حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
کارشناس پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی آموزش و پرورش لرستان:

خانواده در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی دارد

خانواده در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی دارد

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش لرستان گفت: خانواده در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی دارد و با آگاه‌سازی و تقویت مهارت نه گفتن می‌تواند فرزندان خود را از آسیب‌های اجتماعی دور نگهدارد.

طیبه مُرشدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به هفته ملی بدون دخانیات، اظهار داشت: شعار امسال این هفته با عنوان «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات و مسئولیت همگانی» نامگذاری شده است که دانش‌آموزان هر چقدر مهارت‌های زندگی و خوب زیستن را یاد بگیرند بهتر می‌توانند تصمیم درست بگیرند، خوب بشنوند، مهارت نه گفتن را داشته بشند و در مجموع در برابر آسیب‌های اجتماعی بیمه می‌شوند.

وی افزود: هرچه مهارت افراد در زندگی کمتر باشد با اضطراب همراه هستند و کیفیت زندگی آن‌ها هم کمتر می‌شود که در مسیر زندگی با چالش‌های روانی همراه می‌شوند از همین رو یکی از مهم‌ترین ارکانی که می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند که در برابر آسیب‌ها در امان باشند، خانواده است.

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: خانواده به دلیل اینکه از همان دوران کودکی با فرزند همراه است، می‌تواند ارتباط موثری با فرزند خود برقرار کرده و از مضرات و خطرات مواد مخدر صحبت کند که این می‌تواند نوجوانان را نسبت به این مسئله آگاه نماید.

مُرشدی بیان کرد: تحقیقات نشان داده هرچه استفاده از مصرف انواع مواد دخانی مانند سیگار و مواد مخدر به تعویق افتاد، ایجاد مشکلات جدی هم کاهش می‌یابد پس لازم است از همان دوران نوجوانانی آگاه‌سازی را نسبت به آسیب‌های استفاده از این مواد به نوجوانان یاد دهیم.

وی عنوان کرد: برخی از والدین از اثرات سیگار و مواد مخدر در زندگی فرزند بی‌اطلاع هستند در حالی که خانواده می‌تواند تاثیر زیادی بر تصیمات فرزندان داشته باشد، علاوه بر این نیز آموزش و پرورش، آموزش‌های فرزندپروری، تعامل و ارتباط موثر در خانواده را به والدین آموزش می‌دهد به خصوص ارتباط با نوجوان و ارتباط با نوجوان در دوران بلوغ چون در این دوران چالش‌های مختلفی را تجربه می‌کنند.

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش لرستان یادآورشد: در دوران بلوغ بیشتر رفتارهای پسران پرخاشگرانه می‌شود و اضطراب بیشتری را دارند اما دختران افسرده می‌شوند و در ارتباطات خودشان دچار مشکل شده و گاهی هم دچار افت تحصیلی می‌شوند از همین رو اگر والدین با ویژگی‌های این دوره آشنا باشند و بتوانند از همان کودکی فرزندان خود را در برابر آسیب‌ها واکسینه کنند و ارتباط با فرزندان داشته باشند، می‌توانند فرزندی سالم به دور از مواد دخانی را تربیت و پرورش دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از