حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
توسل مافیای آب به درختان بلوط لرستان؛

ماجرای کاهش ارتفاع سد گاشمار چیست؟

ماجرای کاهش ارتفاع سد گاشمار چیست؟

اما و اگرهای احداث سد گاشمار یا معشوره پس از گذشت سال‌ها هنوز تمامی ندارد و اکنون خبرها حاکی از کاهش ارتفاع این سد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب رواناب از استان لرستان خارج می‌شود و در کمال شگفتی سهم لرستان از این حجم انبوه آب فقط ۲۰۰ میلیون متر مکعب است! خروج بی‌حساب و کتاب رواناب‌های لرستان در حالی است که میزان زمین‌های آبی در استان فقط نصف میانگین کشوری است که این مسئله با هیچ عقل سلیم و هیچ کدام از بندهای قانون اساسی تصدیق نمی‌کند.

دولت عدالت محور سیزدهم در همان آغاز فعالیت، با یک سنت‌شکنی تاریخی، سیلی سرخی بر گونه‌های گُل انداخته مافیای آب نواخت و مجوز احداث سد راهبردی گاشمار، با ظرفیت تقریبی یک میلیارد مترمکعب را برای لرستان صادر کرد اما شوربختانه چند روزی است که خبر عجیب مداخله محیط زیست کشوری برای کاهش ارتفاع سدگاشمار به بهانه پاسداشت درخت‌های بلوط، مردم و مطالبه‌گران لرستانی را در حیرت فرو برده است.

حیرانی مردم لرستان از آن جهت است که سالانه صدها هکتار از درختان بلوط استان، طعمه آفت می‌شود و ده‌ها هکتار هم به وسیله حریق از بین می‌روند و صدایی از هیچ نهاد زیست محیطی در کشور بلند نمی‌شود اما به یکباره درختان بلوط اطراف سد گاشمار برای بعضی مجموعه‌های کشوری حائز اهمیت شده است!

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی در مورد بحث‌های مطرح شده برخی ارگان‌ها جهت کاهش ارتفاع سدگاشمار در گفتگو با خبرنگار «سفیرافلاک» اظهار داشت: ظرفیت اولیه سد گاشمار حدود یک میلیارد متر مکعب و ارتفاع آن ۱۱۷ متر پیش‌بینی شده است اما طی فرایند اخذ مجوز محیط زیست، منابع طبیعی استان اعلام کرده که بر اثر ساخت این سد حدود ۱۲۰ هزار درخت بلوط از بین می‌روند یا زیر آب می‌روند و بر همین اساس در کمیته‌ای که در محیط زیست کشور تشکیل شده پیشنهاد شده برای کاهش قطع درختان به حدود ۶۰ هزار، ارتفاع سد باید ۱۹ متر کاهش پیدا کند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برآورد اولیه، تخصیص آب لرستان از سد گاشمار ۱۸۵ میلیون متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به ابهامات بی‌پاسخ کاهش ارتفاع سد راهبردی راستان عنوان کرد: اینک دغدغه و سوال اصلی ما این است که آیا با کاهش ارتفاع سد، حجم مخزن کاهش پیدا نخواهد کرد و نیز وضعیت تخصیص اولیه استان لرستان دچار چه تغییراتی خواهد شد؟

ویسکرمی بیان کرد: از آنجا که حدود ۳۵۰ میلیون‌متر مکعب از این مخزن برای مهار سیلاب است و این مقدار قابل تغییر نیست، فرضیه جدی‌تر این است که از تخصیص آب لرستان کاسته خواهد شد که امیدوارم مسئولان مربوطه در دولت و به‌ویژه سازمان محیط زیست و وزارت نیرو در این خصوص روشنگری کنند تا تجربیات تلخ گذشته و کارشکنی‌های قبلی تکرار نشود.

چنین می‌نماید احیای ۶۰ هزار بلوط مورد اشاره بعضی ارگان‌ها، برای مجموعه‌های مردمی لرستان کاری نداشته باشد و این ظرفیت در استان وجود دارد که به جای ۶۰ هزار، عددهای بسیار بالاتر درختان در دلفان کاشته شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از