حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

ماجرای هجوم موریانه به کتاب‌ها چه بود؟

ماجرای هجوم موریانه به کتاب‌ها چه بود؟

طی چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی با عنوان هجوم موریانه به کتاب‌ها منتشر شده که موضوع پیگیری شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، طی چند روز گذشته فیلمی با عنوان هجوم موریانه به کتاب‌های کتابخانه عمومی لرستان در فضای مجازی پیچید، فیلمی که حاکی از خوردن برخی کتاب‌ها توسط موریانه‌ها بود.


با انتشار این فیلم، در همان لحظات اول موضوعات مختلفی مطرح شد، مثلاً بی‌مهری به یار مهربان، بی‌مسئولیتی در برابر کتاب‌ها و چندین موارد دیگر، البته در کنار این فیلم عنوان شده بود که موریانه‌ها، ۸ تُن کتاب را طی مدتی خورده‌اند که این موضوع سبب شد تا پیگیری توسط رسانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.


حمله موریانه به ۸ تن کتاب کذب است


سجاد راستخانه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: یک قاعده‌ای در همه کتابخانه‌ها وجود دارد که به آن «وجین کردن» می‌گویند به طوری که کتاب‌های فرسوده و غیرقابل مصرف جمع‌آوری می‌شود و در مرکز مبادله این کتاب‌ها دسته‌بندی می‌شوند و اگر کتابی قابلیت صحافی دارد، آن را کنار گذاشته و صحافی می‌کنند و کتاب‌هایی که قابلیت صحافی ندارد، خمیر می‌شوند.


وی افزود: کتاب‌های فرسوده بعد از خمیر شدن فروخته می‌شوند و با هزینه آن کتاب‌های جدیدی خریداری می‌شوند و این روندی است که سال‌هاست در کتابخانه وجود دارد.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان تصریح کرد: بعد از سیل سال ۹۸ که کتابخانه دینارآباد دچار سیلاب شد و آب وارد این کتابخانه گردید، بلافاصله کتاب‌های این کتابخانه به انباری در کتابخانه حضرت مهدی(عج) انتقال داده شده که ساختمان انبار، کاملاً جدا از ساختمان کتابخانه است.

ماجرای هجوم موریانه به کتاب‌ها چه بود؟

کمتر از ۴۰ کیلو کتاب گرفتار موریانه شدند

 

راستخانه بیان کرد: بعد از بررسی‌هایی که صورت گرفت، مشاهده کردیم که موریانه وارد دو تا سه کارتن شده که همان لحظه این تعداد کتاب‌ها را از مابقی کتاب‌ها جدا کردیم و سم‌پاشی انجام شد و همه کل کتاب‌هایی که موریانه به آن‌ها حمله کرده بود، کمتر از ۴۰ کیلو بوده است.


وی یادآور شد: این که در فضای مجازی گفته شده ۸ تن کتاب توسط موریانه خورده شده، کذب است و چنین چیزی صحت ندارد و در حال حاضر همه کتابخانه‌های عمومی بدون هیچ مشکلی پذیرای مطالعه کنندگان کتاب است.


۶ هزار جلد کتاب توزیع می‌شود


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: قرار است که این انبار تخلیه و به مرکز مطالعه وی آی پی تبدیل شود که پیگیر این مسئله هستیم.


راستخانه خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز سهمیه ۶ هزار جلد کتاب جدید را گرفتیم که این کتاب‌ها در کتابخانه‌های سراسر استان توزیع شود و در اختیار افراد قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از