حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/02/30 شمسی | 2024/05/19 میلادی
در گفتگوی تفصیلی با سفیرافلاک مطرح شد؛

روایتی از همت جوان کارآفرین در مسیر تولید

روایتی از همت جوان کارآفرین در مسیر تولید

کارآفرین بروجردی گفت: افزایش تولید و اشتغالزایی در کارگاه فرآوری چوب با کمک بسیج سازندگی گامی بلند در مسیر تولید و اشتغال است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، بسیج از بدو تاسیس تاکنون همیشه منشاء خیرات و برکات در عرصه‌های مختلف بوده و در هر جایی که نیاز بوده نقش خود را به خوبی ایفا نموده است.

 

۱۷ اردیبشهت ماه سالروز تاسیس بسیج سازندگی به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال ۷۹ است که نشان دهنده نقش و اهمیت بسیج سازندگی در عرصه محرومیت‌زدایی است، در طول این سال‌ها جهادگران زیادی از بسیج سازندگی در عرصه سازندگی، محرومیت‌زدایی، اقتصاد مقاومتی و سایر بخش‌ها خدماتی را ارائه داده‌اند.

 

شوق خدمت‌رسانی را می‌توان در چهره تک‌تک همه جهادگران و مسئولان بسیج سازندگی مشاهده کرد که برای زدودن گرفتاری و مشکلی از جامعه، همه تلاش خود را به کار می‌گیرند و یکی از این عرصه‌ها در حوزه تولید است و فصل جدیدی از خدمت‌رسانی بسیج سازندگی برای مانع‌زدایی و پرداخت تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان است که سبب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان بتوانند در این عرصه محکم قدم بردارند.

 

به همین مناسبت گفتگویی تفصیلی با محمود فرهمندی یکی از کارآفرینان موفق بروجردی صورت گرفته که با کمک بسیج برای توسعه مجموعه تولیدی خود اقدام کرده است.

روایتی از همت جوان کارآفرین در مسیر تولید

 

ضمن معرفی خود، بفرمائید چه فعالیتی را انجام می‌دهید؟

محمود فرهمند هستم که مهندسی ایمنی صنایع را در دانشگاه خوانده‌ام و از همان دوران تحصیل در دانشگاه به کار تولید علاقه داشتم از همین رو از سال ۷۹ وارد بازار کار شدم و کارم را در نجاری شروع کردم.

 

چهار سال بعد از اینکه در کار چوب مشغول به کار بودم، یک روز نوعی از چوب را مشاهده کردم که خاص است و با فینگرجوئیت تولید شده و می‌توان با فرآوری چوب، این نوع از چوب را تولید کرد از همین رو همان لحظه کار تحقیقاتی خود را آغاز کردم.

 

پدرم خیاط بود و به دلیل اینکه سرمایه کافی و لازم را نداشتم تصمیم گرفتم که از همان ابتدا برای ورود به بخش تولید به گونه‌ای اقدام کنم که از صفر تا صد کار را ایجاد کنم و سپس تولید را انجام دهم.

 

بعد از کلی تحقیق در این زمینه، تصمیم گرفتم که در فاز اول، دستگاه‌های مورد نیاز را برای شروع کار درست کنم از همین رو مُدل و نوع دستگاه را طراحی می‌کردم و سپس آن را تولید کردم و برای اینکه هزینه مورد نیاز این دستگاه را بتوانیم تهیه کنم، از صبح تا شب کار می‌کردم و درآمدم را صرف تولید این دستگاه نمودم.

 

تاکنون توانسته‌اید چند دستگاه را طراحی و تولید کنید؟

در فاز اول پنج دستگاه را طراحی و تولید کردم ولی معایبی داشت که آنچه در ذهنم بود را نمی‌توانست انجام بدهد از همین رو آن‌ها را فروختم و دوباره دستگاه‌ها را طراحی کردم، در فاز دوم هم بعد از کلی تحقیق و فعالیت و تلاش شبانه روزی موفق شدم سری دوم دستگاه‌ها را این بار مجهزتر و با رفع معایب قبلی تولید کنم.

 

ولی متاسفانه در فاز دوم هم دستگاه‌هایی را که تولید کردم مشکلات و معایبی داشتند که خسته نشدم و با رفع معایب دستگاه‌ها، سری سوم از دستگاه‌های مورد نیاز کارگاه فرآوری چوب را تولید کردم و در این مرحله، همه دستگاه‌ها بدون هیچ عیبی تولید و در کارگاه قرار گرفتند.

روایتی از همت جوان کارآفرین در مسیر تولید

 

در حال حاضر چند نفر در کارگاه مشغول به فعالیت هستند؟

روز اول که کار را شروع کردم فقط خودم بودم ولی بعد از چند وقت که دستگاه‌ها استارت خوردند، چند کارگر مشغول به کار شدند و در حال حاضر ۱۲ نفر در این کارگاه فرآوری چوب مشغول به کار هستند ولی به دلیل ظرفیتی که در کار وجود دارد و با توجه به شناختی که از کار دارم می‌توانم این کار را توسعه دهم و در فاز دوم ظرفیت اشتغالزایی را تا بیش از ۳۰ نفر برسانم.

 

اگر حمایت‌های مورد نیاز از کارگاه صورت گیرد و موانعی که گاهی ایجاد می‌شود، کمک شود تا برطرف گردد قطعاً تولید روز به روز بیشتر می‌شود.

 

هر ماه چقدر فرآوری چوب انجام می‌دهید و میزان تولید چقدر است؟

در این کارگاه همه ضایعات چوب حتی شاخه‌های درختان را می‌توانیم فرآوری کنیم و به ورق و تخته‌هایی تبدیل می‌کنیم که برای ساخت انواع تولیدات چوب مانند کُمد دیواری، میز و صندلی و سایر لوازم چوبی از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

در هر ماه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در این کارگاه و با همین تعداد نیرو تولید داریم که تولیدات خود را در حال حاضر به چهار استان کشور می‌فرستیم و باتوجه به اینکه تولید این ورق‌ها بسیار با کیفیت است، از سایر استان‌ها هم سفارش می‌دهند ولی تولید ما همین اندازه است که در صورت حمایت و افتتاح فاز دوم این واحد تولیدی، می‌توانیم تولید را افزایش دهیم و به سایر استان‌ها تولیدات را بفرستیم.

 

البته برای فرآوری این چوب‌ها، نوعی چسب خاص مورد نیاز بود که با توجه به اینکه صفر تا صفر دستگاه‌ها را تولید کرده بودم، تصمیم گرفتم تا این چسب هم خودم بتوانم تولید کنم از همین رو کار تحقیقی را شروع کردم و دو سال طول کشید تا توانستم همان چسبی را که مورد نیاز است تولید کنم.

 

آیا امکان صادرات این محصول هم وجود دارد؟

در حال حاضر نوعی از تخته چوبی را که با همین ضایعات تولید می‌کنیم، بسیار منحصر به فرد است و به دلیل کیفیت و مقاومتی که دارد تاکنون در کشور کسی نتوانسته اینگونه تولید کند از همین رو یک کار ممتاز و ویژه است.

 

در صورتی که حمایت‌های مورد نیاز از این کارگاه صورت گیرد و تولید افزایش یابد، این ظرفیت وجود دارد که بخشی از تولیدات را به کشورهای دیگر بتوانیم صادر کنیم ولی این منوط به افزایش تولید است.

روایتی از همت جوان کارآفرین در مسیر تولید

 

بسیج سازندگی در این عرصه تولید چه کمکی کرده است؟

نام بسیج همیشه با خدمت‌رسانی و کمک دیده می‌شود به طوری که در راستای رفع موانع تولید از بسیاری کارگاه‌های مختلف، بسیج سازندگی با همه توان به میدان آمده و مشاهده می‌کنیم کارگاه‌های زیادی هستند که با کمک بسیج سازندگی توانسته‌اند ظرفیت تولید را چند برابر افزایش دهند.

 

برهمین اساس برای اجرای طرح توسعه در این کارگاه فرآوری چوب، از کمک و ظرفیت بسیج سازندگی استفاده کردم و قرار است که در همین راستا مبلغی تسهیلات را در اختیارم قرار دهند که در این صورت می‌توانم ۲۰ نیروی جدید دیگر به کارگاه اضافه نمایم و تولید را در این کارگاه افزایش دهم.

 

البته طی این مدت هر جایی و هر زمانی که با مانع و مشکلی روبرو شده‌ام، بسیج سازندگی جهادگرانه آماده کمک بوده و این اقدام بسیج سازندگی علاوه بر این که در راستای تحقق شعار سال که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران فرمودند، می‌باشد بلکه کمک زیادی رد راستای حل مشکل بیکاری دارد.

 

از مسئولان چه انتظاری دارید؟

متاسفانه گاهی وقتی مشکلی در تولید داریم برخی از مسئولان توجهی نمی‌کنند و این موانع در صورتی که برطرف نشود، پس از مدتی تولید را نابود می‌کند اما اگر حمایت‌های مورد نیاز صورت گیرد و موانع برطرف شود، واحدهای تولیدی با همه توان در میدان تولید حضور دارند.

 

از مسئولان انتظار می‌رود تولید را حمایت کنند و تسهیلات مورد نیاز را برای اجرای طرح‌های توسعه در اختیار کارگاه‌هایی که نیاز دارند قرار دهند تا شاهد شکوفایی در این بخش باشیم.

 

رمز موفقیت در تولید چیست؟

من اعتقاد دارم آنچه می‌تواند در هر عرصه‌ای به خصوص تولید سبب موفقیت شود، همت و پشتکار است و گام اول برای تولید سرمایه نیست البته سرمایه اولیه لازم است ولی مهمتر از سرمایه، همت است که می‌تواند چرخ تولید را بچرخاند.

 

گاهی مشاهده می‌کنیم سرمایه و تسهیلات در جایی وجود دارد ولی تولید آنگونه که انتظار می‌رود دیده نمی‌شود که خلاء اصلی در اینجا همان همت و پشتکار است که به همه جوانانی که قصد حضور در عرصه تولید را دارند توصیه می‌کنم با همتی بلند وارد میدان تولید شوند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از