حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

اُنس با قرآن، نهادینه‌شدن امید در قلب‌هاست

اُنس با قرآن، نهادینه‌شدن امید در قلب‌هاست

اُنس با قرآن یعنی نهادینه شدن امید در قلب انسان که آرامش و امید را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، انسان‌ها در طول زندگی با مشکلات و بحران‌هایی مواجه می‌شوند که گاهی خود را در انتهای مسیر می‌بینند اما همیشه راه نجات بخشی که انسان را از این همه گِره و سختی عبور می‌دهد، توکل به خدا و عمل به دستورات الهی است.

زندگی در پرتو ایمان، تقوا، عمل صالح، اُنس با قرآن است که می‌تواند به آرامش و امید برسد، کتابی که هر آیه از آن دنیایی درس برای زندگی انسان‌ها را به همراه دارد از همین رو ائمه اطهار(ع) انسان‌ها را در هر شرایطی به قرائت قرآن و عمل به دستورات آن دعوت کردند.

غلبه کردن بر سختی‌ها و مشکلات بدون ایمان امکان‌پذیر‌ نیست و در سوره‌های مختلف قرآن داستان‌هایی بسیار زیبا و پُر از معارف بیان شده که با هر با خواندن آن‌ها، می‌توان درس جدیدی را از این کتاب آسمانی آموخت.

از منظر قرآن، زندگی انسان‌ها با عمل به پیام‌های قرآنی شکل و شمایل دیگری به خود می‌گیرد، همان کتابی که قرائت یک آیه از آن، انسان را در دریایی از اُمید و آرامش غرق می‌کند.

اُنس با قرآن، نهادینه‌شدن امید در قلب‌هاست

 

رستگاری انسان در گرو عمل به دستورات قرآن است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی کارشناس قرآنی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: قرآن کتابی سراسر نور و معرفت است که اگر انسان خود را با قرآن مانوس کند زندگی او نورانی می‌شود، قرآن نازل شده است تا انسان به نور برسد چرا که قرآن کتابی است که برای همه مراحل زندگی انسان‌ها برنامه دارد.

وی افزود: زندگی در سایه پُرفروغ قرآن کریم، لذت بخش و شادی آفرین است لذا خداوند متعال کتابی را که برای راهنمایی انسان‌ها بر پیامبرش نازل کرده است با راه و روش زندگی درست مزین شده است.

کارشناس قرآنی تصریح کرد: انسان از بدو کودکی تا دوران نوجوانی، جوانی، میان‌سالی و سالمندی می‌تواند از قرآن درس زندگی بیاموزد، قرآن راه و روش زندگی را به انسان‌ها نشان می‌دهد، از همین رو سوره‌های نورانی قرآن برای همه زمان‌ها و عصرها نازل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی بیان کرد: خداوند در قرآن انسان را صبر و بردباری در برابر مشکلات نوید می‌دهد و هر کسی که دستورات خدواند را که در قرآن آمده است را در زندگی به کار ببندد حتماً رستگار خواهد شد.

وی یادآورشد: پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) همگی در سایه عمل به دستورات قرآن زندگی کردند و رستگار و سعادتمند شدند، مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان نیز اگر می‌خواهند زندگی سعادتمندی داشته باشند باید به دستورات دینی قرآن توجه کرده و در زندگی فردی و اجتماعی به کار ببندند.

کارشناس قرآنی با بیان اینکه زندگی با قرآن، زندگی با خوشبختی و رستگاری است، گفت: جوانان اگر قرآن را درک کنند و تعالیم آن را در زندگی خود به کار ببندند مورد لطف و رحمت خداوند قرار گرفته و رستگار می‌شوند.

اُنس با قرآن، نهادینه‌شدن امید در قلب‌هاست

 

قرآن برای همه دوره‌ها حرف تازه دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد پیریایی کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: وقتی از اُنس با قرآن صحبت می‌کنیم، منظور از اُنس این است که مدام به فکر آن باشیم، به گونه‌ای که مدام منتظر آیه بعدی قرآن باشیم که به آن عمل نمائیم.

وی افزود: مانوس شدن با قرآن یعنی در زندگی فردی و اجتماعی، قرآن و آیه‌های آن حرف اول را بزند و عمل به دستورات و مفاهیم قرآن بتواند انسان را از لغزش‌ها دور نگه دارد و در مسیر درست قرار دهد.

کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: اطاعت از دستورات الهی در قرآن به معنی مانوس شدن است و باید تلاش و تمرین کنیم تا در این ماه رمضان که ماه ضیافت الهی است و قرائت قرآن اجر زیادی دارد، دستورات الهی را در زندگی پیاده کنیم.

پیریایی عنوان کرد: برخی فقط قرآن را می‌خوانند و گاهی بدون معنی اما وقتی قرآن با معنی تلاوت شود، دقیقاً همان دستورات و صحبت‌های خدا را می‌توان در زندگی پیاده کرد و اینگونه می‌تواند اثرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مانوس شدن با قرآن سبب افزایش نشاط و امید می‌شود، گفت: هر کتابی را وقتی بار اول می‌خوانیم برایمان لذت‌بخش است و وقتی برای بار دوم آن را می‌خوانیم کِسل کننده است اما قرآن کتابی خاص است که هر بار خوانده می‌شود، حرف‌های تازه‌ای را برای گفتن دارد از همین رو ختم‌های مستمر قرآن هر بار جذاب‌تر از بار قبل است.

کارشناس مسائل دینی یادآورشد: قرآن برای همه دوره‌ها و برای همه سنین و درباره همه موضوعات حرف دارد از همین رو همه انسان‌ها از کودک و نوجوان تا جوانان و افراد مسن می‌توانند از آیه‌آیه قرآن به هر اندازه که در توان دارند، بهره‌مند شوند.

 

لزوم گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه

پیریایی ادامه داد: اگر اُنس با قرآن صورت گیرد به دلیل تازگی که همیشه دارد، سبب نشاط و امید فردی و اجتماعی می‌شود چرا که این سخنان کتاب از طرف عالی‌ترین وجود عالم هستی و خطاب به انسان بیان شده که بسیار ارزشمند و مهم است.

وی با تاکید بر گسترش مفاهیم قرآنی خاطرنشان کرد: با هر شیوه‌ای و به هر شکلی می‌توان مفاهیم قرآنی را در بین همه نسل‌ها گسترش داد، این کار می‌تواند از طریق برنامه‌های مختلف، مسابقه، گفتمان و یا هر روش دیگری برگزار گردد.

اُنس با قرآن، نهادینه‌شدن امید در قلب‌هاست

 

دل‌ها را باید با نور قرآن منور کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی حسینی امام‌جمعه بروجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: عظمت ماه مبارک رمضان به این است که ماه تزول قرآن است و قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شد که در این ماه باید بیشتر از ماه‌های دیگر با قرآن ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: قرآن سراسر نور است و کسی که می‌خواهد دلش نورانی شود باید با قرآن مانوس شود که پیامبر اکرم(ص) فرمودند خانه‌های خود را با قرآن نورانی کنید و زمانی که فضای منزل و دل انسان منور به نور قرآن شود، شیطان فرار می‌کند.

امام جمعه بروجرد تصریح کرد: قرائت قرآن انسان را به سمت آرامش سوق می‌دهد و باتوجه به اینکه در این ماه جزءخوانی قرآن در مساجد و محافل وجود دارد، همین جلسات نقش مهمی در گسترش اُنس با قرآن دارد و وقتی انسان در این ماه توانست با قرآن ارتباط برقرار نماید، باید تلاش کند تا در ماه‌های بعدی سال هم این ارتباط و اُنس با قرآن را حفظ نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی گفت: وقتی از دوران کودکی فردی با قرآن مانوس شود همین سبب می‌شود تا در سنین بالاتر هم با عمل به دستورات قرآنی بتواند در مسیر ائمه اطهار حرکت کند و اُنس با قرآن انسان را از لغزش‌ها و انحرافات شیطانی دور نگه می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: راه رسیدن به کمال، اُنس با قرآن است پس لازم است که این مهم را مد نظر داشته باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از