حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/02/18 شمسی | 2024/05/07 میلادی
در میزگرد سفیرافلاک بررسی شد؛

«طرح نور» حفظ حریم حجاب و عفاف

«طرح نور» حفظ حریم حجاب و عفاف

«طرح نور» با هدف حفظ حریم حجاب و عفاف و برخورد با ناهنجاری در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، حجاب و عفاف از مهم‌ترین مولفه‌های عزت خانواده است که در این زمینه آیات و روایات و آموزه‌های دینی نسبت به رعایت آن بسیار سفارش کرده‌اند، همچنین مسئله حجاب یکی از واجبات الهی است که رعایت آن بر هر زن و مرد مسلمان واجب است.

 

بانوان در هر خانواده نقش بسیار مهمی را عهده‌دار هستند، از دامان همین بانوان فرزندانی تربیت می‌شوند که در عرصه‌های مختلف می‌توانند در راستای سربلندی و عزت کشور افتخارآفرینی کنند از همین رو دشمن سال‌هاست که در جریان‌ تهاجم فرهنگی به دنبال سست کردن بنیان خانواده است.

 

برهمین اساس دشمنان با توسل به تبلیغات دروغ به دنبال ترویج بدحجابی در بین بانوان هستند تا از این طریق بتوانند اعتقادات و باورها را ابتدا مورد هدف قرار داده و سپس نهاد خانواده را متلاشی کنند از همین رو پوشش‌هایی نامناسب را بسیار تبلیغ می‌کنند تا اینگونه به هدفشان برسند.

 

خانواده کوچک‌ترین نهاد اجتماعی است که اگر زنان خانواده دچار انحطاط شوند، بدون شک مرد را به دریچه سقوط پرتاب خواهد کرد و اینگونه خانواده از هم پاشیده می‌شود از همین رو دشمنان طی این سال‌ها دست به توطئه‌ها و فتنه‌های مختلفی در این زمینه زده‌اند ولی با حضور به موقع مردم در صحنه، این توطئه‌ها خنثی شده است.

 

در همین راستا نیروی انتظامی طرحی را به نام «طرح نور» برنامه‌ریزی کرده که در حال اجراست که این طرح مطالبه همه مردم کشور است که در قالب این طرح قرار است افرادی که اقدام به ترویج بدحجابی در جامعه کنند، تذکر داده شود و در صورت بی‌توجهی به تذکر پلیس، طبق قانون برخورد شود.

 

در این راستا میزگردی با حضور جامعه شناس، کارشناس امور خانواده و کارشناس مذهبی صورت گرفته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

«طرح نور» حفظ حریم حجاب و عفاف

 

رعایت حجاب و تحکیم بنیان خانواده 

روح‌انگیز جهان‌افروز کارشناس امور خانواده در این زمینه، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان در هر جامعه‌ای امنیت است، انسان موجودی اجتماعی بوده و به همین دلیل نیازمند ارتباط و تعامل با افراد جامعه است و باتوجه به اینکه نظم و قانون از اساسی‌ترین مولفه‌های حیات هر جامعه‌ای محسوب می‌شود لذا انسان‌ها نیازمند امنیت هستند.

 

وی افزود: متاسفانه برخی از افراد در جامعه تحت تاثیر تبلیغات مسموم دشمن قرار گرفته و اقدام به هنجارشکنی می‌کنند از همین رو مطالبه جدی بسیاری از مردم این است که با هنجارشکنان در حوزه حجاب و عفاف برخورد شود، در واقع این مطالبه یک مطالبه قانونی است چرا که ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و رعایت حجاب و عفاف در این جامعه الزامی است.

 

کارشناس امور خانواده تصریح کرد: بدحجابی در جامعه، فضای عفت عمومی را خدشه‌دار می‌‌کند، پس لازم است به این افراد تذکر لسانی داده شود تا نسبت به رعایت حجاب اقدام نمایند، باید توجه داشت که حجاب از احکام واجب خداوند است که بندگان در جامعه ملزم به رعایت آن هستند.

 

جهان‌افروز بیان کرد: بانوان ایرانی بانوانی عفیف، نجیب، اخلاق‌مدار و خانواده‌دوست هستند که برهمین اساس سلامت جامعه به سلامت خانواده بستگی دارد و هرچه سلامت و امنیت روانی و آرامش خانواده‌ها بیشتر باشد، قطعاً جامعه‌ای متمرکز برای پیشرفت و توسعه همراه با سلامتی خواهیم داشت.

 

وی تامین امنیت را یکی از مهم‌ترین رسالت‌های نیروی انتظامی برشمرد و گفت: نیروی انتظامی در بسیاری از بخش‌ها با هدف تامین امنیت تلاش می‌کند و همیشه با تکیه بر اقتدار در راستای برقراری نظم و امنیت تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

 

کارشناس امور خانواده با اشاره به اجرای طرح نور تصریح کرد: براساس گزارش‌های میدانی و بررسی‌ها نشان داده شده که اجرای طرح نور، وضعیت حجاب و عفاف را نسبت به قبل مطلوب‌تر نموده و اجرای این طرح، منطبق با مطالبات و درخواست مردم در راستای برخورد با بدحجابی است.

 

جهان‌افروز بیان کرد: در این میان معاندان و دشمنان سعی دارند تا با استفاده از شیطنت‌های رسانه‌ای، اقداماتی انجام دهند ولی بدانند که این شیطنت‌ها هیچ تاثیری ندارد و این طرح با اراده و قوت هرچه تمام اجرا می‌گردد چرا که راهبرد نیروی انتظامی، حفظ نظم و انضباط اجتماعی و جلوگیری از قانون شکنی است و با کسانی که به حریم شهروندان و قانون تعدی می‌کنند، برخورد قانونی خواهد کرد.

 

وی عنوان کرد: البته این برخورد یک حرکت مقابله‌ای نیست بلکه با تذکر محترمانه و ارشاد همراه با حفظ کرامت انسانی، انجام می‌شود چرا که افراد اندکی را که نسبت به رعایت قانون حجاب و عفاف بی‌توجهی می‌کنند و این چنین ناهنجاری‌ها را در جامعه ترویج می‌دهند، تذکر داده می‌شود.

 

کارشناس امور خانواده اجرای طرح نور را با هدف تامین منافع خانواده و بانوان برشمرد و افزود: بانوان در هر جامعه نقش بسیار مهمی بر عهده دارند، بانوانی که در تربیت فرزندان و استحکام نهاد خانواده همیشه پیشتاز بوده، از همین رو این طرح با هدف حفظ شان و کرامت و همچنین جایگاه بانوان اجرا می‌شود.

«طرح نور» حفظ حریم حجاب و عفاف

 

لزوم اجرای برنامه‌های فرهنگی در راستای حجاب و عفاف 

 

حامد پرچی جامعه شناس در این راستا اظهار‌داشت: طرح نور که نیروی انتظامی در حال اجرای آن است، یکی از طرح‌های مهم اجتماعی و فرهنگی است که اجرای این طرح آثار بسیار زیادی را در سطح جامعه به دنبال دارد.

 

وی افزود: یک سری الزامات به نام قانون در جامعه داریم و از گذشته تاکنون همه می‌دانند که اجرای قانون الزامی است و بی‌توجهی به قانون موجب هرج و مرج می‌شود لذا بی‌توجهی به قوانین، پایه هرج و مرج و هنجارشکنی در همه زمینه‌ها است.

 

جامعه شناس تصریح کرد: یکی از قانون‌هایی که در جامعه ما مصوب شده، قانون الزام به رعایت حجاب اسلامی است و اگر این قانون در نظر گرفته نشود و به آن احترام گذاشته نشود، کم‌کم به سایر قوانین هم بی‌احترامی می‌شود و در نهایت منجر به مشکلات اجتماعی در سطح جامعه می‌شود.

 

پرچی با اشاره به اجرای طرح نور گفت: نیروی انتظامی طرح به نام «طرح نور» را در نظر گرفته و به خانم‌های بدحجاب تذکراتی داده می‌شود و اجرای این طرح قطعاً اثرات مثبت و خوبی دارد البته تنها کسانی مخالفت می‌کنند که عمد و گستاخی در وجود آن‌ها دیده می‌شود و اگر با آن‌ها برخورد نشود این افراد بدتر رفتار می‌کنند.

 

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم جامعه را به سمتی ببریم که با دانستن اینکه رعایت حجاب چه مزایایی دارد، باید همه نهادها بسیج شوند و همه دستگاه‌ها وارد میدان شوند و علاوه بر این نیز باید مشوق‌هایی برای ترویج حجاب در جامعه داشته باشیم.

 

جامعه شناس فرهنگ سازی را در مسئله حجاب امری ضروری برشمرد و افزود: باید اقدامات و برنامه‌های فرهنگی در این زمینه صورت گیرد تا اثرگذاری بسیار بالایی داشته باشد و می‌توان در این زمینه کارهای خوبی را انجام داد.

 

پرچی اظهار داشت: دشمن در مسئله حجاب، بمباران تبلیغاتی می‌کند تا به هدفش برسد لذا زمانی که برنامه‌های فرهنگی در این زمینه صورت نگیرد، دشمن وارد می‌شود و باید در برابر کسانی که دهن‌کجی به قوانین می‌کنند برخورد شود.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی پلیس، قانون را به صورت محترمانه به یک شهروند تذکر می‌دهد، اثرگذاری زیادی دارد و طرح نور یکی از بال‌های ترویج حجاب است و بال دوم، کارهای فرهنگی است که در همه سطوح باید صورت گیرد.

«طرح نور» حفظ حریم حجاب و عفاف

 

حجاب هم قانونی و شرعی است 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی سهرابی کارشناس مسائل مذهبی افزود: یکی از چیزهایی که در زندگی‌های اجتماعی و جمعی بسیار اهمیت دارد، مسئله حجاب، عفاف و پوشش مناسب است، در اسلام در آیات و روایات هم به جایگاه و آثار مثبت حجاب اشاره شده است.

وی افزود: مسئله پوشش یک امر ذاتی است و خدا این را در وجود همه قرار داده است و در فرهنگ‌ها و آئین‌های مختلف، مسئله پوشش از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

کارشناس مسائل دینی و مذهبی تصریح کرد: مسئله حجاب یکی از مهم‌ترین واجباتی است که در جوامع مذهبی باید به آن توجه شود که یکی از مولفه‌های مهم جوامع مذهبی محسوب می‌شود و به همین خاطر است که یکی از مسائلی که دشمن روی آن تمرکز کرده و برنامه‌ریزی می‌کند، در همین زمینه حجاب و پوشش است.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی بیان کرد: مسئله پوشش در جوامع مذهبی بسیار اهمیت دارد و در این سال‌ها با پدیده‌ای مواجه شدیم که همان مسئله کم‌حجابی بوده که این برخاسته از کارهایی است که دشمن انجام داده است و یکی از برنامه‌های دشمن حجاب و پوشش است.

 

وی یادآورشد: آنچه دشمن دنبال می‌کند، مسئله ترویج بی‌عفتی و مسئله آلوده کردن جامعه به مسائل غیراخلاقی است که در همین راستا یکی از اقدامات مثبتی که در حال انجام است، طرح نور است که فراجا انجام می‌دهد چرا که مسئله حجاب خارج از اینکه مسئله شرعی و دینی باشد، یک مسئله قانونی است و یکی از قوانین کشور ماست و از نظر قانونی لازم است هرچه در قانون آمده به آن پایبند باشند.

 

کارشناس مسائل دینی و مذهبی اظهار داشت: حجاب اهمیت زیادی دارد از همین رو مورد هجمه دشمن قرار گرفته است، حجاب هم قانونی و هم شرعی است و علاوه بر این یک مسئله اخلاقی است و آنچه که لازم است انجام شود، مسئله قانون است که همه باید به آن پایبند باشند و اگر بی‌قانونی در یک جامعه ایجاد شود، اختلال در نظم اجتماعی رخ می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی بیان کرد: هر کسی با هر اعتقاد و نگرش و باوری لازم است قانون را اجرا کند لذا باید توجه داشت که سطح زندگی فردی با اجتماعی متفاوت است به طوری که زندگی فردی هر گونه می‌تواند باشد ولی در زندگی اجتماعی موضوع متفاوت است و براساس قوانینی که حق همه مردم در آن در نظر گرفته شده، باید رعایت کنند.

 

وی عنوان کرد: این طرح نور طرح بسیار مناسبی است و ممکن است دشمن سکوت نکند و سعی دارد تا این طرح را بد جلوه دهد از همین رو کارهای رسانه‌ای می‌کند و از طرفی لازم است مردم دلسوز کشور، مردمی که کشورشان را دوست دارند و می‌خواهند قانون در کشور حاکم باشد باید حمایت کنند و حمایت و مشارکت مردم در هر بخشی خصوصاً در مسائل فرهنگی، موفقیت را به همراه دارد.

 

کارشناس مسائل دینی و مذهبی افزود: مسئله امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به حجاب و تذکر نسبت به رعایت حجاب، یک وظیفه دینی است و همه باید کمک کنیم و در کنار هم این توفیقات حاصل می‌شود و اگر مردم مشارکت کنند در مسائل فرهنگی، می‌توان در این طرح هم موفق بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی خاطرنشان کرد: مردمی که می‌دانند دشمن چه چیزی را مورد هدف قرار داده است باید به میدان بیایند و حداقل با تذکر لسانی خود را سهیم بدانند و در کنار اینکه مسئله حجاب به عنوان یک باور دینی و شرعی تلقی می‌شود، نهادهای فرهنگی و گروه‌های جهادی و مردم، کارهای فرهنگی انجام دهند و در کنار این کارها مسئله قانون هم مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از