حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

بی‌توجهی به نرخ مصوب اجاره‌بها و دردسر اجاره‌نشینان

بی‌توجهی به نرخ مصوب اجاره‌بها و دردسر اجاره‌نشینان

مستاجران این روزها از قیمت‌های نامتعارف اجاره‌بها رنج می‌برند و در این میان برخی صاحب‌خانه‌ها به نرخ مصوب اجاره‌بها توجهی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، هر ساله در ایام تابستان دغدغه‌های مستاجران برای جابه‌جایی و یا افزایش نرخ اجاره بیشتر می‌شود و در این چند ماه جنب و جوش مستاجران برای اجاره جدید مسکن و یا تمدید قرارداد قبلی اما با نرخ جدید افزایش می‌یابد.


صاحب‌خانه‌ها هر ساله طبق سلیقه و تمایلی که دارند قیمت اجاره را مشخص می‌کنند و وقتی مستاجران هم چاره‌ای ندارند، مجبور هستند که این نرخ‌ها را قبول کنند و هر ماه بخش زیادی از هزینه‌های درآمدی خود را صرف اجاره‌بهای منزل نمایند.


این در حالیست که طی سال‌های اخیر مصوبه‌هایی برای کنترل قیمت بازار مسکن در بخش اجاره‌نشینی در نظر گرفته شد که برای کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ و شهرستان‌ها، نرخ‌های مصوب افزایش قیمت تعیین شد که توجه به این دستورالعمل و رعایت نرخ اعلامی نقش مهمی در کنترل بازار مسکن دارد.


متاسفانه برخی از صاحب‌خانه‌ها توجهی به این نرخ‌های تعیین شده ندارند و قیمت‌های اجاره‌بها را به صورت سلیقه‌ای تعیین می‌کنند و در این میان نقش مشاوران املاک هم در تعیین این قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست که در این راستا کنترل و نظارت‌های مستمری صورت می‌گیرد تا در صورت افزایش اجاره‌بها بیش از نرخ تعیین شده برخورد صورت گیرد.


تبعیت از نرخ مصوب اجاره‌بها در کنترل قیمت‌ها در حوزه مسکن اثرگذار است اما اینکه این مصوبه چقدر رعایت می‌شود و مشاوران املاک به آن توجه دارند، سوالی است که در این راستا با کارشاس حوزه مسکن گفتگویی انجام شده است.

 

صاحب‌خانه‌ها به نرخ‌های مصوب اجاره‌بها توجه کنند

امیری یکی از مستاجران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: اگرچه نرخ مصوب تعیین اجاره‌بها در استان ۲۵ درصد تعیین شده ولی برخی از مالکان به این مصوبه توجهی ندارند و در نهایت مستاجران با هزار دردسر مواجه می‌شوند.


وی افزود: امسال شرایط جابه‌جایی منزل را نداشتیم و وقتی با صاحب‌خانه در مورد نرخ اجاره‌بها صحبت کردیم، افزایش قیمت ۴۰ درصدی را مطرح کرد و به ناچار پذیرفتیم.


مستاجر لرستان تصریح کرد: بسیاری از مشاوران املاک هم نرخ‌های مصوب را در دستور کار قرار نمی‌دهند و اگر نظارت‌ها افزایش یابد، این نرخ‌ها رعایت می‌شود و انتظار این است که در این روزهای جابه‌جایی مستاجران نظارت‌ها بیشتر شود‌.

بی‌توجهی به نرخ مصوب اجاره‌بها و دردسر اجاره‌نشینان

نظارت‌ها نقش مهمی در کنترل بازار مسکن دارند

سهیل حسینی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «سفیرافلاک» اظهار داشت: دولت سیزدهم طی مدت سه سال مصوبه‌هایی را برای کنترل قیمت بازار مسکن اجرا کرد از جمله تعیین نرخ اجاره‌بها در شهرهای مختلف که با نظارت‌هایی که توسط مسئولان امر صورت می‌گیرد این اقدام نقش مهمی در  کنترل قیمت‌ها داشته است.


وی افزود: مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای هر فرد است اما برخی از خانواده‌ها با توجه به درآمدی که دارند، مجبور هستند بخش زیادی از هزینه خود را برای اجاره‌بها پرداخت کنند و در سایر بخش‌های زندگی دچار مشکل می‌شوند که برای این اقشار طرح‌هایی مثل نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده که می‌تواند این اقشار را صاحب‌خانه نماید.


کارشناس مسکن گفت: برای توجه به حوزه مسکن باید علاوه بر ساخت مسکن مورد نیاز برای مستاجران، برای تعیین نرخ اجاره‌بها اقدامات بیشتری صورت گیرد چرا که متاسفانه گاهی همین افزایش قیمت بی‌رویه اجاره‌بها سبب می‌شود تا حاشیه‌نشینی را افزایش دهد.


حسینی با اشاره به قیمت بالای مسکن در لرستان، بیان کرد: مسکن در لرستان از گران‌ترین استان‌های کشور است که با توجه به درآمد و شرایط توپوگرافی که در استان وجود دارد باید طرح‌ها و اقداماتی صورت گیرد تا کنترل شود البته وقتی که تولید اقلام و مصالح ساختمانی مورد نیاز در استان کم باشد و این مصالح از استان‌های دیگر وارد شود، همان هزینه حمل و نقل هم در قیمت مسکن اثرگذار است.


وی عنوان کرد: گاهی شاهد قیمت‌های نامتعارفی در حوزه اجاره‌بها هستیم که مشاوران املاک در تعیین این نرخ‌ها نقش دارند و اگر نظارت‌ها در این بخش افزایش یابد و کنترل قیمت‌ها به صورت مستمر ادامه داشته باشد، می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

بی‌توجهی به نرخ مصوب اجاره‌بها و دردسر اجاره‌نشینان

۵۶۹ مشاور املاک در لرستان پلمب شد



بهزاد شاکرمی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: بازرسی از مشاوران املاک به صورت مستمر توسط تیم‌هایی در سطح استان انجام می‌شود و کسانی که نرخ‌های اجاره‌بها را بیش از نرخ تعیین شده، انجام دهند مورد برخورد قرار می‌گیرند.


وی افزود: در سال جاری بیش از ۳ هزار و ۷۵۰ بازرسی از مشاوره‌های املاک در استان انجام شده که در این بازرسی‌ها ۳۳۱ پرونده تخلفاتی تشکیل و مشاوران املاک متخلف ۲ میلیارد تومان جریمه شدند.


مدیرکل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: امسال ۲۶۰ مشاوره املاک در استان اخطار پلمب دریافت کردند و ۵۶۹ مشاوره املاک متخلف نیز پلمب شدند که این بازرسی‌ها همچنان پرقدرت ادامه دارد و کسانی که نرخ‌هایی بالاتر از مصوب را اعمال کنند ابتدا اخطار و سپس پلمب می‌شوند.


شاکرمی بیان کرد: امسال سقف افزایش اجاره‌بها در استان ۲۵ درصد تعیین شده که به همه مشاوران املاک این نرخ اعلام شده که مد نظر داشته باشند و ملزم به رعایت این نرخ هستند.


وی عنوان کرد: در تیرماه امسال ۳ هزار و ۱۹۱ واحد نهضت ملی مسکن به متقاضیان در استان واگذار شد و عملیات اجرایی ۱۰ هزار ۳۴۸ واحد نهضت ملی مسکن آغاز گردید و پیگیری این امور در دستور کار قرار دارد.


مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به سامانه خودنویس گفت: این سامانه برای انجام و یا تمدید قرارداد اجاره راه‌اندازی شده که به صورت رایگان فعالیت دارد و مستاجران و مالکان خانه‌ها می‌توانند اجاره‌نامه خود را به صورت رایگان در سامانه خودنویس ثبت کنند.


شاکرمی بیان کرد: این سامانه سبب شده تا دست دلالان و کسانی که سبب افزایش بی‌رویه قیمت نرخ اجاره‌بها در حوزه مسکن شده بودند، کوتاه شود.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از