حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/08 شمسی | 2024/08/29 میلادی
یادداشت؛

اربعین یک گام تمدنی در جهت ظهور است

اربعین یک گام تمدنی در جهت ظهور است

حجت‌الاسلام محمد علی‌نیا، رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرم‌آباد نوشت: اربعین یک گام تمدنی در جهت ظهور و طراحی خدا و اهل بیت(ع) برای رسیدن انسان به استکمال نفس و تکامل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی، یک لایه و ساحت قیام حضرت سیدالشهداء(ع) از کلام حضرت بر می‌آید که در نامه به برادرش محمد حنفیه نوشته است که من برای اصلاح امت جدم و احیاء امر به معروف و نهی از منکر این قیام را شروع می‌کنم و اگر این قیام انجام نشود چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند اما در مقابل اصرارهایی که برای نرفتن به کوفه به حضرت شد فرمود: «فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاکَ قَتِیلاً»، همان رویای صادقه‌ای که در آن حضرت رسول فرمود رضایت خدا در این است که شما را قتیل و کشته ببیند و تسلیم خداوند و شاکر بودن در هر حال باعث شد که این حرکت و جریان نورانی و مبارک شکل بگیرد.

براساس شرایط و موقعیت تاریخی آن زمان اگر حضرت سیدالشهداء(ع) در آن زمان قیام انجام نمی‌داد از اسلام رنگ و بویی نمی‌ماند چون معاویه به ظاهر هم که بود به دینداری ادعا می‌کرد اما یزید علناً در مقابل شعائر و اصل دین ایستاده بود.

الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء به این معنی است که پیامبر(ص) اسلام را ایجاد کرد اما بقاء اسلام با سیدالشهداء(ع) بود بنابراین پیامبر(ص) می‌فرماید حسین(ع) از من است و من از حسین(ع)، حسین(ع) از من یعنی ایشان نوه پیامبر(ص) است اما من از حسین(ع) یعنی دین آئین، راه، طریق و هدایت بندگان به سوی خدا به واسطه حسین(ع) احیاء می‌شود.

سیدالشهداء(ع) قیامی را در طول تاریخ بشر انجام داد و این جریان و این قیام اگر زنده بماند دین زنده مانده است بنابراین هر مدل عرض ارادت و هرچیزی که این حرکت، جانفشانی، تسلیم و رضایت را زنده کند خداوند برای آن‌ اجر، مزد و پاداش‌های بی‌نظیری قرار داده که در ذهن ما نمی‌گنجد.

اساساً قضیه عاشورا دو بُعد داشت، یک سری از مفاهیم در عاشورای تاریخی رقم خورد اما در بُعد عاشورای انسانی مفاهیم محدود به زمان و مکان نیستند، خداوند متعال در جواب حضرت موسی که می‌پرسد چرا امت پیامبر خاتم را بر بقیه امت‌ها برتری داده ای؟ می‌گوید: برای ده ویژگی این امت از جمله نماز، زکات، .... و عاشورا و وقتی حضرت می‌پرسد عاشورا چیست؟ خداوند می‌فرماید گریه کردن، خود را به گریه زدن، عزاداری و مرثیه در عزای نوه پیامبر(ص) به این معنی که‌ عاشورا محدود به زمان و مکان نیست و هرجایی عزاداری کنید این یعنی عاشورا.

خداوند فرمود:‌ ای موسی هیچ بنده‌ای نیست که برای فرزند پیامبر(ص) بگرید، محزون شود و عزادار گردد مگر اینکه بهشت را به او می‌دهم و هر کس در راه محبت حسین(ع) فردی را طعام دهد یا درهمی هزینه کند، در دنیا به مال او هفتاد برابر برکت دهم، گناهانش را بیامرزم و در بهشت آزاد خواهد بود، به عزت و جلالم سوگند هر کس از چشمانش در روز عاشورا اشک جاری شود ولو به اندازه یک قطره، اجر ۱۰۰ شهید برای او می‌نویسم.

خداوند عاشورا را به عنوان یک فرهنگ تعلیم می‌دهد عاشورا یک اتفاق تاریخی نیست بلکه عاشورا جریانی در دل تاریخ است که مختص به روز عاشورا نیست بلکه مختص به هر لحظه و هر آن شماست چون مفاهیم عالی عاشورا یعنی مقابله با ظلم، جانفشانی برای دین خداوند، ایثار و مواسات زمان و مکان نمی‌خواهد.

امام حسین(ع) حرکت و قیامی را بنا نهاد و یک خط مشخصی را ترسیم کرد که این خط در ثانیه به ثانیه عمر ما جاری است و طبق روایات ما این خط امتداد دارد در این جریان به هر میزان بتوانیم مفاهیم عالی و یادبود حضرت سیدالشهداء(ع) را زنده نگهداریم و هر جریانی که به این قضیه کمک کند به جبهه عاشورائیان و حق کمک کرده که از جمله آن اربعین است.

اولین زائر سیدالشهداء(ع) جابر بن عبدالله و عطیه بوده‌اند که اولین عزاداری محبین را انجام می‌دهند و این عزاداری یک سنگ بنایی برای گرامیداشت ارزش و مفاهیم عالی به تأسی از حرکت جابر در روز اربعین است که هرساله جمیع ارزش‌های انسانی که جبهه حق است را زنده و پاینده نگهدارند.

 

امام حسین(ع) رحمت واسعه الهی است

برای زیارت اربعین ثواب‌های عجیبی نوشته شده است از جمله اینکه از کلام امام حسن عسکری(ع) یکی از پنج نشانه مؤمن زیارت اربعین است همچنین امام صادق(ع) فرمود: کسی که امام حسین(ع) را با پای پیاده زیارت کند خداوند متعال به ازای هر قدمی که آن شخص بر می‌دارد ثواب یک حج و عمره برایش می‌نویسد.

امام حسین(ع) رحمت واسعه الهی است یعنی به بهانه‌های مختلف رحمت او وسعت دارد و شامل همه چیز می‌شود این همه برکتی که خدا در زیارت اربعین قرار داده برای زنده نگهداشتن مفاهیم عالی است که ما را رشد و تعالی دهد.

 

مشایه نجف تا کربلا بالاترین اجتماع سالانه بشری است

مشایه نجف تا کربلا بالاترین اجتماع سالانه بشری است و این مشایه نوید ظهور را می‌دهد چون در این مسیر صحنه‌های شگفت انگیزی از ایثار، خودگذشتگی و جانفشانی دیده می‌شود که در روایات به عنوان دوران ظهور به ما وعده داده شده است، در روایات دوران ظهور نوشتند برادر مؤمن از برادر مؤمن دیگر احتیاجات مادی را برطرف می‌کند و ایثار به اوج می‌رسد که این موضوع در اربعین دیده می‌شود.

 

اربعین آثار بی‌نظیری در همه ابعاد زندگی بشری دارد

اربعین یک گام تمدنی در جهت ظهور و طراحی خدا و اهل بیت(ع) برای رسیدن انسان به استکمال نفس و تکاملی است که باید به احسن وجه و قدرت پاس داشته شود، این پیاده روی از بُعد فرهنگی اخوت، برادری و پیوند بین تمام آزادی خواهان جهان را به بهترین شکل برقرار می‌کند که هیچ حکومت، دولت و نهادی نمی‌تواند به این شکل برقرار کند، اربعین فقط یک زیارت و کُنش دینی نیست بلکه یک زیارت و کنش حول محبت امام حسین(ع) است که آثار و برکات بی‌نظیر و فوق العاده ای در همه ابعاد زندگی بشری دارد.

ابعاد اربعین محدود و منحصر در یک زیارت و جهت ثواب نیست بلکه اربعین ابعاد، پیامد و آثار مطلوب مختلفی دارد و رشد فردی و اجتماعی در بستر یک جریان و کُنش دینی در آن رخ می‌دهد؛ وقتی حول محبت حسین(ع) همه دارایی‌شان را وسط می‌آورند این یعنی رشد سجایای اخلاقی، از خودگذشتگی، ایثار و مواسات که انجام می‌شود.

 

اربعین اوج پیوند بین آزادی خواهان است

در اربعین فقط شیعیان را نمی‌بینید بلکه آزادی خواهان و آن‌هایی که دل در گرو جریان عدالت و حکومت الهی دارند دیده می‌شوند، اوج اخوت، برادری و پیوند بین آزادی خواهان در اربعین رخ می‌دهد، آزادگان در خیمه حسین(ع) حضور دارند و پیوند و روح همبستگی بین مؤمنان ایجاد می شود.

 

اربعین مانور قدرت شیعه است

اربعین از بُعد اجتماعی یک مانور و یک نمایش قدرتی برای جبهه حق و حسینیان عالم است که عالم و سردمداران طاغوت این صحنه را ببینند که اگر حسینیان عالم بخواهند جمع شوند چگونه می‌توانند کارها را سامان دهند، از بُعد اقتصادی یک اتفاق و معجزه در حال رخ دادن است زیرا میلیون‌ها زائر در این ایام حمایت مالی می‌شوند و غذای آن‌ها تأمین می‌شود.

از بُعد سیاسی این پیوند و همبستگی که در اربعین رخ می‌دهد برای شیعه یک مانور قدرتی است که به جهانیان نشان می‌دهد ما چگونه می‌توانیم دورهم جمع شویم و این اجتماع چگونه می‌تواند اگر خوب ساماندهی شود و قدم به قدم رشد کند مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی باشد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از