حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
در گفتگوی تفصیلی با سفیرافلاک مطرح شد:

۱۰درصد مزارع پرورش‌ماهی از چرخه تولید خارج شد

۱۰درصد مزارع پرورش‌ماهی از چرخه تولید خارج شد

رئیس گروه آبزی پروری شیلات لرستان گفت: ۱۰ درصد از کل مزارع استان به دلیل مشکلاتی همچون تورم، کاهش دبی و منابع آبی، گل‌آلودگی، سیل و... از چرخه تولید خارج شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اشتغالزایی بالا یکی از دلایل لزوم توجه به صنعت آبزی‌پروری است، در استان لرستان به ازای هر پنج تن ماهی سردابی یک شغل مستقیم و یک شغل غیرمستقیم وجود دارد که این میزان صنایع پسین و پیشین هم دارد.

لرستان به دلیل آب و هوای مناسب ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری دارد، در این استان حدود ۷۵۰ مزرعه پرورش ماهی وجود دارد که از این تعداد ۸۰ تا ۸۵ مزرعه یعنی حدود ۱۰ درصد از کل مزارع استان به دلیل مشکلاتی همچون تورم، کاهش دبی و منابع آبی، گل‌آلودگی، سیل و... به صورت نیمه‌تعطیل و با تعداد اندکی ماهی فعالیت می‌کنند یا راکد و تعطیل هستند و از چرخه تولید خارج شده‌اند.

در رابطه با مشکلات واحد‌های راکد پرورش ماهی استان لرستان با بهزاد انصاری رئیس گروه آبزی پروری شیلات استان لرستان به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

 

دلیل تعطیلی تعدادی از مزارع پرورش ماهی لرستان چیست؟ 

در مزارع پرورش ماهی و تولید آبزیان مشکلات خاصی وجود دارد، یکی از مشکلات تولید در این عرصه هماهنگ نشدن با تورم سالانه است برای مثال یک تولیدکننده برای تولید یک کیلوگرم ماهی به ۱۲۰ هزار تومان پول نیاز دارد و هزینه مورد نیاز برای تولید یک تن ماهی۱۲۰ میلیون تومان است.

در مزارع برای تولید پنج تن ماهی به ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان سرمایه در گردش برای ۶ ماه نیاز است اما متأسفانه در چندسال گذشته تورم بسیار بالا بوده و هیچگونه سرمایه در گردشی به مزارع پرورش ماهی تزریق نشده است.

تولیدکننده برای تولید یک کیلوگرم ماهی باید ۱۲۰ هزار تومان هزینه کند اما ماهی را با قیمت ۹۰ هزار تومان می‌فروشد در این میان باید یا ۳۰ هزارتومان از جیب ضرر کند و یا اینکه دولت از تولیدکننده حمایت و به وی سرمایه در گردش پرداخت کند.

 

حمایت دولت از آبزی‌پروران به چه صورت است؟

یکی از مشکلات در زمینه آبزیان عدم پشتیبانی دولت یا سازمان جهاد کشاورزی از تولید آبزیان است، در زمینه طیور دولت نهاده را با قیمت مصوب تأمین و در خرید هم از تولیدکننده پشتیبانی می‌کند.

یعنی اگر قیمت طیور زیرقیمت بازار باشد اداره پشتیبانی که تحت نظر سازمان جهادکشاورزی فعالیت می‌کند این طیور را از تولید‌کننده خریداری می‌کند که تولیدکننده بتواند در نوبت بعد دوباره تولید کند ولی در آبزیان حمایت و پشتیبانی از طریق دولت انجام نمی‌گیرد و محصولات آبزی به عنوان محصولات پروتئینی آزاد عرضه می‌شوند.

بعضی از مزارع استان به دلیل تلاطم بازار آبزیان با مشکل مواجه می‌شوند مگر اینکه به آن‌ها سرمایه تزریق شود، برای طیور این سرمایه ۴۵ روزه است اما در آبزیان این سرمایه ۶ ماهه است یعنی هزینه مصرف شده برای یک کیلوگرم مرغ ۴۵ تا ۶۰ روز بعد به دست تولیدکننده می‌رسد اما در آبزیان ۱۸۰ روز بعد این پول برگشت می‌خورد که تولید‌کننده بتواند دوباره تولید کند، اگر پولی به عنوان سرمایه درگردش به آبزی‌پرور برای خرید بچه ماهی و غذا داده می‌شود یک ساله و این قانون دولت است.

 

اعتبارات چگونه در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد؟

بیشتر اعتبارات در اختیار بنیاد برکت، بنیاد علوی و... است و اعتبار در اختیار اداره‌کل شیلات وجود ندارد که ما بتوانیم به تولیدکننده به صورت متمرکز و هدفمند کمک کنیم.

در چند سال اخیر دولت به ما اعتبارات نداده که در اختیار تولیدکننده قرار دهیم در حال حاضر تولیدکننده یا با توان خود در حال تولید است یا اینکه بنیاد‌های برکت به آنها اعتبار پرداخت می‌کنند.

پول در اختیار اداره‌کل شیلات نیست و ماهم اجازه‌ای نسبت بقیه ارگان‌ها و بنیاد‌ها نداریم که کجا پول تزریق کنند و به عنوان مثال این پول آنها را به مزارع راکد اختصاص دهیم.

 

برنامه بلند مدت شما برای توسعه شیلات استان چیست؟

به دلیل بالا بودن میزان گل‌آلودگی، شناسایی نشدن اراضی و به علت منابع آبی و روان‌آب‌هایی که بدون استفاده از استان خارج می‌شوند در دو رودخانه بزرگ سزار و سیمره تولید کمی داشتیم.

برنامه‌های بلندمدتی برای شیلات استان در نظر گرفته شده است، در استان منابع آبی مطالعه و بستر‌های اراضی مناسب شناسایی شده است و برنامه ما برای افق برنامه هفتم تولید ۱۰ هزار تن ماهیان خاویاری با هزار تا ۱۰ هزار تن گوشت و هزارتن خاویار است.

با توجه به بالا بودن تولید محصولات پروتئینی آبزی در استان افق برنامه هفتم برنامه‌ریزی بلند مدتی دارد و لرستان به عنوان استان پایلوت زنجیره ارزش کشور انتخاب شده است، زنجیره ارزش یعنی اینکه به هر محصولی که در استان تولید می‌شود ارزش بدهیم و خام فروشی نکنیم.

در این زنجیره تولیدات اولیه به مواد دیگری تبدیل می‌شوند؛ برای مثال قیمت یک کیلوگرم ماهی قزل‌آلا ۲۰۰ هزارتومان است که در این زنجیره ارزش آن ۶۰۰ هزار تومان می‌شود و اشتغال ایجاد می‌کند.

 

وضعیت طرح پرورش ماهی در قفس در استان چگونه است؟

پرورش ماهی در قفس از سال ۱۳۹۲ شروع شده و با سرعت خوبی هم پیش می‌رود هم‌اکنون مطالعات تکمیل شده و منابع آبی مستعدی داریم و افرادی که توان سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند کمک کنند که تولید را احیاء کنیم.

اکنون در منابع آبی خردتری مانند سد مروک تولید ماهی داریم ولی در دو سد بزرگ رودبار و سیمره که قابلیت تولید ماهی بسیار بالایی دارند به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

 

در لرستان چند نوع ماهی تولید می‌شود؟

در استان انواع گونه‌های گرمابی شامل کپور، فیتوفاگ، بیگ‌هد و آمور در دشت سیلاخور و بروجرد به ترتیب با مساحت ۴۰۰ و ۶۰ هکتار تولید می‌شوند.

۲ هزار تن از این ماهیان گرمابی در استخر‌های خاکی تولید می‌شوند و بالاترین رکورد تولید ماهیان پرواری سردابی در کشور به همراه شهرکرد در اختیار استان لرستان است همچنین باتوجه به منابع آبی مستعد استان لرستان، رکورد‌دار تولید بچه ماهی سردابی در کشور هستیم.

 

در رابطه با نقش مکانیزاسیون درآبزی پروری توضیح دهید

در حال حاضر منابع آبی ما به دلیل خشکسالی کاهش پیدا کرده و پراکنش مزارع متفاوت است به همین دلیل بیشتر در زمینه بهره‌وری آب، بالا بردن کیفیت منابع آبی و افزایش تولید در سطح درحال فعالیت هستیم و با استفاده از تجهیزات و مکانیزاسیون قصد داریم تولید استان را دوبرابر کنیم.

اداره‌کل شیلات باتوجه به کاهش منابع آبی و ارزش یافتن آب شیرین، خود را برای افق آینده آماده کرده و با استفاده از تجهیزات و مکانیزاسیون به دنبال بهره‌وری و افزایش کیفیت آب هستیم تا با حداقل آب تولید بالاتری داشته باشیم و به صورت پله‌ای به دنبال تجهیز بیشتر مزارع هستیم.

همچنین در استان لرستان شیلات با تمام قدرت در نمایشگاه‌ها شرکت کرده و در بالابردن سرانه مصرف در نمایشگاه‌ها بسیار کار می‌کنیم.

 

برنامه شیلات برای رفع مشکل کمبود متخصص در زمینه درمان بیماری‌های آبزیان چیست؟

در گذشته واحد بهداشت و بیماری آبزیان در اداره کل شیلات وجود داشت و در سال ۱۳۸۲ این واحد از چارت سازمانی شیلات گرفته شد و به چارت سازمانی دامپزشکی داده شد و ما به دلیل مسائل حقوقی در بیماری‌ها دخالت نمی‌کنیم اما در نظر داریم با برنامه‌ریزی این مشکل را برطرف کنیم.

 

در مورد قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی قرارگاه خاتم توضیح دهید

این قرارداد در بحث پروژه‌های زیرساختی استان است و شهرک‌های آبزی‌پروری در پلدختر و کوهدشت در زیر حوزه سیمره برای ماهیان خاویاری طراحی شده و این رقم در صورت پرداخت به آن قسمت تزریق می‌شود.

انتهای خبر/

۱۰درصد مزارع پرورش‌ماهی از چرخه تولید خارج شد
۱۰درصد مزارع پرورش‌ماهی از چرخه تولید خارج شد
۱۰درصد مزارع پرورش‌ماهی از چرخه تولید خارج شد
۱۰درصد مزارع پرورش‌ماهی از چرخه تولید خارج شد
۱۰درصد مزارع پرورش‌ماهی از چرخه تولید خارج شد

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از