
مدیرکل ثبت شرکتهای غیرتجاری ثبت اسناد و املاک:
بانک اطلاعات سهامداران تشکیل میشود
مدیرکل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تشکیل بانک اطلاعات سهامداران از فروردین سال ۱۴۰۴ خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ابوالفضل نصیری اظهار داشت: در ماده ۸ و ۹ قانون برنامه هفتم توسعه وظیفهای برعهده اداره کل ثبت شرکتها گذاشته شده است که مربوط به بانک اطلاعات سهامداران است. کارهای ابتدایی را در این رابطه انجام دادیم و پروژه بزرگی است که از پولشویی و بروز شرکتهای صوری و کاغذی جلوگیری میکند.
وی افزود: این کار از فروردین ماه آغاز میشود و این اقدام به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای شناسایی افرادی که از شرکتها سوءاستفاده میکنند، کمک شایانی میکند؛ باید ۶ ماه تا یکسال کار را تمام کنیم، هر مرحله که انجام شود اطلاعرسانی میشود.
مدیرکل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: تاکنون مشخص نبود که در شرکتهای مختلف، سهامداران عمده و مشترک چه کسانی هستند، چه کسانی سهامدار نیستند و اشتباهی وارد شرکتی شدند و سوء استفاده میکنند.
وی بیان کرد: با ایجاد بانک اطلاعات سهامداران، افراد سهامدار مشخص میشوند و زمانی که اسم فرد در سامانه وارد شود معلوم میشود که در شرکتی فعالیت می کند یا خیر. از ابتدای تاسیس اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تاکنون (اسفند سال ۱۴۰۳) بیش از ۸۰ هزار شرکت در اداره کل ثبت شرکتها تاسیس شدهاند.
نصیری در ارتباط با پلمب دفاتر تجاری گفت: اولین برنامه هفتم توسعه است که به ما محول شد و از مردادماه امسال اجرایی شد. تا هفته قبل ۲۷۶ هزار شخصیت حقیقی و حقوقی از طریق الکترونیکی و در زمان کم، پلمب دفاتر تجاری را بهصورت الکترونیکی انجام دادند. برای این کار تنها کافی است که وارد سامانه پلمب دفاتر تجاری شوند و در کمتر از پنج دقیقه پلمب انجام میشود و مابقی عملیات با شماره پیگیری که داده میشود در درگاه ملی مالیات به آدرس Tax.gov.ir انجام میگیرد.
وی درباره فرآیند OTP نیز گفت: این فرایند مربوط به احراز سمتهای اشخاص است که از دی ماه امسال در سراسر کشور اجرایی شد و جلوی بسیاری از پروندههای قضایی را میگیرد. طبق این فرایند برای تمام افرادی که بخواهند عضو هیات مدیره یا بازرس در یک شرکت باشند، پیامکی ارسال میشود و باید آن را در سامانه کاتب تائید کنند و بعد آن سمت احراز میشود و بعداً هیچکس نمیتواند ادعا کند که نمیدانستم در شرکتی بودم یا نبودم. همچنین اگر کسی بخواهد از اوراق هویتی سوءاستفاده کند جلوی آن گرفته میشود.
مدیرکل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص تعیین نام هوشمند شرکتها نیز عنوان کرد: دو سال روی این سامانه کار کردیم. هم در سامانه ثبت شرکتها و هم سامانه کاتب تعیین نام هوشمند شرکتها انجام میشود. مراجعهکنندگان برای این کار باید وارد سامانه نامیار (تعیین نام هوشمند) در سامانه کاتب شوند و اسم شرکتشان را وارد کنند و در مرحله اول دیگر نیازی نیست به اداره کل ثبت شرکتها بفرستند. باید آن نام را وارد این سامانه کنند و اگر رنگ قرمز را نشان داد یعنی اسمی که انتخاب کردند یا مشابهت دارد یا اسم خارجی است یا بنا به دلایلی اسم رد شده است.
وی بیان کرد: پنج نام هم بهصورت هوشمند از بانکی که این سامانه پیشنهاد میکند را میتوانند انتخاب کرده و یکی از آنها را بفرستند. دومین رنگی که ممکن است برای تعیین نام هوشمند نشان داده شود، رنگ زرد است؛ یعنی این نام قابل قبول است ولی یا مجوز میخواهد یا نامی است که برای شرکت دیگری است و باید پسوند و پیشوندی اضافه آن نام شود یا ممکن است نام مشهور باشد؛ بنابراین باید با تغییراتی نام را ارسال کنند.
نصیری گفت: آخرین رنگی که بدون دغدغه میتوانند آن را ارسال کنند رنگ سبز است و اگر برای نامی که مراجعهکننده داخل این سامانه تایپ میکنند رنگ سبز نشان داده شود یعنی این نام را میتوانند به اداره تعیین نام شرکتها ارسال کنند و در آنجا قابل بررسی است و کمااینکه بالای ۷۰ درصد نامها تائید میشود.
انتهای خبر/
منبع: ایسنا