حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
معاون هواشناسی لرستان:

بارش‌های لرستان ۳۷ درصد کاهش یافت

بارش‌های لرستان ۳۷ درصد کاهش یافت

معاون هواشناسی لرستان گفت: بارش‌های لرستان نسبت به آمار مشابه سال گذشته ۳۷ درصد و نسبت به آمار بلندمدت در مدت مشابه ۴۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، امسال سهم استان لرستان از نزولات آسمانی اندک بود و علی‌رغم اینکه پیش‌بینی شده بود که این استان از نیمه دوم آبان تا نیمه نخست آذر ماه بارش‌های قابل ملاحظه‌ای دارد اما بارش‌های چندانی نداشتیم و بارندگی‌ها نسبت به سال قبل روند کاهشی در پیش گرفت.

کاهش بارندگی‌های سال زراعی جاری سبب شد تا بخش عمده‌ای از حجم مخازن استان لرستان خالی بماند تا آنجا که براساس آخرین آمارها ۲۶ درصد مخازن شش سد استان به‌طور متوسط تا ۲۴ دی‌ماه امسال پُر و ۷۴ درصد مخازن این سدها خالی است.

اما پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از این است که لرستان بارش‌های زمستانه نرمالی دارد که امیدواریم بارش‌ها طبق پیش‌بینی‌ها پیش برود و در فصل‌های پیش‌رو با چالش کم آبی و تشدید خشکسالی مواجه نشویم.

زینب اکبری معاون هواشناسی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» در رابطه با بارش‌های سال زراعی جاری اظهارداشت: از ابتدای سال زراعی جاری تا روز گذشته متوسط بارش در سطح لرستان ۱۱۰ میلمتر به شکل نقطه‌ای بوده که نسبت به آمار مشابه در سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته اما نسبت به آمار بلندمدت در مدت مشابه ۴۸ درصد کاهش بارندگی داریم.

وی در رابطه با بارش‌های زمستانه در لرستان افزود: الگوها نشان می‌دهند به طور کلی زمستان تقریباً شرایط نرمالی پیش رو داریم و به عبارتی بارندگی‌های این فصل نرمال و تا حدودی کمتر از نرمال است.

معاون هواشناسی لرستان در رابطه با عدم تطابق برخی از پیش‌بینی‌های هواشناسی با بارش‌های استان نیز عنوان کرد: پیش بینی‌ها بر اساس دریافت مدل هواشناسی بود و مدل‌های عددی ۶۰ درصد صحت و ۴۰ درصد خطا دارند که امسال خطا بیشتر قالب بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از