حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/07/24 شمسی | 2024/10/15 میلادی
استحصال خاویار برای نخستین‌ بار در لرستان
مدیرکل شیلات لرستان خبرداد:

استحصال خاویار برای نخستین‌ بار در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان گفت: در مجتمع رنگین‌بان پلدختر می‌توانیم استحصال ماهیان خاویاری را انجام دهیم که تحول اقتصادی برای منطقه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، کیارش بیرانوند شامگاه دوشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع ماهیان خاویاری پلدختر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فاز نخست مجتمع ماهیان خاویاری رنگین‌بان پلدختر در حال راه‌اندازی و زیرساخت آن برای هزار تُن فراهم شده است.

وی افزود: با توجه به زمین‌های منابع ملی و منابع طبیعی که در اطراف مجتمع رنگین‌بان وجود دارد، امکان توسعه زنجیره هست چون نیاز استان ما برای تولید خوراک ماهی و عمل‌آوری واجب است.

مدیرکل شیلات لرستان عنوان کرد: با توجه به دسترسی که این منطقه به استان‌های اطراف از جمله ایلام و خوزستان دارد می‌تواند علاوه بر لرستان این استان‌ها را هم پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه کارهای اولیه احداث مجتمع ماهیان خاویاری رنگین‌بان انجام شده است بیان کرد: زمین، دایک‌های حفاظتی، وسایل برقی، پمپ‌ها‌ و استخر ذخیره‌ای که لازم است انجام گرفته و مجوز و برنامه کاری پروژه نیز تهیه شده است.

بیرانوند گفت: امور آب به سرمایه‌گذاری که برای تولید خاویار اعلام آمادگی کرده است، هزار مترمکعب مجوز برداشت آب را داده است بنابراین در بحث برداشت آب مشکلی وجود ندارد از طرفی آبی که از رودخانه بالادست وارد این مجموعه شده و غنی می‌شود می‌توان برای فازهای بعدی هم مورد استفاده قرار داد.

وی تصریح کرد: این بهترین ظرفیت ما برای ایجاد شهر شیلاتی است چرا که جای توسعه و ظرفیت در این منطقه وجود دارد که بچه ماهی و استحصال خاویار انجام شود، در بالادست چندین مجتمع وجود دارد که ماهیان خاویاری استان را برای استحصال به شمال کشور منتقل می‌کنند بنابراین اگر این پروژه به بهره‌برداری برسد می‌توان استحصال ماهیان خاویاری را انجام دهیم که تحول اقتصادی برای منطقه دارد و یک ظرفیت خدادادی است.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه نزدیکی این منطقه به آزادراه پل زال و فرودگاه دزفول ظرفیت خوبی برای توسعه و فعالیت در زمینه پرورش ماهیان خاویاری است خاطر نشان کرد: مجتمع ماهیان خاویاری رنگین‌بان پلدختر ظرفیت تولید هزار تُن را دارد و قابلیت افزایش و توسعه آن نیز وجود دارد.

وی افزود: سال گذشته برای نخستین بار در لرستان از مزارع پرورش ماهی استحصال خاویار را داشتیم ولی مزرعه به این بزرگی و حجم تولید تاکنون نداشته‌ایم و انتظار داریم این منطقه به عنوان سایت پشتیبان برای کل استان تبدیل شود.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از