حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
ساخت بزرگ‌ترین پهپاد سمپاش کشور توسط متخصصان لرستانی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

ساخت بزرگ‌ترین پهپاد سمپاش کشور توسط متخصصان لرستانی

پهپاد ۵۰ لیتری به عنوان بزرگ‌ترین پهپاد سمپاش کشور توسط متخصصان لرستانی ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، با ورود تکنولوژی به بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی شاهد صرفه‌جویی در زمان و آب، افزایش کیفیت محصولات، آسیب کمتر به زمین و محصول و... هستیم.

پهپاد‌های کشاورزی با ابعاد مختلف به عنوان یک تکنولوژی نوین در زمینه محلول پاشی در زمین‌های کوچک و بزرگ کشاورزی استفاده می‌شوند. استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین مزایای بسیاری از جمله کاهش هزینه‌ها، دقت بالا، دسترسی آسان به زمین‌های ناهموار، سمپاشی یکنواخت، عملکرد سریع، حداقل نیاز به آب و... را نسبت به روش‌های سنتی دارد.

علی شاهوردی‌زاده در حوزه پهپادهای کشاورزی در خرم‌آباد فعالیت می‌کند و خدمات سپماشی و محلول پاشی را در سراسر کشور به کشاورزان ارائه می‌دهد.

 

سمپاشی با بزرگ‌ترین پهپاد کشور

مخترع لرستانی عنوان کرد: شاخص‌ترین کار ما پهپاد ۵۰ لیتری است که به عنوان بزرگ‌ترین پهپاد کشور در هر پرواز پنج هکتار را سمپاشی می‌کند و کارهایی مانند کودپاشی و گوگرد پاشی را انجام می‌دهد همچنین این پهپاد باک بذرپاش دارد که می‌تواند بذرپاشی بذرهای با قطر یک سانتی‌متری را به صورت یکنواخت انجام دهد.

وی بیان کرد: برای بذرپاشی باک سمپاش را جدا می‌کنند و به جای آن باک بذرپاش را قرار می‌دهند که پهپاد با این وضعیت قابلیت بذر پاشی ۶۰ کیلو بذر را دارد و برای زمین یک هکتاری که حدود ۲۰۰ کیلو بذر نیاز دارد سه و نیم دفعه پرواز می‌کند.

شاهوردی‌زاده گفت: قبل از این، بزرگ‌ترین پهپاد در کشور پهپاد ۴۰ لیتری و وارداتی بوده اما پهپاد ۵۰ لیتری تولید شرکت خودمان است که در ایران مشابه ندارد و سمپاشی، محلول پاشی و بذرپاشی را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: پهپاد ۵۰ لیتری الکتریکی است و همزمان با تحویل دستگاه چهار باتری با قابلیت شارژ سریع و زمان شارژ ۱۰ دقیقه همراه با پهپاد ارائه می‌شوند، هر باتری تقریباً ۱۵ دقیقه زمان پرواز دارد که در این ۱۵ دقیقه پنج هکتار را سمپاشی می‌کند.

 

نحوه سمپاشی با پهپاد ۵۰ لیتری 

مخترع لرستانی خاطرنشان کرد: مانند کمباین‌داران که به کشاورزان خدمات ارائه می‌دهند افرادی هم در زمینه پهپاد به کشاورزان خدمات می‌دهند بنابراین پهپاد برای فعالیت به اپراتور نیاز دارد، نرم‌افزار این نمونه پهپاد فارسی است و فضای ساده، کارکرد آسان و قابلیت‌های زیاد این نرم‌افزار باعث شده افراد مختلف از آن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: این پهپاد برای فعالیت به دو نفر نیاز دارد، یک نفر به‌عنوان خلبان پهپاد که ناوبری و هدایت پهپاد را برعهده دارد و فرد دیگر آماده‌سازی محلول سمپاشی، تعویض باتری و کارهای خدماتی را انجام می‌دهد.

شاهوردی‌زاده افزود: تاکنون۱۳ پهپاد را در استان لرستان فروختیم، خدمات پس از فروش ما ۱۰ ساله است و یکسال گارانتی بی‌قید و شرط برای پهپاد داریم.

 

مزایای سمپاشی با پهپادهای کشاورزی

وی عنوان کرد: روش‌های سنتی به صورت دستی یا استفاده از تراکتور بودند، روش‌های دستی برای سلامتی کاربر مشکل ایجاد می‌کند و به زمان زیادی نیاز دارند، استفاده از تراکتور نیز معایبی دارد برای مثال جای چرخ تراکتور ۱۵ تا ۲۰ درصد محصول را از بین می‌برد، زمان سمپاشی را افزایش می‌دهد، بافت زمین و محصول را خراب می‌کند‌، از مکان‌های صعب‌العبور عبور نمی‌کند و میزان زیادی آب استفاده می‌کند.

مخترع لرستانی بیان کرد: تراکتور در هر هکتار ۴۰۰ لیتر آب استفاده می‌کند درصورتی که با پهپاد در هر هکتار ۱۰ لیتر آب استفاده می‌شود یعنی ۹۰ درصد در مصرف آب و همچنین در زمان صرفه‌جویی می‌کنیم.

وی گفت: تکنولوژی در حال حرکت به سمت کشاورزی است بنابراین باید با برگزاری دوره‌های ترویجی به کشاورزان تأثیر تکنولوژی نسبت به روش‌های سنتی را نشان دهیم و این صنعت را جا بیندازیم که در این زمینه جهاد کشاورزی دوره‌های ترویجی را در شهرهای مختلف برگزار می‌کند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از