حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

گام بلند بسیج در آبادانی و محرومیت‌زدایی

گام بلند بسیج در آبادانی و محرومیت‌زدایی

بسیج در عرصه آبادانی و محرومیت‌زدایی گام‌های بلندی برداشته و هر کجا تفکر بسیجی حاکم باشد به پیشرفت و توسعه منجر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، تشکیل بسیج سرآغاز تحول و آبادانی در کشور شد به‌طوری که نه تنها بسیج در عرصه امنیتی، سیاسی تلاش داشت بلکه در راستای زدودن غبار محرومیت و توسعه و آبادانی در مناطق محروم و دورافتاده آستین همت را بالا زد.

جمعی از جوانان مخلص و خدایی در قالب گروه‌های جهادی و بسیج برای کمک به محرومان به صف شده و اوج خوشحالی آنها زمانی است که می‌توانند از رنج و مشکلات انسان‌های محروم کاهش دهند از همین رو هر جا که تفکر و نام بسیجی حاکم باشد شاهد آبادانی و پیشرفت هستیم.

بعد از اتمام جنگ تحمیلی، بسیج در عرصه سازندگی سنگ‌تمام گذاشته و در عرصه ساخت مسکن محرومان، ایجاد اشتغال، اهدای جهیزیه، آبرسانی به روستاها و کشاورزی خدمات قابل توجهی را ارائه داده است.

احسان جهانبخش مسئول بسیج سازندگی سپاه لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک با اشاره به خدمات بسیج سازندگی، اظهارداشت: بسیج سازندگی در عرصه محرومیت‌زدایی در بخش‌های مختلف، گام‌های بلندی برداشته که این خدمات در بخش مسکن محرومان، اشتغال، اهدای جهیزیه، توزیع بسته معیشتی، توزیع غذای گرم، آبرسانی به روستاها و کشاورزی بوده است.

 

بهره‌مندی ۵۸ روستا از پروژه آبرسانی 

وی با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاها یکی از مهم‌‌ترین پروژه‌های بسیج سازندگی است، افزود: در این راستا پروژه کلان قرارگاه امام حسن(ع) در سال ۱۴۰۰ منعقد شد که اجرای کار از سال گذشته در استان آغاز گردید، در مجموع برای این پروژه ۴۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۲۴۰ میلیارد تومان از این میزان اعتبار محقق شده است.

مسئول بسیج سازندگی لرستان تصریح کرد: باتوجه به اینکه ۵۶ درصد از میزان اعتبار لحاظ شده ولی این پروژه بالغ‌بر ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۱۱ درصد بیشتر از مبلغ هزینه شده، کار پیشرفت داشته است.

جهانبخش بیان کرد: در راستای اجرای این پروژه ۳۰۰ کیلومتر خط انتقال آب انجام شده و هشت حلقه چاه آب حفر شده است، علاوه بر این نیز ۱۲ مخزن آب ساخته شده و چهار مخزن دیگر در حال احداث است که حجم مخازن جدیدی که در دست ساخت قرار دارند بسیار زیاد بوده به طوری که یک مخزن هزار لیتری در الیگودرز و یک مخزن ۲ هزار لیتری در شهرستان دورود احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: این پروژه آبرسانی به صورت مستمر در حال انجام است که تاکنون آبرسانی به ۲۱ روستا انجام شده و به مناسبت هفته بسیج این پروژه در ۵۸ روستای دیگر بهره‌برداری شده که خوشبختانه با تلاش و فعالیت‌های جهادی که در این زمینه صورت گرفته، استان لرستان جزء چند استان برتر در حوزه جهاد آبرسانی کشور شناخته شده است.

 

بهره‌مندی ۱۰۰ روستای دیگر از پروژه آبرسانی 

مسئول بسیج سازندگی لرستان یادآورشد: باتوجه به اینکه اجرای پروژه از سال گذشته آغاز شده و زیرسازی لازم صورت گرفته لذا پیشرفت برخی از پروژه‌ها در شهرستان‌ها بالای ۸۰ درصد است و تلاش می‌شود تا روستاهای بهره‌مند از پروژه آبرسانی به ۱۰۰ روستا افزایش یابد.

جهانبخش از انعقاد قرارداد جدید قرارگاه امام حسن(ع) در حوزه آبرسانی خبرداد و گفت: در فاز دوم این پروژه بالغ‌بر ۹۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که ۱۰۰ روستای جدید را شامل می‌شود و تلاش شده تا روستاهای بیشتری از پروژه آبرسانی بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات بسیج سازندگی، انعقاد قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی برای ساختمان خانه‌های بهداشت روستایی و مناطق محروم است، همچنین با نوسازی مدارس برای ۲۳۰ مدرسه روستایی قراردادی منعقد گردید، علاوه بر این نیز با راه و شهرسازی برای ساخت مسکن و با راهداری برای راه‌های روستایی قراردادهایی منعقد شده تا بتوانیم در این حوزه‌ها نیز خدمات مورد نیز را ارائه دهیم.

مسئول بسیج سازندگی لرستان خاطرنشان کرد: از دیگر قراردادهایی که بسیج سازندگی منعقد نموده، قراردادی با جهاد کشاورزی تحت عنوان«از آبخیز تا جالیز» است که شامل ساخت کانال، اجرای پروژه‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و قنات است که برای این مهم رقم قابل توجهی اعتبار در نظر گرفته شده که ظرف مدت سه سال اجرا شود.

 

۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد 

جهانبخش با اشاره به پرداخت تسهیلات برای اشتغالزایی اظهارداشت: در حوزه اقتصاد مقاومتی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لحاظ شد که به یک‌هزار و ۹۰۰ نفر از متقاضیان تسهیلات پرداخت شد، همزمان با هفته بسیج نیز ۵۰ فقره تسهیلات در این راستا اعطا شده است که این تسهیلات در راستای ایجاد، توسعه و تثبیت اشتغال در نظر گرفته شده که مثلاً برای کارگاه‌های گلاب‌گیری، کشت زعفران و تولید عسل است.

وی از راه‌اندازی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی خبرداد و گفت: امسال در نظر داریم تا فضای مورد نیاز نمایشگاه دائمی اقتصاد مقاومتی در مرکز استان ایجاد کنیم و افراد بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.

مسئول بسیج سازندگی لرستان عنوان کرد: این نمایشگاه علاوه بر فروش محصولات تولیدی، در توسعه کارگاه‌های خُرد مانند خیاطی و گلخانه فعالیت خواهد داشت، در حال حاضر نیز یک کارگاه تولید قطعات بتنی داریم که ۲۸۰ میلیارد تومان موجودی این واحد بوده که دارای تجهیزات کامل است.

جهانبخش بیان کرد: در حوزه کانال‌های کشاورزی نیز ۵ هزار و ۸۲۰ متر کانال کشاورزی افتتاح شده و ۷ هزار و ۷۰۰ متر هم در حال ساخت است که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بیش از ۷۵ کیلومتر کانال کشاورزی احداث شده و تلاش داریم تا این رقم را به ۱۰۰ کیلومتر برسانیم که در مجموع بالغ‌بر ۸ میلیارد تومان هزینه شده است.

 

اهدای ۸۴۴ سری جهیزیه 

وی اظهارداشت: از دیگر خدمات بسیج سازندگی توزیع جهیزیه به نوعروسان نیازمندی است که از قبل شناسایی شده‌اند و قبل از هفته بسیج ۲۰۰ سری جهیزیه به نیت شهدا توزیع شد و به مناسبت هفته بسیج نیز ۸۴۴ سری جهیزیه بین نوعروسان تحت پوشش کمیته‌امداد و محرومان توزیع می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی لرستان با بیان اینکه ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی محرومان در دست ساخت است، افزود: ۵۰۰ مسکن با همکاری گروه‌های جهاد ساخته و تحویل داده شد و در حال حاضر ۳۰۰ مسکن در دست ساخت داریم که در صورت تامین اعتبار و پرداخت تسهیلات این مسکن‌ها هم تحویل داده خواهد شد.

جهانبخش تصریح کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۴۳۵ واحد منزل مسکونی محرومان در استان تعمیر شده که امسال هم ۵۰ واحد دیگر در دست تعمیر قرار گرفتند و در هفته بسیج ۳۵ واحد مسکونی تعمیر شده است، علاوه بر این نیز تعمیر مسجد و خانه عالم و محیط‌های فرهنگی هم صورت گرفت.

وی با اشاره به توزیع بسته‌های معیشتی گفت: هر ماه ۱۵ هزار پرس غذای گرم طبخ در بین نیازمندان توزیع می‌شود، همچنین ۳ هزار بسته معیشتی نیز توزیع می‌شود که به مناسبت هفته بسیج ۱۰ هزار پرس غذای گرم طبخ و توزیع شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از