حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

آخرین خبرها از سد پرماجرای «معشوره»

آخرین خبرها از سد پرماجرای «معشوره»

«معشوره» یکی از سد‌های مهم منطقه و کشور است که پس از گذشت سال‌ها معطلی، پیشرفت آن در دولت سیزدهم به 10 درصد رسید و بناست اجرای آن سرعت بیشتری بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، سال ۱۳۹۲ بود که کلنگ سد معشوره، این ابر پروژه لرستان بر زمین زده شد تا با اجرای آن آب شرب، صنعت و کشاورزی مردم منطقه تامین و به واسطه آن ۲۰۰ گیگاوات ساعت برق تولید شود اما این پروژه آبی استان بعد از گذشت سال‌ها هنوز به سرانجامی نرسیده است و هم اکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سد معشوره حدود یک کیلومتر پایین‌تراز محل تلاقی دو شاخه تشکیل‌دهنده کشکان یعنی کاکارضا و چم زکریا قرار دارد به طوری‌که در ۹۰ کیلومتری غرب خرم‌آباد، ۴۰ کیلومتری جنوب نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال کوهدشت واقع شده است.

 

اجرای سد مشعوره مصوبه سفر شهید جمهور

با توجه به اینکه معیشت بسیاری از مردم لرستان متکی به کشاورزی است، اجرا و تکمیل پروژه سد معشوره یا گاشمار بسیار حائز اهمیت است و در دولت‌های مختلف به عنوان یک مطالبه جدی مطرح شده است، در دولت سیزدهم و در سفر دور اول شهید آیت‌الله رئیسی به استان لرستان جزء مصوبات سفر قرار گرفت تا با تخصیص اعتبارات با عزم جدی‌تری روی آن کار شود.

اعتبارات قطره چکانی و کاهش حجم مخزن سد که در وهله نخست بنا بود با حجم مخزن هزار و ۶۰۰ میلیون متر مکعب احداث شود، از جمله مشکلات بر سر راه این سد بوده اما این ابرپروژه لرستان همواره با کش و قوس‌های فراوانی رو به رو بوده به طوری که بعدها برخی مسئولان اجرای آن را به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی و نبود اخذ مجوز ماده ۲۱۵ ساخت دنبال نکردند.

سال ۱۳۹۵ مناقشه مسئولان لرستان با وزارت نیرو بر سر افزایش میزان تخصیص آب آن به نتیجه نرسید (افزایش از ۵۰ میلیون‌متر مکعب به ۱۳۴ میلیون متر مکعب) و در نهایت به تعطیلی پروژه منجر شد.

از آنجا که حقابه تعیین‌شده جوابگوی نیازهای آبی مردم لرستان و به ویژه کوهدشت نبود، نمایندگان و برخی مسئولان لرستان همواره بر میزان تخصیص آن اعتراض داشتند به طوری که نماینده سابق مردم کوهدشت و رومشکان مطرح کرده بود که تخصیص فعلی سد معشوره با پیگیری‌های انجام‌شده ۱۸۵ میلیون مترمکعب است و برای تخصیص بیشتر آن هم تلاش می‌شود.

 

تاکید رئیس جمهور شهید بر اجرای سد معشوره

و اما در ۱۹ آذر ماه سال ۱۴۰۰ و در سفر شهید آیت‌الله رئیسی به لرستان اجرای سریع سد معشوره مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفت و این خبر شادی و خوشحالی مردم را در پی داشت.

شهید جمهور در آن زمان در رابطه با اجرای این سد مطرح کرد که کار سد معشوره را حتماً و سریعاً آغاز کنید چون مطالعات انجام شده و ضرورت آن تشخیص داده شده است. شهید آیت‌الله رئیسی همچنین تاکید کرده بود که سد معشوره را جزء مصوبات سفر گذاشته‌ایم، آن را در بودجه سنواتی می‌گذاریم، نباید مدیریت آب به گونه‌ای باشد که هم در ترسالی ناراحت باشیم هم خشکسالی، نباید نعمت الهی را به سیل تبدیل کنیم، این نعمت الهی باید در خدمت تولیدات استان قرار گیرد.

این پروژه آبی لرستان که مردم لرستان سال‌ها چشم‌انداز راه‌اندازی آن هستند اکنون پیگیری آن در دستور کار استاندار جدید لرستان قرار گرفته است.

 

نهایی شدن مجوز ماده ۲۳ سد معشوره تا یک ماه آینده

ابوطالب شفقت استاندار لرستان در حاشیه بازدید از سد معشوره در گفتگو با رسانه‌ها اظهارداشت: تا یک ماه آینده مجوز ماده ۲۳ سد معشوره نهایی و این ابر پروژه وارد فاز اجرایی فعال‌تری می‌شود.

وی افزود: از آنجا که ابرپروژه سد معشوره جزء مصوبات سفر اول رئیس جمهور شهید و تأکیدات ایشان است ما نیز نسبت به ادامه تأکیدات رئیس جمهور شهید متعهد هستیم و برای ادامه‌ روند ساخت این پروژه‌ی مهم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. 

استاندار لرستان صدور مجوز ماده ۲۳ را یکی از مهم‌ترین مشکلات پروژه‌ سد معشوره دانست و عنوان کرد: این مجوز بین وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور در حال نهایی شدن است.

 

پیشرفت ۱۰ درصدی سد معشوره در دولت سیزدهم

وی ضمن قدردانی از پیگیری‌های وزیر نیرو جهت فعال‌تر شدن روند ساخت سد معشوره بیان کرد: شروع این پروژه از سال ۱۳۹۴ بوده و از زمان آغاز دولت سیزدهم تاکنون حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشته است.

شفقت به لزوم دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط جهت آماده سازی فضای ساخت این سد تاکید کرد و گفت: معاون هماهنگی امور عمرانی مکلف است دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، بنیاد مسکن و دهیاری‌ها را برای فراهم‌سازی مقدمات فعال‌تر شدن پروژه از جمله بررسی شرایط محیطی و جابه‌جایی روستا‌هایی که زیر آب می‌روند را هماهنگ کند.

 

سد معشوره یکی از سد‌های مهم منطقه و کشور

وی تصریح کرد: انتظار داریم ساکنان منطقه و روستا‌هایی که باید جابه‌جا شوند همکاری لازم را داشته باشند و در پیشبرد اجرای این طرح مشارکت کنند و ما از پیشنهادات ساکنان منطقه برای پیشبرد بهتر امور استقبال می‌کنیم.

استاندار لرستان سد معشوره را یکی از سد‌های مهم منطقه و کشور دانست و اظهارداشت: با توجه به حوزه‌ وسیع آبریزی و حجم بالای ذخیره‌سازی نقش مهمی در توسعه‌ی کشاورزی مناطق پایین دست از جمله کوهدشت، چگنی، رومشکان و پلدختر دارد.

وی افزود: ابر پروژه سد معشوره برای پشت سدنشینان نیز حائز اهمیت است و در توسعه‌ گردشگری و اقتصاد شیلاتی مثمر ثمر خواهد بود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از