حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/07/17 شمسی | 2024/10/08 میلادی
ایران، چهارراه ترانزیت ریلی جهان است
سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی:

ایران، چهارراه ترانزیت ریلی جهان است

سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: ایران در چهارراه ترانزیت ریلی شرق و غرب - شمال و جنوب قرار دارد که یک معبرِ ترانزیتِ امن و مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین همسایگان را دارد و با توجه به مرزهای آبی و خاکی، ۱۵ کشور با جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای خاکی یا آبی همسایه‌اند که وجود این تعداد کشور و دسترسی به سواحل خزر و مرزهای آسیای میانه و قفقاز در شمال و دسترسی گسترده آن به سواحل راهبردی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و سواحل مُکران در جنوب، به‌خودی‌خود امتیازات منحصربه‌فردی است که باعث شده ایران در نقشه جغرافیای جهان، از موقعیتی بی‌نظیر نسبت به سایر کشورها برخوردار باشد.

همچنین واقع‌شدن ایران در میانه کمربند اتصالی شرق به غرب به‌عنوان کوتاه‌ترین، امن‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه دسترسی حمل‌ونقل و تجارت کالا بین دو نیم کره شرق و غرب زمین محسوب می‌شود. اهمیت ایران به‌عنوان شاهراه تجارت جهانی شهرتی چند هزارساله دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، ایران برای ساماندهی به مبادلات چند هزار میلیارد دلاری منطقه و جهان، از موقعیت جغرافیایی برجسته‌ای برخوردار است و امنیت بالا در کنار تنوع مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی در کنار موقعیت استراتژیک منطقه‌ای باعث شده که نگاه بسیاری از کشورهای شرقی و غربی، جنوبی و شمالی را به خود جلب کند

 

ایران، سرزمین فرصت‌های ترانزیت ریلی است

در این راستا امین ترفع با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه ریلی نسبت به کشورهای منطقه از پتانسیل مطلوبی برخوردار است، گفت: در خطوط راه‌آهن ایران ظرفیت ریلی استاندارد و اتصال پرظرفیت به کشورهای ترکمنستان فراهم است، همچنین در داخل کشور نیز ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی اعم از آنتنی‌ها و مسیرهای اصلی وجود دارد که عدد قابل‌توجهی است.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که نقض‌های زیرساختی در حوزه ریلی وجود دارد، به‌ویژه خطوط ریلی که به کشورهای همسایه متصل است اما هم‌اکنون زیرساخت‌های اتصال به کشورهای همسایه در حال تکمیل و افزایش ظرفیت است. همچنین با کشورهای افغانستان و پاکستان نیز اتصال خود ریلی دارم اما افغانستان شبکه ریلی ندارد و از سوی دیگر ایران با ترکمنستان دارای دو مسیر پیوسته ریلی است که از سرخس و اینچه برون با خط ریلی آذربایجان وارد خاک ایران شده است.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه ریلی ایران به آستارا متصل نیست، افزود: البته ایران با کشور ارمنستان نیز شبکه ریلی پیوسته ندارد و شبکه ریلی ایران به ترکیه نیز محدود است، زیرا امتداد خط ریلی ایران تا محدوده دریاچه وان است. البته خط ریلی شلمچه - بصره نیز در دست اجرا است که انتظار می‌رود در آینده نزدیک به ثمر برسد.

وی با اشاره به ظرفیت ترانزیتی ایران، گفت: ظرفیت ایران تنها به کریدور شمال - جنوب محدود نمی‌شود، در واقع یک شبکه ترانزیتی است که اتصال تمام کشورهای همسایه شمالی - جنوبی - شرقی - غربی را دارد، به‌عبارت‌دیگر ایران تنوع مسیر ریلی بسیاری دارد و تنوع کری دورهایی که از خاک ایران عبور می‌کنند، حاکی از جایگاه حائز اهمیت این کشور است.

ترفع تأکید کرد: علیرغم اینکه مسیرهای رقابتی دیگر هم در منطقه مطرح می‌شود که کشورها در راستای توسعه منافع ترانزیتی خودشان در تلاش هستند اما موقعیت ترانزیتی ایران به‌طوری است که همیشه به‌عنوان یکی از کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین مسیرهای ترانزیتی در جهت‌های مختلف شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر کریدورها به درجه کریدورهای توسعه‌ای یا کریدور اقتصادی برسند، می‌توانند موجب توسعه اجتماعی و اقتصادی محدوده‌های جغرافیایی شوند، افزود: اگر کریدور ریلی به تکامل خود برسد، یعنی در این مسیر حمل‌ونقلی موانع تجاری و اقتصادی بین مناطق جغرافیایی برداشته‌شده است، بدین ترتیب، در راستای حذف موانع موجود جریان وسیع ظرفیت تجارت در محدوده جغرافیایی موردنظر ایجاد می‌شود که در مقابل رشد اقتصادی و اجتماعی هم در این محدوده رخ می‌دهد.

انتهای خبر/

منبع: مهر

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از