حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
گفتگوی تفصیلی با استاد و تحلیلگر سیاسی:

راه شهیدجمهور در دولت چهاردهم به پیشرفت می‌انجامد

راه شهیدجمهور در دولت چهاردهم به پیشرفت می‌انجامد

رئيس‌جمهور منتخب دو راه در پیش دارد، یکی عبرت گرفتن از دوران هشت ساله روحانی و یکی هم الگوگیری از دولت سیزدهم که ادامه راه شهیدجمهور در دولت چهاردهم به پیشرفت می‌انجامد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، تاریخ انقلاب اسلامی ایران به خوبی نشان می‌دهد هر کجا تمسک و توسل به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب بوده و حرکت در این مسیر صورت گرفته، پیروزی و موفقیت را به همراه داشته است و هر کجا از آرمان‌ها و ارزش‌ها فاصله گرفته، مشکلاتی ایجاد شده است.


دولت روحانی و شهید رئیسی، دو دولت کاملاً متفاوت بودند که یکی مدام چشم به بیرون از کشور دوخته بود و دیگری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخل برای حل مشکلات استفاده می‌کرد، دولت روحانی در طول هشت سال همه مشکلات را به برجام و غرب گره زد در حالی که دولت سیزدهم به ظرفیت‌های داخل کشور تکیه کرد، در دولت روحانی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی زیادی تعطیل شدند و آمار بیکاری بالا رفت اما در دولت سیزدهم چرخ زیادی از کارخانه‌های تعطیل دوباره چرخید.


بعد از شهادت شهید رئیسی، مردم در برگزاری دو مرحله انتخابات در تیرماه امسال، در نهایت پزشکیان را انتخاب کردند و حالا دو راه متفاوت پیش روی رئیس‌جمهور منتخب است، یکی ادامه راه شهید رئیسی به عنوان یک الگو و یا ادامه راه روحانی به عنوان یک عبرت.


در همین راستا گفتگویی تفصیلی با امیرعلی‌حیدر امیری استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا انجام شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 


حرکت دولت جدید در مسیر شهید رئیسی و الگوگیری از دولت سیزدهم چقدر سبب پیشرفت خواهد شد؟

 

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری طی دو مرحله و در امنیت و بدون هیچ مشکلی برگزار شد که میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات بالا رفت و مردم با حضور در پای صندوق‌های رای، رئیس‌جمهور را برای مدت چهار سال انتخاب کردند.


امروز آقای پزشکیان دو راه را پیش رو دارد که براساس هر کدام از مسیری را که انتخاب کند، تصمیم‌گیری‌هایی صورت می‌گیرد، یکی استفاده از راه و روش هشت ساله دولت روحانی و یکی هم راه و روش شهید رئیسی است.


بسیاری از مدیران و اطرافیان روحانی، تحصیل کرده در غرب بودند و حتی در مصاحبه‌های خود مرعوب غرب بوده به طوری که وزیر مسکن روحانی افتخارش این بود که آجر روی آجر نگذاشته و مسکن مهر را مسخره می‌کرد و برخی از اطرافیان دولت روحانی و یا فرزندان ورزای دولت یازدهم و دوازدهم هم به جرم اختلاس و مشکلات مالی، محاکمه شدند و راهی زندان شدند که این یک تجربه و عبرت است.


تجربه دیگری که رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند از آن برای حرکت در مسیر موفقیت استفاده کند، تجربه خدمت‌رسانی دولت شهید رئیسی است که این شهید بزرگوار هیچگاه به پشت میزنشینی اکتفا نکرد، با روحیه جهادی استان به استان را برای حل مشکلات سفر کرد و شبانه روز تلاش کرد تا بتواند از بار مشکلات بکاهد.


شهید رئیسی بین دیپلماسی و قدرت نظامی توانست توازن برقرار کند و در وعده صادق، ذهن ملت‌ها را آماده کردند و افتخاری بزرگ را رقم زدند در حالی که اگر دولتی وابسته به غرب بود هیچگاه نمی‌توانست چنین کاری کند.


در دولت سیزدهم که دولتی جهادی و خدوم بود، بسیاری از واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشتند و کارگران زیادی که بیکار شده بودند به کار خود بازگشتند که نمونه آن هپکو بود از همین رو اگر رئیس‌جمهور منتخب، تجربه دولت شهید رئیسی را در پیش بگیرد سبب خوشحالی مردم خواهد شد.


اگر پزشکیان راه و روش دولت سیزدهم را در پیش بگیرد و به داخل کشور اعتماد داشته باشد و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی اتکا نماید، می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند اما اگر در چیدمان مدیران خود از افرادی استفاده کند که سابقه خوبی ندارند و دائم چشم به کدخدا دوخته‌اند، موفقیتی حاصل نمی‌گردد.


جوان‌محوری شعار رئیس‌جمهور متخب بود که باید در عمل از این شعار استفاده کند و این شعار را رنگ عمل ببخشد.

راه شهیدجمهور در دولت چهاردهم به پیشرفت می‌انجامد

دولت روحانی و شهید رئیسی چگونه برای حل مشکلات با کشورهای دنیا ارتباط کردند و امروز دولت جدید چگونه می‌تواند الگو بگیرد؟

 

دولت روحانی به گونه‌ای برای دولت‌های غرب جا انداخته بود که از نظر اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران به رشد نخواهد رسید مگر اینکه تسلیم غرب شود و همه خواسته‌های غرب را برآورده کند تا شاید بخشی از تحریم‌ها برطرف شود که در این راستا وابستگی به غرب به خوبی در دولت روحانی دیده می‌شد.


اما دولت سیزدهم بدون تمسک و توسل به غرب توانست رشد اقتصادی را بهبود ببخشد و با تکیه بر توانایی ملت و جوانان این سرزمین بسیاری از مشکلات کشور برطرف شد و ثابت شد که بدون نگاه به بیگانگان می‌توان مشکلات را با شعار ما می‌توانیم برطرف کرد.

 


باتوجه به اینکه دولت روحانی همه مشکلات را به برجام گره زد، برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی، دولت چهاردهم باید چه اقداماتی در دستور کار قرار دهد؟

 

در دولت روحانی موضوع برجام به مهم‌ترین موضوع تبدیل شده بود تا جایی حل همه مشکلات را به این موضوع گره زدند که اگر امضا شود همه تحریم‌ها یکباره لغو می‌شود اما به محض امضای برجام، آمریکا از برجام خارج شد ولی اروپا را برای مابقی اهداف خود در برجام نگهداشت و نشان دادند که آن‌ها کارشان دشمنی است و به هیچ یک از تعهدات خود پایبند‌ نیستند.


از طرفی در دولت روحانی تلاش کردند تا به همه تعهدات خود در برجام عمل کنند به طوری که قلب راکتور را در کشور سیمان ریختند و غنی‌سازی کاهش یافت و صنعت هسته‌ای را خواستند تعطیل کنند.


اقدام انقلاب مجلس شورای اسلامی سبب شد تا در راستای عمل نکردن طرف مقابل به تعهدات خود در برجام، ایران هم اقدامات دیگری را انجام دهد و غنی‌سازی افزایش یافت و صنعت هسته‌ای فعال‌تر از همیشه به فعالیت خود ادامه دهد که در واقع این اقدام از سوی ایران، غرب را ادب کرد و غرب به خوبی متوجه شد که جمهوری اسلامی ایران شوخی نیست و در قابل بدعهدی آن‌ها، اقدام خواهد کرد.


اما در دولت شهید رئیسی دیدیم که نفت به روش‌های مختلفی به فروش رسید، عضویت در شانگهای و بریکس و همچنین ارتباط با کشورهای مختلف و همسایه انجام شد و ثابت کردند که برای حل مشکلات باید با روحیه جهادی اقدام کرد و ارتباط با کشورهای دنیا فقط ارتباط با آمریکا نیست بلکه کشورهایی وجود دارند که دولت سیزدهم با آن‌ها در زمینه اقتصادی ارتباط برقرار کرد و توانست بخشی از مشکلات اقتصادی را از گردنه سخت عبور دهد.

 


دولت چهاردهم چگونه می‌تواند از محور مقاومت دفاع کند؟

 

دولت سیزدهم هم از محور مقاومت و محرومان عالم پشتیبانی و حمایت کرد و هم با کشورهای زیادی ارتباط برقرار نمود و بدون اینکه امتیازی به غرب بدهد، مشکلات زیادی برطرف شدند.


امروز دولت پزشکیان می‌تواند از بین دو مسیری که وجود دارد که یکی عبرت از هشت سال دولت روحانی و یکی هم الگوی دولت رئیسی است، راه خود را انتخاب کند و قطعاً با انتخاب راه شهید رئیسی موفقیت را رقم بزند.


هیچ‌کسی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند تحریم‌ها را بردارد چرا که تحریم، راهبرد دشمن است اما می‌شود آنقدر قوی بود و به خودباوری رسید که تحریم‌ها را دور زد و شکسته شوند.

پیام‌هایی که پزشکیان به سید حسن نصرالله دادند امیدوارکننده است که در این پیام خود از رژیم صهیونیستی دوری جُستند و این نویدبخش این است که می‌تواند راه خودباوری را ادامه دهد.

 


دولت چهاردهم چگونه می‌تواند مدیرانی انتخاب کند که دل‌بسته غرب نباشند؟

 

حرف‌هایی که ظرفیت اخیراً بیان کردند نه ملی، نه اسلامی و نه سیاسی است چرا که از قومیت‌گرایی در انتخاب مدیران صحبت کردند که این موضوع برای کشور جالب نبود لذا پزشکیان باید در انتخاب وزیران و مدیران حتماً معیارهای انقلابی‌گری، تلاش جهادی، خودباروی، اعتقاد و اعتماد به توان داخلی و دارا بودن سابقه انقلابی را مد نظر داشته باشد و نباید در انتخاب وزیران و مدیران از کسانی استفاده کند که سابقه حضور در فتنه‌ها  را دارند.


ما ملتی تمدن‌ساز هستیم که امروز پناهگاه محرومان و مستضعفان عالم هستیم و تلاش داریم تا زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) باشیم و لازم است مدیرانی انتخاب شوند که اعتقاد به خون شهدا داشته باشند و دلبسته به غرب نباشند و سه اصل مهم و اساسی عزت، حکمت و مصلحت را در دستور کار قرار دهند.


وزراء و مدیرانی که قرار است در دولت چهاردهم انتخاب شوند باید معیارهایی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران فرمودند را دارا باشند تا بتوانند برای حل مشکلات کشور، جانانه و مخلصانه تلاش کنند.


در انتخاب مدیران و وزراء باید شایستگی، تعهد، تخصص، مسئولیت‌پذیری، انقلابی‌گری، روحیه جهادی را در دستور کار قرار دهد تا با چنین تیم قوی بتواند مشکلات را حل کند.

راه شهیدجمهور در دولت چهاردهم به پیشرفت می‌انجامد

دولت جدید چگونه می‌تواند دیپلماسی عزتمندانه را در دستور کار قرار دهد؟

 

در مورد سیاست خارجه باید دولت چهاردهم دقت لازم را داشته باشد، شهید امیرعبداللهیان بدون اینکه به غرب امتیازی دهد و تملق آن‌ها را دهد، با بسیاری از کشورهای دنیا ارتباط برقرار کرد و دیپلماسی عزتمندانه را به معنای واقعی به همه دنیا نشان داد اما در دولت روحانی، ظریف به عنوان وزیر امور خارجه همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشت و حل مشکلات را وابسته به برجام دانست.


دیپلماسی عزت با دیپلماسی التماسی بسیار متفاوت است لذا ملت ما ملتی فهیم و بصیر است و چیزی را به نام کدخدا اصلاً قبول ندارند و فقط تکیه و توکل بر خدا دارند و روحیه جهادی را تنها راه حل برای حل مشکلات قبول دارند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از