حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/08 شمسی | 2024/08/29 میلادی

گلایه‌مندی کشاورزان از تاخیر در پرداخت مطالبات کلزا

گلایه‌مندی کشاورزان از تاخیر در پرداخت مطالبات کلزا

عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: تولید کلزا نسبت به سال قبل رشد ۹۸ درصدی داشته که تأخیر در پرداخت مطالبات منجر به از دست دادن اعتماد کشاورزان به کشت محصول شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، عطاءالله هاشمی اظهار داشت: بر اساس آمار امسال ۲۸۰ هزار تن کلزا تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۴۳ هزار تن سال قبل، ۹۸ درصد رشد داشته است.

به گفته او، امسال بر اساس دستورالعمل ابلاغی خرید دانه‌های روغنی توسط وزیر جهاد کشاورزی، خرید تولید داخل توسط بخش خصوصی با بهره‌مندی از مشوق‌های واردات روغن، دانه و کنجاله انجام گرفت که بر این اساس حدود ۱۰ همت بارمالی از دوش دولت کاسته شد.

هاشمی ادامه داد: علی‌رغم خرید دانه‌های روغنی توسط بخش خصوصی اما با مشکل تأخیر در پرداخت مطالبات مواجه هستیم. به‌عنوان‌مثال در استان گلستان تنها ۴۰ درصد خسارت پرداخت‌شده و برخی شرکت‌ها در دیگر استان‌ها خوب پرداخت کردند که این امر بیانگر افزایش دو برابری تولید و گام برداشتن کشاورزان در امر خودکفایی دانه‌های روغنی است.

عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی با تأکید بر ضرورت پرداخت هرچه سریع‌تر مطالبات کلزاکاران افزود: علی‌رغم آنکه در شورای قیمت‌گذاری امتیازات و مشوق‌هایی برای برخی شرکت‌های خصوصی در نظر گرفته‌شده بود، اما متأسفانه آن‌ها به پرداخت مطالبات خرید دانه‌های روغنی تولید چندان توجه نکردند که امیدواریم هرچه سریع‌تر مطالبات پرداخت شود و در صورت استنکاف معاونت بازرگانی از پرداخت مشوق‌ها باید به شرکت‌های خریدار دانه‌های روغنی اجتناب کند.

هاشمی گفت: بدعهدی شرکت‌ها یا دولت در خصوص پرداخت‌ها و روند تولید این خبر می‌دهند که کشاورزان در یکسال می‌توانند تولید را ۲ برابر افزایش دهند که در صورت حمایت از کشاورز به‌راحتی می‌توان به سمت خودکفایی پیش رفت، درحالی‌که تأخیر در پرداخت غرامت‌ها باعث شده تا کشاورزان در سال آینده اعتمادشان را از دست بدهند و در نهایت تولید کاهش یابد.

انتهای خبر/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از