حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
معاون ثبت آثار میراث فرهنگی لرستان مطرح کرد:

۶۶ اثر تاریخی وطبیعی لرستان در انتظار ثبت‌ملی

۶۶ اثر تاریخی وطبیعی لرستان در انتظار ثبت‌ملی

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: ۶۶ اثر طبیعی، تاریخی و معنوی در انتظار ثبت ملی است.

 محسن طرهانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: در استان لرستان بیش از ۵ هزار اثر تاریخی ارزشمند شناسایی شده است که برخی از آنها قابلیت ثبت‌ملی را دارند، از همین رو بعد از بررسی و تشکیل پرونده، برای ثبت‌ملی اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر آثار تاریخی در استان، آثار طبیعی و معنوی زیادی هم وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر بوده و هرساله تعداد زیادی از این آثار برای ثبت ملی به وزارتخانه ارسال می‌شود و بعد از بررسی، تعدادی از آنها ثبت ملی می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۷۲ اثر غیرمنقول شامل تپه‌های باستانی و تاریخی، کاروانسراها و سایر مکان‌های تاریخی ثبت‌ملی شده و همچنین ۴۰ اثر منقول شامل اشیاء در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

طرهانی عنوان کرد: از استان لرستان ۱۱۶ اثر معنوی شامل آئین‌ها و رسم و رسومات، غذاها و سوغات ثبت‌ملی شده و ۶۴ اثر طبیعی در شهرهای مختلف استان که قابلیت و جذابیت خاصی دارند نیز تاکنون به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۶ پرونده آثار استان لرستان در انتظار ثبت‌ملی قرار دارند، گفت: این تعداد شامل ۲۲ اثر غیرمنقول، ۱۷ اثر منقول، ۲۱ اثر طبیعی و ۶ اثر معنوی است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان یادآورشد: پرونده این آثار در هر بخش بعد از تکمیل به تهران ارسال شده و در نیمه اول دی‌ماه تعدادی از آنها ثبت ملی خواهد شد.

طرهانی حفظ هویت را از مهم‌ترین اهداف ثبت‌ملی آثار برشمرد و بیان کرد: وقتی یک اثر در هر بخش به ثبت‌ملی برسد، در واقع این اثری که از گذشتگان به جا مانده، دارای هویت شده که تلاش می‌شود تا به دست آیندگان و نسل‌های بعدی برسد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از