حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
یادداشت؛

حضرت فاطمه (س) برترین الگوی ولایتمداری است

حضرت فاطمه (س) برترین الگوی ولایتمداری  است

کارشناس مسائل مذهبی نوشت: در روایات متعدد و بیان اولیای الهی و علمای اهل سنت عظمت شخصیت حضرت زهرا (س) نشان داده شده و بالاترین و برترین الگوی ولایتمداری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، دوره کوتاه زندگی حضرت زهرا(س) در زمینه‌های مختلف پر از عبرت است، یک بخش مهمی از زندگی حضرت زهرا(س) مربوط به بعد از رحلت رسول اکرم(ص) است که در عرصه‌های مختلف اجتماعی و دفاع از امام زمان خود تلاش‌های زیادی انجام داد.

وقتی پیامبر(ص) از دنیا رفت طبیعی بود براساس دستور دین اسلام، بیان قرآن و توصیه‌های پیامبر(ص) مردم به سمت امیرالمومنین(ع) بروند اما خلاف این امر اتفاق افتاد و مردم به سمت فرد دیگری رفتند و او را به عنوان خلیفه انتخاب کردند.

در آن زمان امام علی(ع) چند راه داشت، ایشان می‌توانست با شمشیر از حق خود دفاع کند یا اینکه با فرد انتخابی بیعت کند اما ایشان به عنوان یک فرد معترض در منزل تحصن کرد و به عنوان اعتراض با خلیفه بیعت نکرد اما دست به قیام هم نزد.

به هر حال شرایط جامعه بعد از پیامبر(ص) شرایط خاصی بود اگر امام علی(ع) علیه حکومت قیام می‌کرد به دلیل تعداد یاران اندک ممکن بود به شهادت برسد و این تکلیف حضرت فاطمه(س) را بسیار زیاد می‌کرد، حالا که امیرالمومنین(ع) نمی‌توانست در جامعه به احقاق حق بپردازد ایشان تمام قد با روشنگری و جهاد تبیین به این مهم پرداخت.

بعد از رحلت پیامبر(ص) در ایامی که حضرت زهرا(س) مصیبت زده بود بیشترین تبیین و روشنگری را انجام داد و خطبه فدکیه که از وزین‌ترین خطبه‌های صدر اسلام است را از ایشان می‌بینیم همچنین به خانه مهاجر و انصار می‌رفت و سفارش‌های پیامبر(ص) را در‌ مورد ولایت امیرالمومنین(ع) یادآوری می‌کرد.

در تاریخ نقل شده که در ایام بیماری حضرت زهرا(س) وقتی زن‌های مدینه به عیادت می‌رفتند ایشان خانم‌های مدینه را به چالش کشید و به آنها گوشزد کرد که وقتی مردانتان کوتاهی کردند شما باید به همسرانتان سفارش می‌کردید که حضرت امیرالمومنین(ع) را به امامت بپذیرند.

وصیت و گریه‌های حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پدر یک مبارزه و حق طلبی بود، ایشان وصیت می‌کنند شبانه به خاک سپرده شود و این حرکت یک نوع مبارزه را نشان می‌دهد.

برای شناخت شخصیت بزرگان از قرآن، روایات، سخن بزرگان و سیره زندگی فرد می‌توان استفاده کرد، در قرآن آیات فراوانی در تکریم و تمجید حضرت زهرا(س) وجود دارد.

در روایات متعدد و بیان اولیای الهی و علمای اهل سنت عظمت شخصیت حضرت زهرا(س) نشان داده شده است همچنین در سیره و روش ایشان می‌توانیم به شخصیت برجسته و عالی‌ترین مراتب کمال انسانی، معنوی و الهی آن حضرت پی ببریم، ایشان بالاترین و برترین الگوی ولایتمداری است.

انتهای خبر/

نویسنده: حجت‌الاسلام سید رمضان علیان، کارشناس مذهبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از