حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/14 شمسی | 2024/10/05 میلادی
تلخ‌کامی باغداران از کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

تلخ‌کامی باغداران از کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی

کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی در بروجرد سبب شده تا کام باغداران سیب در قطب تولید این میوه، تلخ شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، بروجرد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیر در تولید بسیاری از محصولات باغی مانند سیب، گیلاس، آلبالو، رتبه اول را در استان دارد و محصولاتی با کیفیت بالا تولید می‌شود که بخشی از آن‌ها به کشورهای خارجی صادر می‌گردد.


کشاورزان در طول یک سال، چشم‌انتظار برداشت محصولات خود هستند تا دسترنج یک ساله خود را ببینند اما گاهی به دلیل مشکلات و کمبودهایی، بخشی از دسترنج کشاورزان هدر می‌رود و کام کشاورزان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و یا سردخانه، تلخ می‌شود.


بروجرد با تولید سالانه حدود ۵۰ هزار تن سیب، به عنوان قطب تولید سیب استان شناخته شده است اما هر ساله بخشی از این تولیدات به عنوان محصولات ضایعاتی و پادرختی با قیمتی بسیار اندک از باغدار خریداری می‌شود تا برای فرآوری به استان‌های دیگر فرستاده شود و آنچه نصیب باغدار می‌شود، هیچ است.

تلخ‌کامی باغداران از کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی

لزوم حمایت از باغداران

 

محمد گودرزی یکی از باغداران بروجردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: سالانه حدود سه تُن سیب از باغی که دارم برداشت می‌کنم که به دلیل رسیدگی و مراقبتی که انجام می‌دهم، سیب‌های تولیدی بسیار باکیفیت هستند اما همین سیب‌های باکیفیت هم با قیمتی بسیار اندک از ما خریداری می‌کنند.


وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب درجه یک در بازار حدود ۴۰ هزار تومان است اما همین سیب با قیمت ۲۰ هزار تومان از ما خریداری می‌شود و ما هم چاره‌ای نداریم جز اینکه به هر قیمتی سیب را بفروشیم چون سیب قابلیت نگهداری زیادی ندارد و باید به صورت تازه‌خوری مصرف شود.


باغدار بروجردی تصریح کرد: ظرفیت سردخانه‌های بروجرد بسیار اندک است و همین سبب شده تا دسترنج یک ساله را با قیمتی بسیار اندک بفروشیم، البته سیب‌های درجه سه را امسال هر کیلو ۴ هزار و ۵۰۰ تومان از ما می‌خرند که بسیار کم است و همین سیب‌های درجه سه را به استان‌های دیگر می‌فرستند تا به پوره تبدیل شود.


وی بیان کرد: باتوجه به اینکه بروجرد در بسیاری از محصولات باغی به عنوان قطب شناخته شده اما متاسفانه اقدامی اساسی برای ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی صورت نگرفته است که از مسئولان انتظار می‌رود تا با ایجاد این ظرفیت‌ها، علاوه بر حمایت از باغدار، در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی هم اقدام نمایند.


باغدار بروجرد عنوان کرد: اگر در بروجرد سردخانه با ظرفیت بالا وجود داشته باشد، می‌توانیم بخشی از تولیدات را در این سردخانه‌ها نگهداری کنیم و در زمان‌هایی که بازار نیاز دارد با قیمت مناسب‌تری در بازار عرضه کنیم.


گودرزی یادآور شد: در حال حاضر سود اصلی از تولیدات در جیب دلال می‌رود که با هر قیمتی که بخواهد این محصولات را خریداری می‌کند و سپس در بازار با قیمتی بالاتر به فروش می‌رساند در حالی که اگر ظرفیت و زیرساخت برای ذخیره‌سازی و فرآوری وجود داشته باشد، باغدار هم از زحمت یک ساله خود رضایت پیدا می‌کند.

تلخ‌کامی باغداران از کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی

۱۰ درصد تولیدات سیب، پادرختی است

 

جواد گودرزی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: هر ساله بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تن سیب در بروجرد برداشت می‌شود که بخشی از سیب‌ها به عنوان سیب گلاب و بخشی هم سیب پائیزه هستند که در مجموع سطح باغات سیب بروجرد ۲ هزار و ۴۵ هکتار است.


وی افزود: هر ساله حدود هفت درصد سیب‌های تولیدی به عنوان سیب پادرختی یا درجه سه هستند که باید فرآوری شوند ولی امسال به دلیل نوسانات دمایی و افزایش دما، بیش از ۱۰ درصد تولیدات سیب در بروجرد پادرختی بوده که حدود ۷ هزار تن از سیب‌ها درجه سه هستند.


مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به خرید حمایتی سیب از باغداران، تصریح کرد: امسال با رایزنی‌هایی که صورت گرفته هر کیلو سیب درجه سه به قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان از باغدار خریداری می‌شود و بعد از جمع‌آوری به استان‌های دیگر برای فرآوری فرستاده می‌شود.


گودرزی بیان کرد: امسال تلاش کردیم که برای فرآوری سیب‌های تولیدی، ابتدا این محصول به صنایع فرآوری که در استان و شهرستان وجود دارد فرستاده شود و مازاد تولیدات سیب درجه سه به استان‌های فرستاده شد ولی متاسفانه چندان رغبتی وجود دارد و به گفته برخی از باغداران، برخی از استان‌های دیگر با قیمت بالاتری محصول سیب را خریداری می‌کنند.


ظرفیت سردخانه‌های بروجرد ۹ هزار تُن است

 

وی یادآور شد: در این راستا واسطه‌ها نیز وارد شده و سیب‌های درجه سه را خریداری می‌کنند و به استان‌های دیگر می‌فرستند و همین سبب شده تا باغدار از خرید حمایتی چندان استقبالی نداشته باشد.


مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به کمبود ظرفیت سردخانه‌های نگهداری محصولات باغی در بروجرد، گفت: در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌های بروجرد ۹ هزار تن است که باید این ظرفیت به ۲۸ هزار تُن افزایش یابد تا باغداران تولیدات خود را در این سردخانه‌ها نگهداری نمایند.


آمادگی صادرات ۲۰ هزار تُن سیب را داریم

 

گودرزی افزود: بخشی از سیب‌های درجه یک تولیدی به کشورهای خارجی صادر می‌شود که سال گذشته ۵ هزار تُن سیب به هند و پاکستان صادر شد و در صورت فراهم بودن شرایط می‌توان ظرفیت صادرات سیب را تا ۲۰ هزار تُن افزایش داد.


وی خاطر نشان کرد: به هر حال لازم است که در بروجرد ظرفیت سردخانه و صنایع تبدیلی افزایش یابد تا باغداران هم با رغبت بیشتری اقدام به احیای باغات و تولید محصول نمایند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از