حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/15 شمسی | 2024/05/04 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

جریان زندگی ۷ نوزاد لرستانی در طرح نفس

جریان زندگی ۷ نوزاد لرستانی در طرح نفس

در راستای طرح جوانی جمعیت و جلوگیری از سقط جنین، تاکنون هفت نوزاد لرستانی با اجرای طرح «نفس» متولد شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، نیروی انسانی یکی از سرمایه‌های مهم و قدرت هر کشور محسوب می‌شود چرا که افراد جوان در مسائل اقتصادی و اجتماعی می‌توانند بسیار موثر باشند و افزایش جمعیت نه تنها در ابعاد مختلف برای کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بلکه از نظر روحی و روانی می‌توانند در ایجاد شادابی و نشاط خانواده نقش داشته باشد.

 

در دهه‌های قبل، رشد جمعیت با آهنگ خوبی همراه بود به طوری که بسیاری از خانواده‌ها دارای پنج الی ۶ فرزند بودند، اعتقاد هم بر این بود که روزی‌رسان خداست و همیشه هم اینگونه بود، در میان این خانواده‌ها خبری از چشم و هم‌چشمی و تجملات نبود و خانواده‌ها در اوج صفا و صمیمت زندگی می‌کردند.

 

در دهه ۷۰ که شعار زندگی بهتر با فرزند کمتر در میان مردم رواج یافت، بسیاری از خانواده‌ها به داشتن یک یا دو فرزند اکتفا کردند در حالی که آن روزها کسی تصور نمی‌کرد همین امر سبب وقوع مشکلاتی در آينده نه چندان دور شود.

 

متاسفانه این فرهنگ تا جایی در بین خانواده‌ها گسترش یافت که بعد از گذشت دو دهه، زنگ خطر کاهش جمعیت در کشور به صدا درآمد و از همان زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بر این موضوع تاکید کرده و خطر کاهش جمعیت را گوشزد کردند و چندین بار مسئله جمعیت و فرزندآوری را مطرح نمودند.

 

بدون شک بالا رفتن سن ازدواج از دیگر دلایلی است که سبب کاهش جمعیت شده از همین رو مشوق‌هایی در نظر گرفته شد تا شاید اینگونه روند فرزندآوری متحول شود و چند سالی است که این مشوق‌ها در حال اجراست.

 

در همین راستا طرح جوانی جمعیت در کشور آغاز شد که در راستای اجرای این طرح به خانوارهای دارای سه فرزند به بالا که فرزند سوم آن‌ها در سال ۱۴۰۰ متولد شده باشد، بسته‌های تشویقی و حمایت‌هایی تعلق می‌گیرد از جمله اعطای زمین، خودرو، تسهیلات و در صورت سه قلوبودن فرزند، حمایت‌هایی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) صورت می‌گیرد.

 

طبق آمارها سال گذشته در کل کشور یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۴۸ نوزاد متولد شد که رقم تولد نوزادان نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸ هزار نفر کمتر است که از این تعداد بیش از ۵۱ درصد پسران و ۴۸ درصد دختر بوده‌اند.

 

یکی دیگر از عواملی که سبب کاهش جمعیت شده است، سقط‌های عمدی است که به هر دلیلی صورت می‌گیرد، در همین راستا و براساس قانون جوانی جمعیت طرحی به نام «نفس» در دستور کار قرار گرفت که با راه‌اندازی مراکزی، والدینی که قصد سقط جنین دارند مشاوره دریافت می‌کنند و از سقط جنین جلوگیری صورت می‌گیرد.

جریان زندگی ۷ نوزاد لرستانی در طرح نفس

 

مراجعه ۱۳۹ نفر به مراکز نفس


لیلا شریعت دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه لرستان در گفتگو با خبرنگار «سفیرافلاک» اظهارداشت: موضوع جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به جد در دستور کار قرار گرفته و در این راستا حمایت، تشویق، تبلیغ و اقداماتی دیگر صورت گرفته است.


وی افزود: برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی، ایجاد مهدکودک برای نگهداری فرزندان پرسنل کارمند، چاپ و توزیع پوستر انجام شده که هر برنامه با هدف جوانی جمعیت و تشویق زوج‌های جوان و خانواده‌ها به فرزندآوری در نظر گرفته شده است.


دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه لرستان با اشاره به طرح نفس در استان، تصریح کرد: در همه شهرهای استان مراکزی به نام نفس راه‌اندازی شده که این مراکز با هدف جلوگیری از سقط‌های جنین است به طوری که خانواده‌هایی که به هر دلیلی قصد سقط جنین را دارند با مراجعه به این مرکز، مشاوره دریافت می‌کنند و هدف این است که از سقط منصرف شوند که در این صورت حمایت‌های زیادی از این خانواده‌ها صورت می‌گیرد.


شریعت بیان کرد: در کل استان ۱۲ مرکز نفس راه‌اندازی شده که از سال گذشته تاکنون ۱۳۹ نفر به این مراکز مراجعه کردند که تحت درمان، مشاوره و حمایت قرار گرفتند.

جریان زندگی ۷ نوزاد لرستانی در طرح نفس

 

تولد ۷ نوزاد در مراکز نفس لرستان


وی گفت: تاکنون هفت نوزاد در مراکز نفس استان لرستان متولد شده که تلاش می‌شود تا این حمایت‌ها ادامه داشته باشد و از سقط‌های غیرمجاز جلوگیری شود.


دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه لرستان تصریح کرد: ویزیت رایگان، ارائه مشاوره و برخی از درمان‌ها به صورت رایگان برای مراجعه‌کنندگان به این مراکز صورت می‌گیرد که تعدادی نوزاد دیگر هم به زودی متولد می‌شوند.


شریعت با اشاره به ارائه مشاوره به زوج‌های جوان افزود: ۱۰ مرکز مشاوره ازدواج در استان وجود دارد که زوج‌ها با مراجعه به این مراکز از خدمات مشاوره بهره‌مند می‌شوند که ۱۳ هزار و ۷۵۰ نفر از این مشاوره و آموزش‌ها بهره‌مند شدند.


وی عنوان کرد: برای تشویق دانشجویان در امر ازدواج و فرزندآوری نیز، ۴۷ وام ازدواج و ۴۳ وام ودیعه مسکن پرداخت شده است.

جریان زندگی ۷ نوزاد لرستانی در طرح نفس

 

۳۹۰ بسته لبخند مادری در لرستان اهدا شد


مجید طائف مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: سال گذشته ۳۵۵ فقره تسهیلات ایران جوان به زوج‌های جوان لرستانی پرداخت شده است که شامل کارت هدیه، سپرده بلندمدت و وام قرض‌الحسنه بوده است.


وی افزود: در راستای مشوق‌های فرزندآوری نیز ۳۹۰ بسته لبخند مادری به خانوارهای دارای بیش از سه فرزند که از سال ۱۴۰۰ به بعد صاحب فرزند شدند، اهدا شده است.


مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) لرستان تصریح کرد: همچنین ۲۷ بسته حمایتی به خانواده‌هایی که دارای فرزند سه‌قلو شدند اهدا شده است و علاوه بر این نیز ۹۰ بسته پوشک به خانوارهای دارای سه فرزند اهدا شد.


طائف با اشاره به حمایت این ستاد از زوج‌های نابارور، گفت: در راستای حمایت از زوج‌های نابارور، ۶۰۹ فقره تسهیلات پرداخت شده تا بتوانند روند درمانی خود را انجام دهند.


وی خاطرنشان کرد: در طرح شکوه مادری نیز به هفت خانوار دارای چهار فرزند کارت هدیه و لوح اهدا شده است.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از