حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

مزارع آبزی‌پروری لرستان در اغما

مزارع آبزی‌پروری لرستان در اغما

عدم حمایت مسئولان، کمبود اعتبار، نداشتن سرمایه در گردش و عدم صنایع تبدیلی و تکمیلی مجتمع‌های پرورش ماهی را به تعطیلی کشاند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، استان لرستان به دلیل آب و هوای خوب دارای ظرفیت بسیار مناسب و مطلوب در حوزه آبزی‌پروری است و به عنوان قطب شیلات غیرساحلی کشور شناخته می‌شود که طبق آمار در حال حاضر بیش از ۱۷ هزارنفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش شیلات استان مشغول به فعالیت هستند.

با توجه به برخورداری از منابع آبی اگر ظرفیت‌های آبزی‌پروری در سطح استان مورد توجه و اهتمام مسئولان قرار گیرد می‌توان شاهد افزایش چند برابری تولید و اشتغال در این حوزه باشیم.

متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کم‌آبی و نداشتن توجیه اقتصادی برای تولید‌کنندگان، بسیاری از مزارع پرورش ماهی در سطح استان تعطیل شده‌اند.

 

تعطیلی مزارع پرورش ماهی

کارآفرینان عرصه پرورش ماهی استان از وضعیت موجود گلایه‌مندند و علت اصلی تعطیلی پروژه‌های پرورش آبزیان را عدم پشتیبانی مسئولان عنوان می‌کنند.

متأسفانه برخی مسئولان به جای رفع موانع و مشکلات طرح‌های توسعه پرورش ماهی کارآفرینان را از ورود به این عرصه ناامید و دلسرد می‌کنند تا جایی که افزایش هزینه‌های تولید منجر به حذف پرورش‌دهندگان خرد شده و پرورش‌دهندگان بزرگ نیز همه ظرفیت خود را برای تولید به کار نمی‌گیرند و میزان تولید خود را کاهش می‌دهند.

این درحالیست که کاهش قدرت رقابت علت اصلی خارج شدن پرورش‌دهندگان ماهی از چرخه تولید است و همین شرایط بد اقتصادی و کاهش تولید ماهی بر تقاضای مصرف نیز اثر منفی گذاشته است.

براساس آمار در حال حاضر بیش از ۳۲ هزار تن انواع ماهی خوراکی از مزارع پرورش ماهی استان تولید می‌شود و به نظر متخصصین، لرستان ظرفیت تولید بیش از ۵۰ هزار تن انواع ماهی را دارد اما با این وجود بسیاری از طرح‌های پرورش آبزی استان دچار رکود، تعطیلی و ورشکستگی شده‌اند که این وضعیت تأسف‌بار و قابل تأمل است.

 

عدم حمایت مسئولان از آبزی‌پروری

از مهم‌ترین مشکلات پیش روی این صنعت در استان عدم حمایت مسئولان، کمبود اعتبار، نداشتن سرمایه در گردش، عدم صنایع تبدیلی و تکمیلی، پایین بودن سرانه مصرف و بالا بودن قیمت خوراک ماهی به علت وارداتی بودن اقلام خوراک است که منجر به غیرفعال شدن تعداد بالایی از مجتمع‌های پرورش ماهی شده است.

علی اکبر حیدری یکی از کارآفرینان پرورش ماهی شهرستان ازنا اظهار داشت: از ۶ مجتمع پرورش ماهی ما هم‌اکنون سه مجتمع کاملاً خالی و دو مجتمع دیگر با ظرفیت ۱۰ درصد فعالیت می‌کنند و یک مجتمع دیگر را نیز اجاره داده‌ایم.

وی افزود: ما مجوز چاهک را برای یکی از مزارع گرفتیم ولی برای زدن چاهک اعتبار نداریم، در مزرعه دیگرمان اگر چاه عمیق ۲۰ متری بزنیم حداقل ۲۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

این پرورش دهنده آبزیان تصریح کرد: زمانی که مجتمع‌ها فعال بودند حداقل ۱۰۰ نفر در این مجتمع‌ها کار می‌کردند اما اکنون نسبت به تولید دلسرد شده‌ایم چون مسئولان ما را حمایت نمی‌کنند.

حسین طالبی یکی از تولیدکنندگان ماهی شهرستان دورود در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: در حال حاضر به دلیل کمبود آب و اعتبار با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم.

 

خسارت به مجتمع‌های پرورش ماهی

وی افزود: خسارت زیادی متحمل شدیم و دو سال کارگاه تعطیل بود، اگر از تمام ظرفیت استفاده کنیم تا ۵۰ تن در دوره می‌توانیم تولید داشته باشیم که متأسفانه مسئولان از ما حمایت نکردند.

این پرورش دهنده ماهی تصریح کرد: از سال ۸۰ فعالیت می‌کنیم و الان به مدت دو سال است که مجتمع غیرفعال شده و عمده اصلی مشکلات به عدم حمایت مسئولان برمی‌گردد.

با حمایت‌های ویژه مسئولان دولتی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان همچون آب و زمین کشاورزی می‌توان در راستای کمک به تولید داخلی برای ایجاد اشتغال پایدار بیشترین بهره را برد.

شاید تزریق اعتبار به این مجتمع‌ها علاوه بر تولید آبزیان، در زمینه اشتغال زایی به استان ما کمک کند و اگر این مشکل با همت مسؤلین مربوطه حل شود دیگر شاهد منزوی شدن تولید‌کننده‌ها نیستیم.

انتهای خبر/

مزارع آبزی‌پروری لرستان در اغما
مزارع آبزی‌پروری لرستان در اغما
مزارع آبزی‌پروری لرستان در اغما

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از