حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

گشت‌وگذار نوروزی در مهد تاریخ و تمدن

گشت‌وگذار نوروزی در مهد تاریخ و تمدن

در ایام نوروز می‌توان با گشت‌وگذار در دل تاریخ و تمدن، به خوبی هنر و معماری گذشته را مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، تاریخ پُر از رمز و رازهای مختلفی است که هر کدام از قرن‌ها پیش سخن می‌گویند، میراث‌هایی ماندگار از گذشتگان که هویت و تمدن را نشان می‌دهند و امروز هر یک از آثار تاریخی و کهن، گنجینه‌هایی با ارزش هستند که امروز شاهد آن‌ها هستیم.


لرستان به عنوان مهد تاریخ و تمدن شناخته شده، استانی که در جای جای آن آثاری کهن و بسیار قدیمی به چشم می‌خورد و هر کدام شاهکار معماری و اوج هنر دستان خلاق گذشتگان را نشان می‌دهد، این آثار قدیمی امروزه جاذبه‌هایی بسیار نو و جدید برای گردشگران داخلی و خارجی است که اوج هنر را می‌توانند مشاهده نمایند.


قدمت برخی از آثار تاریخی در استان لرستان به چندین قرن پیش برمی‌گردد، آثاری مانند پُل‌های تاریخی، تپه‌های باستانی، خانه‌های قدیمی، قلعه‌ها، غار، مساجد و هزاران اثر دیگر که در ایام نوروز بسیاری از گردشگران با سفر به لرستان از این آثار تاریخی بازدید می‌کنند.

گشت‌وگذار نوروزی در مهد تاریخ و تمدن

 

قلعه فلک‌الافلاک، شاهکار معماری

یکی از آثار تاریخی و کهن در استان لرستان، قلعه فلک‌الافلاک است که در شهر خرم‌آباد واقع شده است، این قلعه در بلندایی قرار گرفته که از هر قسمت شهر مانند نگینی می‌درخشد.


قدمت این قلعه به دوره ساسانیان برمی‌گردد و در قرن چهارم هجری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور مورد استفاده قرار گرفته است از همین رو یکی از آثار منحصر به فرد در استان می‌باشد.


این قلعه دارای دو حیاط  و هشت برج است و ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه پنج متر است، این بنای قدیمی با سنگ، آجر، خشت، گچ و آهک ساخته شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی است که هرساله بیشترین حجم بازدیدکنندگان مسافران و گردشگران نوروزی را دارد.


با ورود به این قلعه می‌توان تاریخ و فرهنگ را یکجا مشاهده کرد به طوری که موزه مردم شناسی در این قلعه ایجاد شده که همه آداب و رسوم مردم استان را به نمایش گذاشته است.

گشت‌وگذار نوروزی در مهد تاریخ و تمدن

 

گرداب سنگی، اثری به قدمت تاریخ

یکی از آثار تاریخی استان لرستان گرداب سنگی است که در خرم‌آباد واقع شده و این اثر مربوط به دوره ساسانیان است.

همانگونه که از اسم اثر پیداست، این اثر تاریخی به شکل دایره‌ای و گِرد بوده که قطر آن ۱۸ متر و ارتفاع آن از کف دریاچه تا بالا نیز بیش از ۱۸ متر است.


این اثر در گذشته‌ها برای انتقال آب بسیار کاربرد داشته به طوری که آب چشمه، درون این گرداب قرار می‌گیرد و سپس توسط خط انتقال به هر بخشی که قرار باشد فرستاده می‌شود.

گشت‌وگذار نوروزی در مهد تاریخ و تمدن

 

پل کشکان، مادر پُل‌های تاریخی

لرستان به عنوان پایتخت پل‌های تاریخی شناخته شده چرا که پُل‌های بسیار زیبا با معماری بی‌نظیری وجود دارد که هر کدام ظرفیتی برای گردشگری است.


اما پل کشکان یکی از پل‌های تاریخی لرستان است که در چگنی قرار دارد و طولانی‌ترین پل تاریخی ایران محسوب می‌شود.

طول این پُل ۳۲۰ متر، عرض آن  بیش از ۲۳ متر و ارتفاع بالاترین نقطه ۲۶ متر است که قدمت این پُل به دوره ساسانیان برمی‌گردد.


این پُل تاریخی بر روی رودخانه کشکان قرار گرفته که یکی از آثار بسیار زیبای استان لرستان می‌باشد، اگرچه در استان ۱۰۰ پُل تاریخی وجود دارد ولی پُل کشکان در میان همه پُل‌ها منحصر به فرد است.

گشت‌وگذار نوروزی در مهد تاریخ و تمدن

 

مسجد جامع بروجرد، قدیمی‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور

مسجد جامع بروجرد یکی از آثار تاریخی است که در بروجرد قرار دارد، این مسجد بر روی یک آتشکده بنا شده و قدمت آن به قرن دوم هجری برمی‌گردد.


این مسجد تاریخی در یکی از محله‌های قدیمی بروجرد است که گُنبد فیروزه‌ای رنگ آن از دور خودنمایی می‌کند، آب انبار، حیاط زیبا، منبر چوبی ۹ پله‌ای حکاکی شده، شبستان‌های تو در تو، ایوان در این مسجد به چشم می‌خورد که یکی از جاذبه‌های تاریخی محسوب می‌شود.


مسجد جامع بروجرد از نخستین مسجدهای ساخته شده در کشور است که قدیمی‌ترین مسجد غرب کشور نیز به شمار می‌رود و از نوع تک ایوانی است که دارای دو درب ورودی در شرق و غرب است.

گشت‌وگذار نوروزی در مهد تاریخ و تمدن

 

بنای تاریخی یک امامزاده در ازنا

قدمت بنای تاریخی امامزاده قاسم در شهرستان ازنا به قرن هشتیم برمی‌گردد که یکی از آثار تاریخی بسیار زیبا محسوب می‌شود.


گنبد این امامزاده به شکل مخروطی بوده و دارای بیش از ۴۰ متر ارتفاع است، حیاط این بنای تاریخی به صورت چهارضلعی ولی در طبقه بالای این بنا، هشت ضلعی است و هرچه به سمت بالا می‌رود وسعت ضله‌های آن بیشتر می‌شود.


این اثر تاریخی از قلوه سنگ، آجر و گچ ساخته شده که نمایی بسیار زیبا دارد و یکی از مقاصد گردشگری استان است.

گشت‌وگذار نوروزی در مهد تاریخ و تمدن

 

غار میرملاس کوهدشت، اثری با قدمت ۱۲ هزار سال

در شهرستان کوهدشت یکی از آثار تاریخی غارمیرملاس است که در ۱۷ كیلومتری شهر كوهدشت و در دره‌ای واقع شده است و نقاشی‌هایی منحصر به فرد در این غار به چشم می‌خورد.


این غار تاریخی با قدمت بیش از ۱۲ هزار سال، اولین غاری محسوب می‌شود که روی دیوارهای آن، منقش‌هایی رنگی از جمله شکار دیده می‌شود.

 

مناره آجری

مناره آجری یکی از آثار تاریخی است که قدمت آن به قرن چهارم برمی‌گردد، این بنای تاریخی بر پایه سنگی بنا شده که ارتفاع آن به ۳۰ متر می‌رسد.


در این مناره ۹۹ پله وجود دارد که یکی از آثار باستانی بسیار زیبایی است که مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است.

گشت‌وگذار نوروزی در مهد تاریخ و تمدن

 

خانه افتخارالاسلام بروجرد، نمایش معماری باشکوه

بروجرد به دیار خانه‌های تاریخی شهرت دارد که خانه‌های تاریخی زیادی در این شهرستان وجود دارد اما خانه افتخارالاسلام یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد.


در حیاط این خانه تاریخی، بزرگترین سماور ورشو دنیا قرار گرفته و در دو طرف حیاط باغچه‌هایی به همراه یک حوض بزرگ زینت‌بخش این منزل شده‌اند.


اتاق‌های تو در تو، مطبخ، حمام، حیاط خلوت وجود دارد که یکی از مقاصد مهم گردشگری در بروجرد است.

 

ثبت ۲۴۸۰ اثر تاریخی 

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: امسال ۱۵ اثر غیرمنقول در استان ثبت ملی شده که تعداد آثار تاریخی غیرمنقول ثبت ملی شده به ۲ هزار و ۴۸۰ اثر رسیده است.


وی افزود: استان لرستان دارای جاذبه‌های بسیار تاریخی و زیبایی است که هرساله گردشگران زیادی از این آثار تاریخی بازدید می‌کنند.


 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: در حال حاضر تمهیدات لازم اندیشیده شده که گردشگران از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان بازدید نمایند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از