حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

تلاقی بهار قرآن و طبیعت، فرصتی برای تحول‌

تلاقی بهار قرآن و طبیعت، فرصتی برای تحول‌

تلاقی بهار قرآن و بهار طبیعت، فرصتی برای تحول‌ است تا انسان به خودسازی برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، کمتر از چهار روز تا رسیدن ماه رمضان و دو هفته تا رسیدن سال جدید باقی مانده است، تقارن رمضان با نوروز حال و هوای بازار را بسیار زیبا و متفاوت کرده است، از یک طرف ماهی‌های تُنگ‌های بلور، رسیدن نوروز را نوید می‌دهند و از طرفی غبار روبی مساجد و خانه‌تکانی دل‌ها، نوید رسیدن ماه خدا را دارد.

 

سال گذشته چند روز پس از سال جدید عید نوروز آغاز شد و بسیاری از دید و بازدیدهای نوروز به بعد از افطار موکول شد و امسال یک هفته زودتر از سال جدید، ماه رمضان از راه می‌رسد.

 

مهیا شدن برای ماه مهمانی خدا لذتی است که بندگان این را به خوبی درک می‌کنند و از طرفی آماده شدن برای رسیدن سال جدید و تقارن این دو مناسبت دینی و ملی در آستانه بهاری جدید، دیدنی است.

 

این روزها با گذر از بازار به خوبی حال و هوای عید را می‌توان درک کرد، بازار شلوغ و خریدهای نوروزی، اشتیاق کودکان برای خرید لباس‌های جدید، غوغای بساط دست فروشان در کنار خیابان، جوجه‌های رنگی در کارتن‌ها، همگی حال و هوای بازار را متفاوت کرده است.

 

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، تلاش و تکاپو برای برگزاری مراسم نوروز بیشتر می‌شود و خانواده‌های زیادی خود را برای بهاری نو آماده می‌کنند ولی امسال همگی مهمان خدا هستیم که به استقبال سال نو می‌رویم.

 

همزمانی ماه رمضان و نوروز فرصتی است تا خانواده‌ها از این فرصت علاوه بر این که می‌توانند در راستای ترویج آئین‌های دینی و رمضان استفاده کنند و بعد از افطار هم فرصتی برای دید و بازارهای نوروز است.

 

افطاری دادن در ماه رمضان یکی از سنت‌های ویژه و پسندیده‌ای است که نسبت به آن سفارش زیادی شده است و می‌توان از فرصت و نوروز و رمضان هم برای دید و بازدیدهای نوروز و هم افطاری دادن استفاده کرد.

 

در این روزها خانه تکانی دل‌ها برای رسیدن ماه رمضان در کنار خانه تکانی منازل حال و هوای خاصی دارد.

 

اما لازم است تدابیری اندیشیده شود تا علاوه بر حفظ حرمت ماه رمضان، گردشگران هم بتوانند در استان سفری به یادماندی داشته باشند.

تلاقی بهار قرآن و طبیعت، فرصتی برای تحول‌

تمهیدات لازم برای نوروز اندیشیده شد

 

حجت الله عباسیان معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: تاکنون چند جلسه ستاد خدمات سفر در استان برگزار شده که وظیفه هر دستگاه برای ایام نوروز مشخص شده است.

 

وی افزود: باتوجه به اینکه ایام نوروز در ماه مبارک رمضان است و تعدادی گردشگر و مسافر وارد استان می‌شوند، از همین رو تعدادی مراکز پذیرایی مشخص می‌شوند که خدمات مورد نیاز را به مسافران ارائه دهند.

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: بازدیدها و نظارت‌های لازم از مراکز اقامتی و پذیرایی در سطح استان در حال انجام است و تلاش می‌شود تا بهترین خدمات به مسافران نوروز ارائه گردد.

 

عباسیان گفت: بعد از افطار، بازدید از برخی جاذبه‌ها افزایش می‌یابد و در همین راستا اقداماتی صورت گرفته که گردشگران و مسافران در صورت سفر به استان لرستان بتوانند از این جاذبه‌ها بازدید نمایند.

تلاقی بهار قرآن و طبیعت، فرصتی برای تحول‌

نوروز و رمضان، پیوند دو مناسبت دینی و ملی 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی سهرابی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: دو پدیده مهم را در پیش داریم یکی ماه مبارک رمضان و یکی هم نوروز است که این دو مناسبت با هم تقارن پیدا کرده است، رمضان یک مناسبت دینی و نوروز یک مناست باستانی و دینی است.

 

وی افزود: در مورد ماه رمضان آیات و روایات زیادی وجود دارد که در مورد فضیلت و اهمیت این ماه گفته شده که خدا آن را بر ما واجب کرده، بلکه به واسطه همین تکلیفی که در رمضان است، انسان به تقوا برسد و خودسازی انجام دهد.

 

کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: از طرفی تقارن ماه مهمانی خدا با نوروز، خوش یُمن است و هر دو مایه برکت است چراکه ماه رمضان ماه برکت و مبارکی است و برکات آن را در زندگی فردی و اجتماعی انسان احساس می‌شود، از طرفی عید نوروز هم به عنوان عید باستانی است، گرچه این مناسبت ملی مربوط به ما ایرانیان است اما روایاتی داریم که اهل‌بیت به آن توجه کردند.

 

سهرابی بیان کرد: در نوروز اتفاقاتی خوب رخ می‌دهد و به عنوان فرصتی است که به هم توجه کنیم و روابط خویشاوندی و اجتماعی را محکم کنیم، هم انتهای ماه رمضان منتهی به عید می‌شود و هم اینکه نوروز عید است و هر دو مناسبت اعیادی هستند که بهترین فرصت برای بندگی و ایجاد روابط اجتماعی بین خانواده‌ها است.

 

وی با بیان اینکه به رمضان و نوروز باید به عنوان فرصت نگاه کنیم، گفت: با این اقدام می‌توان وجود خود را صفا ببخشیم و روابطمان را با مهربانی، خیرخواهی و نیکوکاری که در رمضان اشاره شده مستحکم کنیم به طوری که به نیازمندان کمک کنیم تا به خودسازی لازم برسیم.

 

کارشناس مسائل دینی افزود: رمضان بهاری است برای بندگی و تقارن با بهار قرآن با بهار طبیعت فرصت مناسبی است کند و این دو را پیوند بزنیم و جوری عمل کنیم تا حرمتی که برای رمضان است در نوروز حفظ شود، خیلی از آموزه‌های نوروز در ماه رمضان است که نمونه آن این است که به دیگران توجه کنیم.

 

سهرابی عنوان کرد: روزه داری در ماه رمضان موضوعی است که در روزهای بهار طبیعت باید حرمت این ماه را حفظ کنیم و با مهربانی و دلسوزی در کنار هم باشیم و از این طبیعت هم لذت ببریم.

 

به هر حال باتوجه به پیوند و تقارن دو مناسبت دینی و ملی باید علاوه بر اینکه از بهار قرآن و ماه رمضان برای بندگی استفاده می‌شود، از بهار طبیعت هم برای صله ارحام و دید و بازدید به هنگام افطار استفاده کنیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از