حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/29 شمسی | 2024/10/20 میلادی
حاصلخیزی خاک قربانی فرسایش
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

حاصلخیزی خاک قربانی فرسایش

فرسايش سبب کاهش حاصلخیزی خاک و مشکلاتی می‌شود که در حال حاضر در لرستان میزان فرسایش خاک به ۲۸ تن در هکتار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، خاک کیمیایی ارزشمند است که به عنوان یکی از منابع طبیعی نقش مهمی در زنجیره غذایی دارد از همین رو توجه به این عنصر مهم موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

متاسفانه طی سال‌های اخیر فرسایش خاک با سرعت طوفانی افزایش یافته و این به معنی از بین رفتن خاک به عنوان منبع غنی است، فرسایش خاک به دو صورت آبی و خاکی رخ می‌دهد که اغلب فرسايش آبی است اما در صورت بی‌توجهی به این موضوع شاهد از بین رفتن عنصر خاک خواهیم بود.

اگر فرسایش خاک به همین روال ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از بحرانی‌ترین مسائل تبدیل می‌گردد و این فرسایش سبب می‌شود تا حاصلخیزی خاک به دلیل عوامل مختلفی از بین برود و با کاهش پوشش گیاهی، سطح زمین‌هایی که به شکل بیابان‌ هستند افزایش یابد.

فرسایش خاک خسارتی جبران‌ناپذیر است که به مرور زمان سبب می‌شود تا خاک در تولید محصولات ضعیف و ضعیف‌تر شود و تنها راهکار این است که از عواملی که در بروز این فرسایش نقش دارند، پیشگیری شود و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری یکی از عوامل موثر برای مقابله با فرسایش خاک است.

حاصلخیزی خاک قربانی فرسایش

فرسایش خاک در لرستان به  ۲۸ تن در هکتار رسیده است


مجید سپهوند معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: سالانه در کل کشور ۲ میلیارد تُن فرسایش خاک رخ می‌دهد که متوسط این فرسایش ۱۵.۶ در هکتار است و در برخی از استان‌ها از جمله لرستان میزان فرسایش از متوسط کشوری بالاتر است به‌طوری که در حال حاضر فرسایش خاک در لرستان به ۲۸ تن در هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه دلایل زیادی در بروز فرسایش خاک اثرگذار هستند، افزود: حریق، کاهش پوشش گیاهی و تخریب منابع طبیعی از مهم‌ترین عواملی هستند که در این مسئله نقش دارند و یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای جلوگیری از فرسایش، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است البته اجرای این پروژه‌ها نیازمند اعتبارات زیادی است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: تاکنون در سطح ۸۴۰ هکتار از اراضی، عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شده که اجرای این پروژه‌ها نقش مهمی در کنترل سیلاب داشته است به‌طوری که جمع ریزش بارش‌ها در استان حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب است که از این میزان ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب خروجی استان بوده و ۲ میلیارد مترمکعب از ۵ میلیارد مترمکعب را توانستيم با چنین پروژه‌ها‌یی مدیریت کنیم.

سپهوند با بیان اینکه ۴۰ درصد تعهدات در اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان اجرا شده است، بیان کرد: تعهد امسال ما ۷۳ هزار هکتار است که تاکنون ۴۰ درصد کار انجام شده و تلاش داریم مابقی پروژه‌ را تا پایان سال اجرایی نمائیم.

وی غنی‌سازی پوشش گیاهی، اصلاح شخم، مدیریت چرای دام، جلوگیری از حریق و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری را مهم‌ترین اقدامات در پیشگیری از فرسایش خاک برشمرد و گفت: باید تلاش کرد تا با اجرای این برنامه‌ها بتوانیم خاک را به عنوان یک ماده ارزشمند حفاظت کنیم.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یادآور شد: در سطح استان نیز ۲ هزار و ۸۰۰ نقطه لغزش‌خیز وجود دارد که با اجرای عملیات آبخیزداری می‌توان آن‌ها را نگهداری کرد.

حاصلخیزی خاک قربانی فرسایش

اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری


حسین میرزایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: استان لرستان به دلیل شرایطی که دارد از جمله ارتفاع بالا و شیب تند، سبب شده تا میزان فرسایش خاک در لرستان از متوسط کشوری بالاتر باشد به طوری که در برخی از مناطق استان میزان فرسایش تا ۵۰ تن در هکتار نیز دیده شده است.

وی افزود: در استان ۵۲۰ نقطه وجود دارد که این مناطق در معرض سیل هستند لذا برای این مهم و پیشگیری از سیل، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در دستور کار قرار گرفته است و با اجرای این پروژه‌ها بین سه تا ۹ تن در هکتار، میزان فرسایش کاهش می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه در سطح استان بیش از یک میلیون هکتار کار مطالعاتی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری انجام شده است، تصریح کرد: برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در این سطح از استان ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما هر ساله با اجرای تعدادی پروژه در همین راستا تلاش شده تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

میرزایی بیان کرد: خرم‌آباد، الیگودرز و دورود بیشترین میزان فرسایش خاک در بین شهرهای استان را دارند و باتوجه به اینکه ۲۵ درصد استان ما در منطقه کوهستانی با شیب ۴۰ درصد است از همین رو میزان فرسایش بیشتر است.

وی یادآور شد: بهره‌برداری بیش از اندازه از خاک سبب می‌شود تا فرسایش خاک رقم بخورد و به دلیل اینکه خاک در زندگی موجودات زنده نقش حیاتی دارد، باید تلاش کرد تا با اجرای پروژه‌های آبخیزداری و همچنین پیشگیری، بتوانیم خاک را نگهداری کنیم.


میرزایی اظهار داشت: امسال ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در لرستان اختصاص یافته ولی این میزان اعتبار برای اجرای این پروژه‌ها کافی نیست.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان خاطرنشان کرد: از وسعت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار، اگر عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح یک میلیون هکتار اجرا شود، می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش خاک و سیلاب داشته باشد.


انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از