حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
پژوهشگر حوزه رسانه تاکید کرد:

ضرورت وجود اینترنت و شبکه بومی در کشور

ضرورت وجود اینترنت و شبکه بومی در کشور

پژوهشگر حوزه رسانه گفت: وقتی اینترنت قطع شد اختلالات عجیبی در دنیا به وجود آمد که بر این مسئله تأکید می‌کند داشتن اینترنت و شبکه بومی در کشور حتمی و لازم است.

محسن علیکرمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: در تئوری‌های مختلف جامعه شناسی و حوزه ارتباطات همیشه این دغدغه وجود داشت که تکنولوژی‌ها چه تأثیری بر زندگی ما دارند و این نظریه‌ها از سال ۱۹۴۵ یا جلوتر در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ مطرح شده بود که تکنولوژی‌ها در ساختار زندگی بشر دگرگونی ایجاد کردند و صرفاً مسئله انتقال پیام و اطلاعات مطرح نیست.

وی افزود: تکنولوژی شیوه زیست، تفکر و زندگی روزمره بشر را تحت تأثیر قرار داد و فرهنگ جدیدی را در درون توده‌های مختلف مردمی دنیا ایجاد کرد برای مثال زمانی که هنوز تلویزیون و رادیو اختراع نشده بودند یک رسانه به اسم کتاب وجود داشت و از تکنولوژی چاپ در دنیا استفاده می‌شد، کتاب ویژگی‌ها و تأثیرگذاری‌هایی بر نوع زیست بشر داشت برای مثال فرد دیگر با اطرافیان ارتباط نمی‌گرفت، درگیر خواندن یک کتاب می‌شد و عملاً فردگراتر می‌شد.

پژوهشگر حوزه رسانه عنوان کرد: زمانی که رسانه‌های الکترونیک مانند تلویزیون و رادیو ایجاد شدند یک نوع زیست جدید را در دنیا خلق کردند و افراد به صورت زنده داده‌ها را در سراسر دنیا کسب می‌کردند و انتقال می‌دادند، در عصر جدید و اینترنت نیز می‌توانیم به صورت برخط همه فعالیت‌هایی مانند خرید، فروش و ... انجام دهیم که بر شیوه زیست، فرهنگ و سبک زندگی بشر تأثیر گذاشته است.

وی بیان کرد: با این اختلال اینترنتی به وجود آمده در دنیا متوجه شدیم که خیلی از چالش‌هایی که برای بشر ایجاد می‌شود عملاً در نبود تکنولوژی‌هاست و تکنولوژی‌ها نقش تأثیرگذاری بر زندگی بشر دارند، این اختلالات ایجاد، سبک زندگی بشر متوقف، بخشی از پرواز‌ها در آمریکا و اروپا لغو و خرید و فروش‌ها پیچیده شد و سایر مسائل و چالش‌ها به وجود آمد که نشان می‌دهد رسانه‌ها و اینترنت جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بشراند.

علیکرمی گفت: اختلالات نشان داد عملاً زندگی بدون تکنولوژی، رسانه و اینترنت خیلی سخت و این تائیدی بر نظریه‌های حوزه ارتباطات است که رسانه‌ها زندگی بشر را مدیریت می‌کنند و بر آن تاثیر می‌گذارند که نمی‌شود این موضوع را انکار کرد و مسئله اختلال اینترنت تأکیدی بر موضوع نفوذ تکنولوژی و اینترنت بر سبک زیست بشر است.

وی تصریح کرد: وقتی اینترنت در کل دنیا قطع شد اختلالات عجیبی در صنعت هواپیمایی، پخش فیلم‌ و انجام برنامه‌ها به وجود آمد همچنین چالش‌های دیگری مطرح شد که بر این مسئله تأکید می‌کند که داشتن اینترنت و شبکه بومی در کشور حتمی و لازم است چرا که اینترنت بخش جدایی‌ناپذیر زندگی بشر است و این اختلال یک تأکیدی بر این بود که ما نیازمند یک شبکه، داده و اینترنت داخلی هستیم.

پژوهشگر حوزه رسانه اظهارداشت: هر لحظه امکان دارد داده‌ها یا اینترنت خارجی را قطع کنند و نتوانیم کارهای روزمره را در درون کشور انجام دهیم و اگر این کار انجام شود قطعاً سبک زندگی ما دچار اختلال و برای ما چالش ایجاد می‌شود.

وی افزود: اینترنت و تکنولوژی‌ها به علت نفوذ در نوع زیست و سبک زندگی بشر جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ماست که باید حتماً آن‌ها را داشته باشیم و مدیریت کنیم، در ایران قطعاً نیاز به یک اینترنت بومی داریم و مسئله آن در گذشته مطرح شده بود که بتوانیم در فضا ماهواره قرار دهیم و از اینترنت بومی استفاده کنیم.

علیکرمی عنوان کرد: این اختلالات نشان‌دهنده و تأکید‌کننده بر شکل دهی یک شبکه و اینترنت داخلی برای بشر است و ما توانمندی‌های لازم را داریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم برای مثال در حوزه صنعت فضایی و قرار دادن ماهواره در جو این توانمندی را داریم و باید دولت و حاکمیت تلاش کند که این مسئله رخ دهد و ما بتوانیم اینترنت بومی و داخلی خودمان را شکل دهیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از