حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی لرستان، ضامن اشتغال پایدار

فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی لرستان، ضامن اشتغال پایدار

ظرفیت‌های تولیدی بسیار بی‌نظیر و ارزشمندی در لرستان وجود دارد که فعال کردن این ظرفیت‌ها، ضامن اشتغال پایدار است.

به گزارش سفیرافلاک، سال‌هاست که لرستان از اینکه در شاخص‌های منفی رکورددار است، رنج می‌برد چرا که استانی با این ظرفیت و پتانسیل اما در حسرت اشتغال پایدار بوده و بیکاری مهم‌ترین مشکلی است که جوانان این استان را رنجور کرده است.

جوانان قوی و با پشتکار بسیار زیادی در این استان وجود دارد که به دلیل نبود اشتغال مجبور به مهاجرت می‌شوند و همین امر زمینه را برای آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند، در حالی که اگر ظرفیت‌های اشتغال و اقتصادی استان فعال شود نه تنها می‌تواند اشتغال مورد نیاز جوانان را تامین کند بلکه زمینه برای اشتغال از سایر استانها را فراهم می‌کند.

 

نرخ بیکاری استان در تابستان امسال ۱۱.۱ درصد بود

چندین سال است که لرستان در آمار بیکاری جزء استان‌های نخست است این در حالیست که براساس مرکز آمار در تابستان امسال، آذربایجان غربی با نرخ بیکاری ۵.۱ درصد، خراسان شمالی ۵.۱ درصد، زنجان ۶.۲ ویزد با ۶.۳ کمترین نرخ بیکاری را دارند و استا‌ن‌های سیستان و بلوچستان با نرخ بیکاری ۱۲.۵ درصد، هرمزگان ۱۱.۵ درصد و لرستان ۱۱.۱ درصد بیشترین نرخ بیکاری را دارند و با توجه به کاهش نرخ بیکاری در کشور در تابستان ۱۴۰۲ مطابق آمار ارائه شده تنها ۶ استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، هرمزگان نرخ بیکاری دو رقمی دارند.

استمرار نرخ بیکاری در لرستان دلایلی مختلفی دارد از جمله تعطیلی و نیمه تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی که سال‌های قبل از مدار تولید خارج شدند، بی‌توجهی به صنایع تبدیلی در استانی که در تولید محصولات باغی حرف برای گفتن دارد، غفلت از ظرفیت‌های مهم گردشگری و کشاورزی می‌توان اشاره کرد.

اگرچه به گفته مسئولان و متولیان اشتغال‌های زیادی سالانه در استان لرستان ایجاد می‌شود ولی تاکنون پرداخت این تسهیلات، نتوانسته مشکل بیکاری را برای همیشه در این استان برطرف نماید.

 

وضعیت اشتغال در لرستان خوب نیست

حجت‌الاسلام شاهرخی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته با بیان اینکه همیشه به نیاز و ضرورت اشتغال در استان اشاره و تاکید شده است، گفت: در دیدار با مسئولان کشور هم این موضوع را بیان کردیم و سالهاست که دیو بیکاری بر آسمان استان سایه افکنده است و رئیس‌جمهور فرمودند هرکاری در استان باید با نگاه اشتغال باشد ولی چنین نگاهی اجرایی نشده است به طوری که صنعت اشتغالی که بتواند بیکاری را کمتر کند، مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: لرستان می‌تواند یک استان صنعتی باشد چون دارای معادن، آب فراوان و فلزات است پس باید الزامات یک استان صنعتی ایجاد شود اما لرستان بی‌بهره از صنعتی است که اشتغال قابل‌توجهی را ایجاد کند، همچنین در حوزه کشاورزی می‌طلبد که سدهایش تکمیل و شبکه‌های آبیاری به زمین برسد، صنایع تبدیلی ایجاد و زمین‌های آبی آن مانند دیگر استانها باشد ولی لرستان فاقد چنین امکاناتی است.

نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: وضعیت اشتغال در استان لرستان خوب نیست و می‌طلبد سایه دیو بیکاری از استان محو شود و دولت سیزدهم این توانایی را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی با اشاره به اینکه بیکاری استان، حاصل چند دهه است، افزود: اگرچه تسهیلات ۳۰ و ۴۰ میلیونی برای اشتغال داده شده ولی نشان می‌دهد که این تسهیلات، اشتغال پایدار را به وجود نمی‌آورد و اینان موقتی است و آنچه در سامانه رصد به عنوان ۴۰ هزار شغل ثبت شده از جمله مشاغلی است که بعد از مدتی محو می‌شوند، اگر قرار بود با تسهیلات بیکاری از بین برود دیگر الان بیکار نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: راه برون رفت از این وضعیت بیکاری در استان، ثبت اشتغال در سامانه رصد نیست بلکه نگاه ویژه است، البته امسال دستگاه‌ها متعهد شدند ۳۰ هزار شغل پایدار ایجاد کنند که این هم از جمله شغل‌هایی است که بعد از مدتی از بین می‌روند و لازم است با سرمایه‌گذاری دولتی و بخش خصوصی و بانکها اقداماتی صورت گیرد.

 

تعهد امسال اشتغال بیش از ۲۹ هزار نفر است

فرهاد ناصری‌نیا مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: تعهد امسال ایجاد اشتغال در لرستان ۲۹ هزار و ۵۴۴ نفر است و هر یک از دستگاه‌ها طبق سهمیه‌ای که لحاظ شده، موظف به ایجاد فرصت شغلی برای جویندگان کار هستند.

وی افزود: سال گذشته ایجاد فرصت‌های شغلی در استان بیش از ۱۰۳ درصد بود که امیدواریم امسال هم میزان تعهد اشتغال فراتر رود و تعداد اشتغال‌هایی که در نظر گرفته شده، ایجاد گردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بخشی از اشتغال‌های ایجاد شده در این زمینه مستمر و بخشی هم غیرمستمر است ولی تلاش شده تا با پرداخت تسهیلات بتوانیم فرصت‌های شغلی را در اختیار افراد جویای کار قرار دهیم.

به هر حال می‌طلبد برای ایجاد اشتغال پایدار در استان، نگاه ویژه‌ای صورت گیرد و با فعال کردن ظرفیت‌های مختلف، شرایط برای ایجاد اشتغال جوانان فراهم گردد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از