حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/08 شمسی | 2024/04/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

آیت‌الله بروجردی(ره) بزرگ‌مرجع شیعیان جهان

آیت‌الله بروجردی(ره) بزرگ‌مرجع شیعیان جهان

آیت‌الله بروجردی(ره) بزرگ مرجع شیعیان جهان بود که در زمان حیات خود خدمات قابل توجهی را به اسلام ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، بروجرد به شهر علما، فضلا و فرزانگان شناخته شده است چرا که در دوره زمانی شخصیت‌های بزرگی همچون آیت‌الله بروجردی(ره) در این شهر زندگی می‌کردند.

 

آیت‌الله سید حسین طباطبایی بروجردی(ره) در سال ۱۲۵۴ در بروجرد دیده به جهان گشود، پدرش سید علی طباطبایی و مادرش دختر سید محمدعلی طباطبایی بودند، نسب ایشان با ۳۲ واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد که در طول حیات پُر برکت خود خدمات قابل توجهی را در ترویج دین اسلام داشتند.

 

آیت‌الله بروجردی(ره) در خانواده‌ای متدین و مذهبی پرورش یافت و از همان دوران کودکی علاقه خود را در مسیر کسب علم و دانش نشان داد و به مکتب رفت، ۱۸ ساله بود که همچنان علاقمند به یادگیری علوم مختلف، ایشان را ترغیب کرد تا به ادامه درس فقه بپردازد از همین رو به اصفهان رفت.

 

در اصفهان از محضر بزرگان و اساتیدی همچون سیدتقی مدرسی بهره جُست و در سال ۱۳۱۸ به نجف اعزام شد تا بتواند درس خود را در این زمینه ادامه دهد که در نجف اشرف نیز نزد آخوند ملا محمد کاظم خراسانی، شریعت اصفهانی و آیت‌الله یزدی درس آموخت و در نهایت پس از سال‌ها تلاش توانست به مرتبه اجتهاد دست یابد.

 

آیت الله بروجردی(ره) در سال ۱۳۱۸ از نجف به ایران بازگشت و در زادگاهش بروجرد سال‌ها ساکن شد، خانه‌ای که در یکی از محلات بروجرد به نام خیابان صفا واقع شده و با گذر از این کوچه بوی بهشت به مشام می‌رسد.

 

خانه‌ای تاریخی که هنوز هم با ورود به این منزل می‌توان حال و هوای دوران زندگی آیت‌الله بروجردی(ره) را به خوبی درک کرد، کلاس‌های درسی که در اتاق‌های این خانه قرار گرفته است، حیاط باصفایی با یک حوض که این روزها مامن دلدادگان و ارادتمندان شده است.

آیت‌الله بروجردی(ره) بزرگ‌مرجع شیعیان جهان

 

تربیت ۷۰۰ شاگرد در محضر آیت‌الله بروجردی(ره)

آیت‌الله بروجردی(ره) مجتهدپرور بود که در دوران زندگی خود توانست بیش از ۷۰۰ مرجع را تربیت نماید که هر یک از آن‌ها در تبلیغ و ترویج دین اسلام و معرفی آن به جهان نقش مهمی داشتند.

 

آیت‌الله بروجردی(ره) در سال ۱۳۲۳ به دعوت از روحانیون قم وارد این شهر شد و در این شهر مشغول تربیت شاگردان زیادی شدند و به عنوان مرجع شعیان جهان نقش خود را به خوبی ایفا نمودند.

 

اقداماتی علیه رژیم پهلوی 

آیت‌الله بروجردی(ره) در دوران رژیم ستمشاهی پهلوی تلاش کردند تا بتوانند در راستای آگاهی بخشی و روشنگری مردم نقش خود را در کنار تبلیغ دین اسلام داشته باشند، از همین رو سخنرانی‌های مختلفی داشتند و سعی می کردند تا در این سخنرانی‌ها مردم را آگاه نمایند.

 

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا انجام شد، در مورد موضوع کشف حجاب بود که آیت‌الله بروجردی(ره) در دفاع از اسلام و ارزشها با اقتدار ایستاد و ثابت کرد که با اتحاد و انسجام مردم می‌توان بسیاری از توطئه‌های دشمن را خنثی کرد.

 

آیت‌الله بروجردی(ره) در زمان حیات خود توانست با اقدامات و مجاهدت‌ها، شیعه را به دنیا معرفی نماید از همین رو وقتی نام آیت‌الله بروجردی(ره) در هر جا شنیده می‌شود، بزرگ مرجعیت جهان شیعه از ایشان به ذهن می‌رسد.

آیت‌الله بروجردی(ره) بزرگ‌مرجع شیعیان جهان

حالا امروزه بیت تاریخی ایشان که در یکی از محلات قدیمی شهر واقع شده در ایام محرم مکانی برای عزاداران حسینی است که با ورورد به این منزل، حوائج خود را در ذهن دارند و بسیاری از دلداگان اظهار دارند که دست رد از این خانه برنگشته‌اند.

 

زمانی که ایشان در بروجرد ساکن بودند، مدتی چشم ایشان مشکلی داشت که در روز عاشورا آیت‌الله بروجردی(ره) از گِل شانه یکی از عزاداران حسینی به عوان متبرک برداشته و بر روی چشمان خود می‌مالد و شفا می‌گیرد که این نشان از ارادت ایشان به امام حسین(ع) دارد.

 

آیت‌الله بروجردی(ره) پس از عمری مجاهدت در راه اسلام، صبح روز دهم فروردین سال ۱۳۴۰ در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت که پس از اعلام این خبرف ملت ایران عزادار شدند.

 

تشییع مراسم پیکر آیت‌الله بروجردی(ره) با حضور بی‌نظیر مردم همراه بود که در تصاویری که از آن زمان به جا مانده به خوبی می‌بینیم که مردم در تشییع پیکر ایشان سنگ تمام گذاشتند و پیکر این عالم بزرگ در مسجد اعظم قم به خاک سپرده شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از