وظیفه دارند برای ایام تابستان بهترین برنامه را داشته باشند.


نادری عنوان کرد: بیکاری و بی‌برنامگی برای نوجوانان و جوانان بسیار خطرناک است از همین رو تنوع در کلاس‌های تابستانی به همراه شادی و نشاط می‌تواند دانش‌آموزان را به سمت مهارت‌آموزی و شکوفایی استعدادهایی که دارند، هدایت نماید.


وی با اشاره به نقش خانواده برای هدایت دانش‌آموزان در پُر کردن اوقات فراغت، گفت: این روزها لیست‌هایی از کلاس‌های تابستانی توسط نهادهای متولی دیده می‌شود ولی متاسفانه در برخی از موارد، انتخاب برای والدین و دانش‌آموز سخت است و همین سبب می‌شود تا فرزند خود را در چند کلاس که گاهی علاقه‌ای هم وجود ندارد، ثبت‌نام می‌کنند و در آخر تابستان، اوقات فراغت بدون شادی و نتیجه دلخواه به پایان می‌رسد.


جامعه شناس با اشاره به اینکه کیفیت و مهارت در برنامه‌های تابستانی مد نظر باشد، عنوان کرد: برخی از برنامه‌های تابستانی اوقات فراغت فقط برای مدت زمان کوتاهی مفید هستند و شاید در زمان‌های آینده کابردی نداشته باشند لذا باید والدین توجه کنند که کلاس‌هایی برای تابستان انتخاب شود که بتواند جذابیت، کیفیت، مهارت را در کنار هم داشته باشد.


نادری پُر کردن اوقات فراغت در فضای مجازی را برای دانش‌آموزان آسیب‌زا برشمرد و افزود: با توجه به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان دسترسی به فضای مجازی و گوشی همراه دارند، اگر مُدام ایام فراغت در این فضا سپری شود آسیب‌های جدی به روح و روان دانش‌آموز وارد می‌کند و متاسفانه گاهی دانش‌آموز ساعت‌ها پای گوشی نشسته و فرصت خود را اینگونه هدر می‌دهد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از