حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
رئیس کل دادگستری لرستان:

235 زندانی جرائم غیرعمد آزاد شدند

235 زندانی جرائم غیرعمد آزاد شدند

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: در سال جاری به همت خیرین ۲۳۵ نفر با پرداخت ۱۶ میلیارد تومان از زندان آزاد شدند و در حال حاضر ۱۷۰ محکوم غیرعمد در زندان نیازمند همت و عزم خیرین هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، سعید شهواری در جلسه شورای قضایی استان که در فرمانداری برگزار شد، اظهارداشت: بزرگترین مرجع تقلید حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) بودند که از بروجرد برخاستند که نشان از جایگاه رفیع شهرستان دارد، لقب شهید بروجردی می‌تواند مسیح ایران باشد چرا که برازنده ایشان است و در مجموع لرستان استانی بزرگ است و مردمانی با محبت و غیور و شجاع دارد که ۶ هزار و ۵۰۰ شهید را تقدیم نموده که نشان از رفعت و متانت استان دارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای قضایی، افزود: یکی از اهداف جلسه این بود که فرصتی برای بررسی مشکلات قضایی بروجرد و مرور معضلات باشد و تلاش جهادی برای رفع این مشکلات صورت گیرد، همچنین هدف بعدی ایجاد پیوند بین دادگستری و دستگاه‌های اجرایی و تعامل سازنده در بالاترین سطح برای شناسایی مشکلات و حل آنهاست.

رئیس کل دادگستری لرستان تصریح کرد: از دیگر اهداف سفر به بروجرد برپایی میزخدمت برای مردم است که آسان کردن دسترسی مردم به مدیران از اهداف این طرح است و بزرگترین افتخار در کشور، افتخار خدمت به مردم است و این میزخدمت را برگزار می‌کنیم تا به جای اینکه مردم رنج سفر را تحمل کنند، مدیران به شهرستان‌ها رفته و در خدمت آنها باشند و مشکلات را حل کنند.

شهواری بیان کرد: مدیران باید ارتباط زیادی با مردم داشته باشند و درهای اتاق مدیران به روی مردم باز باشد، امروز مردم گرفتاری‌هایی دارند که حل آنها به دست مدیران است و وظیفه ماست که از مشکلات آنها گره‌گشایی کنیم.

وی با بیان اینکه پیشگیری در بسیاری از جرائم نقش مهمی دارد، عنوان کرد: برخی از مباحث مانند خانواده، طلاق و سرقت به پیشگیری برمی‌گردد که یک مسئله فراقوه‌ای است و همه باید در پیشگیری مداخله کنند.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: در ۹ ماهه اول امسال در بروجرد بیش از ۴۱ هزار پرونده وارد دستگاه قضا شده که ۴۲ هزار و ۵۰۸ فقره مختومه شده و ۸۷۲ فقره بیشتر از پرونده‌های وارده مختومه شده که عملکرد دادگستری به لحاظ ورودی و خروجی مثبت است.

شهواری با تاکید بر اینکه اقتصاد بروجرد بر پایه صنعت است، یادآورشد: در برخی از شهرستان‌های استان اقتصاد بر پایه کشاورزی است ولی یکی از اولویت‌های بروجرد مسئله صنعت است که ارتباط زیادی با دو مسئله مهم تولید و اشتغال دارد و همه مدیران و مسئولان از دستگاه قضایی تا اجرایی باید همه همت خود را به کار گیرند که چرخ تولید بچرخد.

وی اظهارداشت: در همین راستا هرچه به عنوان موانع تولید و اشتغال است، مورد برخورد قرار می‌گیرد و دادگستری حمایت از تولید خواهد داشت لذا کارخانجات تعطیل و نیمه‌تعطیل باید به چرخه تولید بازگردند چون هم تولید و هم اشتغال را به همراه دارد.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز افزود: وقتی ساختمانی در زمین کشاورزی به صورت غیرقانونی ساخته می‌شود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و دیگر ارزش کشاورزی ندارد، از همین رو متولیان این امر تکلیف قانونی دارند و به محض مشاهده ساخت و ساز اقدام شود و در صورت بی‌توجهی، ترک فعل محسوب می‌شود.

شهواری عنوان کرد: پرونده‌هایی دارای رای قطعی هستند و به دلایلی اجرا نشده و به پرونده مُسن تبدیل شدند و اینکه گفته می‌شود امکانات نیست تا رای اجرایی شود، دلیل محسوب نمی‌شود و باید این احکام اجرا شود و در غیر این صورت برای مدیر ترک فعل صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت غیرمجاز از آب باید مورد توجه شود و با حفر چاه‌های غیرمجاز برخورد شود و اگر در حریم رودخانه استفاده غیرمجاز صورت گرفته، با نظارت دادستان اقدام گردد.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به لزوم حدنگاری، گفت: بسیاری از دعاوی کیفری و حقوقی به دلیل عدم حدنگاری است و املاک با قولنامه رد و بدل می‌شود و اگر حدنگاری شود سند در اختیار افراد قرار می‌گیرد و از این مشکل جلوگیری می‌شود.

شهواری با اشاره به اینکه انتخابات در کشور نماد مردم سالاری است، ادامه داد: در طول این سال‌ها چندین انتخابات برگزار شده یعنی تعیین سرنوشت و هرچه مشارکت بیشتر باشد مجلس قوی‌تر شکل می‌گیرد و مجلس ریل‌گذار در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است لذا نگاه ما مشارکت حداکثری است که پایه‌های قدرت ملی را تقویت می‌کند.

وی بیان کرد: دستگاه‌ها باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند و جانبداری مدیران از کاندیداهای خاص نباید صورت گیرد، همچنین استفاده از امکانات دولتی برای نامزدهای انتخابات ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد می‌شود و در این راستا تشکیل شورای پیشگیری از جرائم انتخاباتی لازم است.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد گفت: در سال جاری به همت خیرین ۲۳۵ نفر با پرداخت ۱۶ میلیارد آزاد شدند و در حال حاضر ۱۷۰ محکوم غیرعمد در زندان داریم که همت و عزم خیرین را نیاز دارد.

شهواری تصریح کرد: امسال در زندان بروجرد ۲۲ زندانی غیرعمد با ۳ میلیارد تومان بدهی آزاد شدند و هم‌اکنون ۱۹ زندانی غیرعمد در زندان وجود دارد که رقم محکومیت آنها ۳۰ میلیارد تومان است و با اقداماتی که صورت می‌گیرد می‌توان با پنج میلیارد تومان آنها را آزاد کرد و در کل استان ۸۰۶ هزار ثبت ثنا انجام شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از