حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان:

شهید سلیمانی جبهه مقاومت را احیاء کرد

شهید سلیمانی جبهه مقاومت را احیاء کرد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان یکی از خدمات حاج قاسم در عرصه بین‌المللی را احیاء جبهه مقاومت دانست و گفت: حاج قاسم در مختصات انقلاب اسلامی و در منظومه فکری امامین انقلاب تربیت شد.

محمد کریم خورشیدوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تسلیت چهارمین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی اظهارداشت: چه اتفاقی افتاد که یک سرباز روستایی‌زاده در کرمان به حاج قاسم و یک شخصیت بین‌المللی تبدیل شد؟ واقعیت این است که عرصه ماموریت حاج قاسم یک عرصه بین‌المللی بود و در این عرصه طبیعی است که آدم دیده و شناخته می‌شود و این یک وجهی از وجوح حاج قاسم بود.

وی افزود: آیا اگر کس دیگری مانند حاج قاسم این عرصه برای او مهیا می‌شد اینگونه بین‌المللی و دیده می‌شد و باز می‌توانست به حاج قاسم تبدیل شود که باید گفت قطعاً خیر. علی‌رغم اینکه ذات عرصه بین‌المللی کشش زیادی دارد اما اگر بخواهیم یک نگاه تربیتی به زندگی حاج قاسم داشته باشیم می‌توانیم تفاوت و تغییر در زندگی ایشان را حداقل در دهه ۷۰ تا سال ۹۷ احساس کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه حاج قاسم در مختصات انقلاب اسلامی و در منظومه فکری امامین انقلاب تربیت شد عنوان کرد: در عرصه ماموریت حاج قاسم آن استعدادهای درونی زمانی که بالفعل می‌شوند و به فعلیت می‌رسند به ویژه در عرصه جهاد، آدم‌ها هم به تبع بزرگ می‌شوند و وسعت وجودی پیدا می‌کنند اما برخی از آدم‌ها اینطور نیستند و اگر ما بخواهیم کار و میدان‌های بزرگ را به دست برخی از آدم‌های ضعیف بدهیم به تعبیر مقام معظم رهبری اینها دچار انفعال و ترس می‌شوند و منطق محاسباتی آنها به هم می‌خورد؛ شهید سلیمانی جزء دسته اولی بود و در زمان فرماندهی لشکر و در زمان جنگ دارای این ویژگی منحصر به فرد بود و نه تنها در این عرصه و میدان بزرگ کم نیاورد بلکه کار را هم پیش برد.

وی بیان کرد: شجاعت و جسارت یکی دیگر از ابعاد تربیتی حاج قاسم بود که وجه اشتراک ایشان با بسیاری از فرماندهان شهید بود، گاهی فرد در معرکه جنگ برای اینکه آسیب نبیند مواظب است و به دنبال این است که در سنگر یا جایی پناه بگیرد اما کسانی هستند که در وسط میدان مردانه می‌جنگند و خیلی نترس و شجاع هستند که حاج قاسم در مواجهه با دشمن دارای این ویژگی بود و این جسارتش سبب پویایی، حرکت و کارآمدی شد.

خورشیدوند گفت: مقام معظم رهبری فرمودند وقتی دشمن رجز می‌خواند نباید در خانه بنشینید بلکه شما هم باید محکم رجز بخوانید بنابراین دشمن اگر جامعه را به هم ریخت نباید منفعل بود بلکه باید با سرعت پیش رفت.

وی تصریح کرد: جسارت حاج قاسم واقعاً مثال‌زدنی بود چون خودش بیشتر اوقات در وسط میدان و معرکه بود و علی‌رغم اینکه می‌توانست از توان نیروهایش استفاده کند و خود در میدان نباشد اما حضور داشت.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان به اثرگذاری و کارآمدی حاج قاسم در میدان‌های عراق، لبنان و سوریه اشاره کرد و گفت: ما در جمهوری اسلامی فرمانده شاخص کم نداریم اما مقام معظم رهبری فرمودند که حاج قاسم یک مکتب بود.

وی اظهارداشت: عقبه تئوریک ویژگی یک مکتب است و حاج قاسم دارای یک عقبه تئوریک بود که از آن یک مکتب ساخت؛ زمانی که مقام معظم رهبری از یک مکتب یاد می‌کند در واقع از تئوریک جبهه انقلاب اسلامی علیه نظام استکبار دارد رونمایی می‌کند.

خورشیدوند افزود: ما وقتی می‌خواهیم جهان غرب را تحلیل کنیم قاعدتاً باید به سراغ اندیشه‌ها و مبانی غرب برویم اما وقتی می‌خواهیم جبهه انقلاب اسلامی را تحلیل کنیم متاسفانه سراغ این مبانی نمی‌رویم.

وی عنوان کرد: این شهید بزرگوار در نوک پیکان یک مکتب در مبارزه با نظام سلطه قرار دارد که باید عقبه تئوریک آن را ببینیم وگرنه حاج قاسم که شهید شد و به اعلی‌علیین پیوست آنچه که ماند مکتب حاج قاسم بود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شهید سلیمانی که شاید وجه‌تمایز آن با برخی از شهدا باشد، پیشران بودن حاج قاسم در حل مسئله بود؛ در واقع مکتب در میدان می‌تواند تشکیل حکومت دهد و این را حاج قاسم درک کرده بود.

وی گفت: مکتبی که در میدان بتواند تشکیل حکومت بدهد و نظام سلطه را درگیر و نفی کند اگر نتواند در میدان عمل چیزی که تئوری آن است به مرحله ظهور برساند در حد یک کتاب باقی می‌ماند، ما کم نداریم کتاب‌هایی که اکنون به صورت تئوری در کتابخانه‌ها قرار دارند.

خورشیدوند با اشاره به اینکه در دنیا مکاتب زیادی وجود دارد که در حال جنگ با یکدیگراند تصریح کرد: در مکتب شهید سلیمانی که هیمنه دشمن را فرو ریخت یک عقبه تئوریک را به میدان کارآمدی آورد و این خیلی مهم است که بتوانیم عقبه تئوریک و آن تئوریک انقلاب اسلامی را به میدان کارآمدی بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه شاخصه کارآمدی در دل میدان و عرصه‌های نظری را باید به دقت واکاوی و در اختیار نسل جدید قرار دهیم اظهارداشت: اگر رسانه‌ها و جریان گفتمانی ما روی مکتب حاج قاسم محکم بایستد قطعاً آورده‌های زیادی خواهیم داشت.

خورشیدوند افزود: برخی وقتی عرصه‌ها و میدان‌ها بزرگ می‌شوند تازه متوجه می‌شوند که نمی‌توانند کاری بکنند، گاهی عرصه بزرگ برای برخی از مدیران ما تعریف می‌شود که هم آرمانی نیستند و هم کوچک از این‌رو حاضر نیستند که بقیه را هم به میدان بیاورند و سراغ کادر سازی و تشکیلات بروند اما یکی از ویژگی‌های حاج قاسم این بود اگر عرصه بزرگ می‌شد و کار با تلاش شبانه‌روزی به نتیجه نمی‌رسید، حتی اگر دولت همسو نبود به سراغ بقیه می‌رفت و همه را پای کار می‌آورد.

وی به میدان آوردن همه ظرفیت‌ها را یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد حاج قاسم دانست و عنوان کرد: علی‌رغم اینکه برخی دولت‌های گذشته خیلی هم همسو نبودند اما حاج قاسم همه را به میدان آورد و از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: ویژگی دیگر حاج قاسم که به نظر می‌رسد مغفول مانده بحث ویژگی‌های تشکیلاتی حاج قاسم در عرصه آفرینی بود. حاج قاسم عرصه ایجاد می‌کرد تا دیگران بتوانند در این عرصه نقش‌آفرینی کنند.

وی تصریح کرد: دلیل رشد این همه جوان غیر نظامی در سپاه قدس این بود که در میدان و مکتب حاج قاسم فرمانده شدند و این کار فرا قومیتی و فرا ملیتی بود.

خورشیدوند به جنگیدن گروه‌های مقاومتی در فلسطین و غزه اشاره کرد و گفت: امروز می‌بینیم که حزب‌الله دیگر تنها نیست و این به برکت وجود شهید سلیمانی است.

وی با بیان اینکه خدا در زندگی سراسر مجاهدانه حاج قاسم درجه یک و ایده‌آل حاج قاسم خود خدا بود خاطرنشان کرد: معمولاً حاج قاسم در این میدان‌های بزرگ همه آدم‌ها را می‌آورد و خیلی به کاستی‌های دیگران خرده نمی‌گرفت و اهل بهانه گرفتن نبود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان اظهارداشت: خدمات حاج قاسم که مقام معظم رهبری در دهم دی ماه امسال آن را در دو بخش تعریف کردند، یکی خدمات به ملت ایران و دیگری خدمات در عرصه بین‌المللی و جهان اسلام بود که از جمله خدمات حاج قاسم در ایران می‌توان به مجاهدت صادقانه و خالصانه در ۸ سال دفاع مقدس، مبارزه با اشرار در جنوب غربی کشور، تامین امنیت کشور با نابودی داعش، ایجاد مودت و محبت بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها اشاره کرد.

وی تحقق سیاست عزتمند و دیپلماسی عزتمند در غرب آسیا و همچنین حضور در کف میدان در عرصه کمک به مردم مخصوصاً در کمک به سیل‌زدگان را از دیگر خدمات شهید سلیمانی برشمرد و افزود: از خدمات حاج قاسم در عرصه بین‌المللی می‌توان به‌خنثی کردن نقشه‌های نامشروع آمریکا در منطقه، مبارزه با تروریسم در غرب آسیا، پر کردن دست فلسطینی‌ها اشاره کرد که امروز ما نتیجه آن را داریم طوفان‌الاقصی و قد علم کردن فلسطینی‌ها و نوار غزه در مقابل صهیونیسم و استکبار جهانی می‌بینیم.

خورشیدوند یکی دیگر از خدمات حاج قاسم در عرصه بین‌المللی احیاء جبهه مقاومت و تقویت و همچنین تعلیم نرم‌افزار و ارائه الگوی مبارزه ملت‌ها بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از