حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
گفتگوی‌ تفصیلی با رئیس دانشگاه‌ لرستان؛

پیروزی انقلاب، زمینه‌ساز جهش علمی شد

پیروزی انقلاب، زمینه‌ساز جهش علمی شد

جهش علمی و خیره‌کننده ایران، دستاورد مهم پیروزی انقلاب است که طی این سال‌ها جوانان توانستند به موفقیت‌های زیادی دست یابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولی عظیم در حوزه آموزشی رخ داد به‌طوری که افزایش تعداد دانشگاه‌ها، رشته‌های مختلف و دانشجویان زمینه را برای پیشرفت و موفقیت رقم زد.

بدون شک پیشرفت در هر کشوری بدون توجه به امر آموزش در سطوح بالا ممکن نیست از همین رو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جهشی فوق‌العاده برای پیشرفت در حوزه علم و دانش صورت گرفت.

توجه به امر دانش‌بنیان و فناوری یکی از موضوعات مهم در امر آموزش است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته تا بتوانند طرح و ایده را به محصول و تولید برسانند و این یعنی موفقیت در عرصه علمی که به نتیجه رسیده است.

در گام دوم انقلاب به علم و فناوری تاکید بسیار زیادی شده از همین رو جوانان باید با مشاهده دستاوردهای گام اول انقلاب، برای رسیدن به دستاوردهای دیگر در گام دوم انقلاب، مجاهدت نمایند تا بتوانند به موفقیت برسند.

در همین راستا گفتگویی تفصیلی با علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در خصوص دستاوردهای انقلاب در حوزه‌های مختلف، امیدآفرینی در جامعه و نقش جوانان در آینده کشور انجام شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

 

مهم‌ترین دستاورد انقلاب در حوزه آموزشی چیست؟

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ابعاد مختلف و متعدد بر زندگی مردم اثرگذار بود، چه در بُعد داخل کشور و چه خارج از مرزهای کشور این اثرگذاری مشاهده شده است.

یکی از عرصه‌هایی که انقلاب اسلامی ایران در آنجا اثرگذاری بسیار زیادی داشته است و شاهد پیشرفت و موفقیت در این بخش هستیم، نظام آموزش عالی کشور است که در این حوزه دستاوردهای علمی زیادی از نظر کمی و کیفی طی این سال‌ها حاصل شده است.

کافیست که برای اثبات این موضوع به نشانه‌های مختلف و یا شاخص‌هایی اشاره شود که در این زمینه فعالیت دارند و در بُعد مرجعیت علمی نیز، هم‌اکنون نظام آموزش عالی کشور در تولید علم رتبه پانزدهم را در دنیا دارد که طی این سال‌ها این رتبه هرساله ارتقاء یافته و این بهترین شاخص سنجش است.

 

قبل از انقلاب چند دانشگاه در استان وجود داشت؟

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تعداد مراکز آموزش عالی در همه شهرها اندک بود به‌طوری که در استان لرستان، قبل از انقلاب در مجموع ۷۰ دانشجو در یک یا دو رشته و در چند دانشگاه مشغول به تحصیل بودند اما به یُمن پیروزی انقلاب اسلامی ایران شرایط برای تحصیل در مقاطع بالا در دانشگاه مهیا شد و امروز بیش از ۶۲ هزار دانشجو در استان مشغول به تحصیل هستند.

در حال حاضر کمتر شهری در استان داریم که مراکز آموزش عالی نداشته باشند چرا که تلاش شده تا شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه برای همه فراهم گردد و هم‌اکنون ۶۰ مرکز آموزش عالی در شهرهای مختلف استان وجود دارد که یک‌هزار و ۳۰۰ عضو هیات علمی در این مراکز آموزش عالی فعالیت دارند.

اگر در یکی از ابعاد مانند عضو هیات علمی، استان را قبل و بعد از انقلاب مقایسه کنیم به خوبی شاهد گسترش عدالت آموزش و رشد خیره کننده در این زمینه هستیم که صدها دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیلی در سطح بین‌المللی قرار دارند که این نشان‌دهنده تحول عظیم در بخش آموزش عالی است.

 

استقلال علمی کشور چقدر به پیشرفت کمک کرده است؟

در حوزه دفاعی، علوم پزشکی،فناوری‌های نوین نیز ایران به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است تا جایی که تعداد زیادی پارک علم و فناوری، مراکز رشد و هسته‌های فناور ایجاد شده و این خود می‌تواند شاخص مهمی برای ارزیابی پیشرفت نظام آموزشی عالی باشد.

در بُعد علمی، آن نوع نگاهی که دانشمندان به علم دارند و آمده‌اند برای حل نظام مسائل و استقلال علمی که در بخش‌های مختلف مدنظر قرار دارد، همگی ماحصل پیشرفت و موفقیت است که دانشمندان ما تفکرشان استقلال علمی است به این معنا که به حل نظام مسائل بپردازند.

پیروزی انقلاب اسلام ایران بستر لازم را برای بالندگی و رشد استعدادها و خلاقیت‌ها مهیا نمود و امروز استقلال علمی ایران بسیار چشمگیر است و ایران قدرت علمی خود را در رشته‌ها و عرصه‌های مختلف به رخ دنیا می‌کشد.

 

نقش علم در خودکفایی و کمک به تولید چگونه است؟

صدها کارخانه متعدد و صنایع تولیدی مختلف در کشور نشان از اثرگذاری انقلاب اسلامی ایران است که ملت ایران با اتکا به توان داخلی نیز در این حوزه توانستند بسیاری از محصولات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنند و ثابت کردند هیچ نیازی و نگاهی به خارج از کشور ندارند.

بسیاری از جوانان ایرانی با مطالعه، تحقیق و پژوهش برای خودکفایی در بسیاری از موارد دست به کار شده و امروز نتیجه این همه تلاش علمی جوانان را در خودکفایی و تولید مشاهده می‎‌کنیم.

جوانان دانشگاهی تلاش می‌کنند واحدهای صنعتی که دارای مشکل هستند، با استفاده از توان علمی دانشگاه بتوانند آن‌ها را یاری کنند تا در تولید ممتاز شوند و همه این‌ها در سایه توجه به امر آموزش است.

در  بُعد مقاومت، پیروزی انقلاب این اعتماد و خودباوری را ایجاد کرد که ملت‌های مظلوم دنیا می‌توانند با ایستادگی در برابر دشمن آن‌ها را شکست دهند و به استقلال برسند، ملت ایران با پیروی انقلاب به همه دنیا ثابت کرد که می‌تواند روی پای خود بایستد و زیستی موحدانه داشته باشد.

 

بیان دستاوردها چه نقشی در امیدآفرینی دارد؟

یکی از راه‌هایی که می‌تواند امیدآفرینی را در جامعه گسترش دهد، جهادتبیین و بیان دستاوردهای انقلاب در ابعاد مختلف از جمله نظام آموزش عالی است که دانشگاه‌ها در این راستا آستین همت را بالا زده و راهیان پیشرفت را برای بازدید دانشجویان از مراکزی که دستاوردهای مختلف دارند را در نظر گرفته است.

دانشجویان و نسل جدید ما که آینده در دست آنان قرار دارد، با حضور راهیان‌نور، سرزمینی که سرشار از نور، معنویت، ایثار و شهادت است، متوجه می‌شوند که چه کسانی برای مملکت جانفشانی و رشادت نمودند تا این مرز و بوم بماند.

در کنار اردوی راهیان‌نور، دانشجویان به راهیان پیشرفت هم اعزام می‌شوند و در این راستا از صنایع مختلف، صنایع دفاعی و غیردفاعی بازدید می‌کنند و زمانی که یک جوان می‌بیند پیروزی انقلاب چه دستاوردهایی را به همراه داشته است، قطعاً ضریب امیدش در جامعه افزایش می‌یابد.

طی این سال‌ها، انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های زیادی دست یافته اما دشمنان تلاش دارند تا این دستاوردها برای نسل جوان بازگو نشود از همین رو دست به ناامیدی جوانان زده و می‌کوشند تا ذهن و فکر آن‌ها را از دستاوردها دور نمایند در حالی که تبیین دستاوردها به خوبی می‌تواند توطئه دشمن را در این راستا خنثی نماید.

جوانان ایرانی با امید به آینده می‌توانند سبب سربلندی، اقتدار و افتخار ایران باشند، همان‌گونه که تاکنون جوانان این مرز و بوم در عرصه علمی، پزشکی، ورزشی، نظامی، دفاع از امنیت و سایر حوزه‌ها توانسته‌اند برای این افتخارآفرینی کنند، نسل امروز هم با مشاهده این دستاوردهای بی‌نظیر می‌تواند برای آینده ایران خود را آماده نماید.

ملت ایران با امید توانستند انقلاب را پیروز نمایند، با امید توانستند در جنگ هشت ساله به پیروزی برسند و دشمن را شکست دهند، با امید توانستند توطئه، فتنه و دسیسه‌های دشمن را طی این سال‌ها خنثی کنند و همین امید می‌تواند سبب آینده روشن شود.

 

نقش پیروزی انقلاب در عدالت اجتماعی چگونه است؟

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران تلاش شد تا عدالت اجتماعی در همه جا گسترش یابد و همه مردم در هر شهر و هر گوشه‌ای این خاک وطن بتوانند به امکانات در بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشند که وجود مراکز آموزش عالی در جای‌جای این کشور نشان از عدالت اجتماعی است.

انقلاب اسلامی ایران توانست امکانات مورد نیاز را در اختیار روستائیان قرار دهد به‌طوری که افزایش مدارس روستایی و ایجاد دانشگاه‌ها طبیعتاً نشان‌دهنده همین عدالت اجتماعی است.

کم نیستند نخبگانی که با ایجاد عدالت اجتماعی توانسته‌اند برای کشور افتخارآفرینی کنند، از دانش‌آموزان گرفته تا دانشجویان و اساتید که با تلاش و مجاهدت در عرصه علمی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران بستر لازم را برای کسب علم و دانش در هر مقطعی فراهم کرد و همین جوانان با استفاده دانش و علم به کشور خدمت کردند و همچنان در این عرصه بر قله موفقیت ایستاده‌اند. 

 

حضور در انتخابات چقدر بر اقتدار کشور می‌افزاید

بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران می‌تواند در افزایش مشارکت مردم در صحنه‌های مختلف مانند انتخابات پیش‌رو و راهپیمایی ۲۲ بهمن نقش موثری داشته باشد و آنگاه که ملت ایران از مرد و زن، پیر و جوان همه در کنار هم حضوری چشمگیر خواهند داشت، این حضور برای دوستان امیدآفرین و برای دشمنان یاس را به دنیال دارد.

ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون در همه صحنه‌های انتخابات حضور پرشوری داشته و مهم‌ترین پیام‌ها را با حضور خود در صحنه به دنیا اعلام کرده‌اند، از همین رو در انتخابات پیش‌رو نیز با حضور خود حماسه‌ای دیگر را در دفتر انقلاب ثبت می‌کنند.

در واقع انتخابات یک قدرت نرم برای جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات، تحریم‌ها و زورگویان است و مردم سلحشور و ولایت‌مدار ایران اسلامی در ۲۲ بهمن و انتخابات اسفندماه، بار دیگر حضور خود را به دنیا نشان خواهند داد که ایران روز به روز توانمندتر و هدفمندتر عمل می‌کند.

ملت ایران همچنان در مسیر ترسیم شده امامین انقلاب به راه خود ادامه خواهند داد و هر روز به آرمان‌های بلند یعنی تمدن نوین اسلامی نزدیک شده که این تمدن، بسترساز ظهور امام زمان(عج) است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از