حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

ایجاد بازارچه‌ها گامی برای ساماندهی دستفروشان

ایجاد بازارچه‌ها گامی برای ساماندهی دستفروشان

دستفروشی در کنار خیابان، کاسبی در پیاده‌روها است که معضلات و مشکلاتی را به همراه دارد و ساماندهی دستفروشان امری ضروری بوده که با ایجاد بازارچه‌ها گامی بلند برای ساماندهی دستفروشان صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، دستفروشی یکی از معضلات جامعه شهرنشینی است که اغلب در بسیاری از شهرها دیده می‌شود، افرادی که برای تامین هزینه‌های زندگی در کنار خیابان بساط کرده و اقلام و کالاهایی را با قیمتی مناسبت‌تر از بازار به فروش می‌رسانند.

معمولاً اینگونه به نظر می‌رسد که دستفروشان افرادی هستند که یا به دلیل از دست دادن شغل خود به دستفروشی روی آورده‌اند و یا اینکه به دلیل نداشتن مهارت کار، چاره‌ای جز دستفروشی ندارند و در میان این دستفروشان همه نوع افرادی به چشم می‌خورد.

از طرفی وجود دستفروشان در سطح شهر و به خصوص بساط کردن در خیابان‌های پُرتردد و پُرترافیک، مشکلاتی را برای عابران پیاده ایجاد می‌کند که در این میان شهرداری وظیفه دارد تا اقدام به رفع سد معبر نماید.

این در حالیست که عابران پیاده با وجود این همه دستفروش با هر سختی خود را از پیاده‌رو عبور می‌دهند اما این همه ماجرا نیست چرا که وجود تعداد زیادی از دستفروشان نه تنها معضلاتی را به همراه دارد بلکه چهره شهر را مخدوش می‌کند.

بدون شک کسب و کار و فروش اجناس دستفروشان را نباید نادیده گرفت چرا که برخی از مردم به دلیل قیمت مناسبت اقلام این دستفروشان، از آن‌ها خرید می‌کنند و در این میان تنها راهکاری که می‌تواند موثر باشد وجود جایگاه‌هایی است که دستفروشان بتوانند بدون مزاحمت برای عابران پیاده، اقلام خود را به فروش برسانند.

در بروجرد دستفروشی به یک معضل تبدیل شده که در برخی از خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر مانند خیابان شهدا، صفا، چهارراه باغمیری شاهد حضور بسیار زیاد دستفروشان هستیم که البته از چند وقت پیش دستفروشان میوه فروش در خیابان صفا جمع‌آوری شدند.

میوه فروشان در این خیابان که جزء هسته شهر محسوب می‌شد به بازارچه‌ای در همان سه‌راه جعفری منتقل شده که شورای شهر و شهرداری با تمام جدیت برای ساماندهی دستفروشان در این خیابان اقدام کردند و اجرای این برنامه سبب رضایت مردم شده است.

ایجاد بازارچه‌ها گامی برای ساماندهی دستفروشان

 

۹ نقطه برای استقرار دستفروشان سطح شهر در نظر گرفته شد

یحیی عیدی‌بیرانوند شهردار بروجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: براساس قانون سد معبر تخلف است و شهرداری موظف است که اقدام به رفع سد معبر نماید چرا که مسدود کردن مسیر پیاده‌راه‌ها تخلف است و برخورد می‌شود.

وی افزود: در شهر بروجرد برای ساماندهی دستفروشان، ۹ نقطه در نظر گرفته شد که دستفروشان بتوانند به راحتی و بدون هیچ مشکلی با حضور در این مناطق اقدام به دستفروشی نمایند و یکی از این مناطق در کنار پاساژ نیلوفر در خیابان تختی است.

شهردار بروجرد تصریح کرد: متاسفانه برخی از دستفروشان در واقع یک مغازه سیار دارند و هر جایی و هر نقطه از شهر که تمایل دارند این مغازه سیار را به عنوان دستفروشی با خود جابجا می‌کنند و مشکلات زیادی این کار ایجاد می‌کند.

عیدی‌بیرانوند بیان کرد: این دستفروشان در پیاده‌روها بیش از ۵۰ متر را اشغال کرده و زمانی که عابر پیاده در حال حرکت است با مشکل تردد همراه می‌شود و باید به سختی خود را از لابه لای این همه اقلام دستفروشان عبور دهد.

 

۵۰ غرفه برای بازار میوه بروجرد ایجاد شد

وی با تاکید بر ساماندهی دستفروشان در بروجرد گفت: برخی از دستفروشان که به اجرای ساماندهی این امر معترض هستند، کسانی بوده که خودشان مغازه دارند و بخشی از اقلام را در مقابل مغازه عرضه می‌کنند و این کار سبب نارضایتی شهروندان شده از همین رو شهرداری همه توان خود را به کار گرفته تا ساماندهی این مهم صورت گیرد.

شهردار بروجرد عنوان کرد: چندی پیش برای ساماندهی دستفروشان میوه فروش در خیابان صفا و سه‌راه جعفری بازهم مشکلاتی وجود داشت ولی ۵۰ غرفه در همان مکان بازارچه میوه فروشان در نظر گرفته شد که مورد استقبال قرار گرفت و هم‌اکنون دستفروشان در این بازارچه مشغول به فعالیت هستند و همان مشتریان با ورود به بازارچه، میوه خود را تهیه می‌کنند.

عیدی‌بیرانوند بیان کرد: متاسفانه برخی افراد پیاده‌رو را تبدیل به بازار کرده‌اند در حالی که باید به حقوق شهروندان احترام گذاشت و دستفروشان در مکانی مشخص حضور داشته باشند که شهرداری در راستای ساماندهی دستفروشان محکم ایستاده و اجازه داده نمی‌شود که دستفروشی در خیابان‌ها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای خدمت به دستفروشان، نقاطی برای استقرار آن‌ها در نظر گرفته شده که بتوانند با حضور در این نقاط همچنان کسب و کار خود را ادامه دهند و درآمد داشته باشند تا زندگی خود را ادامه دهند.

ایجاد بازارچه‌ها گامی برای ساماندهی دستفروشان

 

ساماندهی دستفروشان در شهر ضروری است

روزبهانی یکی از شهروندان بروجردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: حضور بی‌اندازه دستفروشان در نقاط پرتردد در سطح شهر مشکلاتی را ایجاد می‌کند که متاسفانه گاهی شاهد نزاع و درگیری در خیابان هستیم و اگر دستفروشان ساماندهی شوند قطعاً نه تنها سبب می‌شود تا این افراد به کسب و کار خود ادامه دهند بلکه برای تردد شهروندان در پیاده‌روها مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: جمعیت زیادی، مشتری دستفروشان هستند که با قیمتی مناسب‌تر از بازار بتوانند خرید کنند ولی بهتر است که شهرداری مکان‌هایی را در نظر بگیرد که همچنان بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و درآمد داشته باشند.

شهروند بروجردی تصریح کرد: دستفروشان هم توجه داشته باشند که تسخیر خیابان و پیاده‌رو می‌تواند مشکلات و معضلاتی را برای شهروندان ایجاد نماید، پس بهتر است در مکان‌هایی که شهرداری جانمایی نموده مستقر شوند و با اطلاع رسانی به شهروندان، بازهم کسب و کار خود را ادامه دهند.

روزبهانی گفت: از شهرداری و سایر متولیان انتظار می‌رود یکبار برای همیشه ساماندهی دستفروشان صورت گیرد تا شاهد نظم در خیابان‌ها باشیم و با قرار گرفتن تعداد زیادی از دستفروشان، پیاده‌روها چهره نامناسبی نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی درگیری‌هایی در این زمینه رخ داده و فیلم‌ها و کلیپ‌هایی از همین درگیری‌ها در فضای مجازی دست به دست چرخیده که این خود مشکلات را به همراه دارد و همه شهروندان موافق ساماندهی دستفروشان هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از