حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

قاچاق ملکه زنبور، تهدیدی برای نژادهای بومی

قاچاق ملکه زنبور، تهدیدی برای نژادهای بومی

قاچاق ملکه زنبور، تهدیدی جدی برای زنبورداران است که سبب می‌شود مشکل بیماری‌زایی یا نابودی زنبورها را به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» از گذشته‌های دور تاکنون از عسل نه تنها به عنوان یک ماده خوراکی استفاده می‌شد بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته است چرا که عسل به عنوان یک آنتی‌بیوتیک شناخته شده و از فرآورده‌های مختلف آن مانند ژل‌، زهر، موم و خود عسل استفاده می‌شود.

ایران به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، با تولید سالانه بالغ‌بر ۱۱۵ هزار تن عسل باکیفیت و مرغوب، در دنیا رتبه سوم تولید را دارد و زنبورهای نژاد ایرانی عسل‌هایی با کیفیت تولید می‌کنند که در دنیا زبانزد است.

صنعت زنبورداری یکی از صنعت‌های مهم در بخش کشاورزی است که به دلیل کیفیتی که در کشور دارد، می‌تواند با صادرات،ارزآوری را به همراه داشته باشد اما متاسفانه مشکلات در این صنعت سبب شده تا کام زنبورداران تلخ شود.

بدون شک دلالان و سودجویان در هر صنعتی برای سودجویی خود دست به هر کاری می‌زنند و با قاچاق ملکه زنبورها سعی دارند تا سود یشتری به جیب بزنند، مشکلی که چند سالی است زنبورداران را نگران کرده و قاچاق ملکه زنبورها می‌تواند تهدیدی جدی بر صنعت زنبورداری باشد.

 

ملکه قاچاق، تهدید جدی برای زنبورداران است

محمد مقدسی یکی از زنبورداران بروجردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، گفت: ۲۷ سال است که در حوزه زنبورداری مشغول به فعالیت هستم و طی چند سال اخیر نژادهای مختلفی از ملکه زنبور به صورت قاچاق وارد کشور شده که این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی افزود: نژادهای خارجی سبب می‌شود تا نژادهای ایرانی زنبور از بین برود و لازم است که متولیان این حوزه اقداماتی انجام دهند تا مشکلات در این حوزه کشاورزی برطرف گردد.

زنبوردار بروجردی تصریح کرد: افرادی که از نژادهای خارجی زنبور استفاده می‌کنند آگاهی لازم را در این زمینه ندارند چرا که ممکن است سبب بروز بیماری و یا از بین رفتن زنبورها نماید.

 

لزوم حمایت متولیان از زنبورداران

مقدسی بیان کرد: زنبورهای ایرانی با آب و هوای ایرانی تطبیق دارد ولی سایر نژادهای خارجی اثر منفی در این بخش گذاشته و مشکلاتی را ایجاد می‌کند و در صورت بی‌توجهی به این مهم، می‌تواند تولید عسل ایرانی را دچار مشکل کند.

وی از تاخیر در توزیع شکر برای تغذیه زنبورها در پاییز گلایه کرد و گفت: شکر زنبورها باید در اول پاییز داده شود ولی در این زمینه دیر اقدام شد.

 

تولید ۳ هزار تن عسل در لرستان

لیلا افضلی کارشناسان زنبورداری جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: امسال ۳ هزار و ۹۵۹ تن عسل در استان لرستان تولید شد که عسل تولیدی استان دارای کیفیت ممتازی است، همچنین ۴۵۹ هزار و ۷۰۰ کلونی وجود دارد که تعداد افراد شاغل در بخش زنبورداران بالغ‌بر ۷ هزار نفر است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه زنبورداران یادآورشد: یکی از مشکلات در این بخش، قاچاق ملکه است که از کشورهای دیگر وارد می‌شود و گاهی این ملکه‌های قاچاق دارای بیماری هستند و با ورود به کند سبب بیماری‌زایی برای سایر زنبورها می‌شود البته در برخی از موارد سبب شیوع بیماری ناشناخته در بین زنبورها شده و گاهی هم از بین می‌روند.

 

ایستگاه پرورش ملکه زنبور در استان ایجاد می‌شود

کارشناس زنبورداری جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: افرادی که اقدام به قاچاق ملکه می‌کنند تصور دارند که استفاده از این ملکه می‌تواند تولید را افزایش دهد ولی ثابت شده که فقط در برخی از موارد، در سری اول تولید را افزایش می‌دهد و در مراحل بعدی یا دچار بیماری شده یا از بین می‌رود و مشکلاتی را برای زنبورداران ایجاد می‌کند.

افضلی بیان کرد: متاسفانه این ملکه‌های قاچاق با هزینه‌های زیادی تهیه می‌شود و زنبورداران استان در این زمینه گلایه و شکایت دارند که طبق برنامه‌ریزی تلاش شده تا ایستگاه پرورش ملکه زنبور تا پایان سال در استان احداث شود که پروانه تاسیس این ایستگاه اخذ شده و با راه‌اندازی آن بخشی از مشکلات در حوزه زنبورداران برطرف می‌گردد.

وی عنوان کرد: زنبورداران علاوه بر این نیز برای فروش عسل مشکل دارند چرا که قیمت عسل افزایش یافته و سبب شده تا فروش عسل کاهش یابد.

 

تولید ۲۰۰ گرم زهر در لرستان

کارشناس زنبوردارای جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به سایر خواص زنبورها گفت: از دیگر فواید زنبور، زهر است که امسال ۲۰۰ گرم زهر در استان تولید شده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

افضلی بیان کرد: باید توجه داشت که نژادهای بومی مقاوم‌تر و بهتر است ولی برخی افراد با قاچاق ملکه در این حوزه سبب مشکلاتی می‌شوند‌.

وی از توزیع ۸۵۹ تن شکر در بین زنبورداران خبرداد و گفت: با مکاتبات فراوانی که صورت گرفت، این میزان شکر برای تغذیه زنبورها در فصل پاییز تهیه و توزیع شده است.

به هر حال انتظار می‌رود متولیان و مسئولان در این زمینه نظارت و حمایت لازم را از زنبورداران داشته باشند تا مشکلات آنها برطرف گردد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از