حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

انتخاب اصلح بدون طایفه گرایی

انتخاب اصلح بدون طایفه گرایی

باتوجه به انتخابات پیش‌رو، ترجیح انتخاب اصلح به انتخاب طایفه‌ای سبب می‌شود تا افراد توانمند انتخاب و راهی مجلس شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، انتخابات در کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که یکی از ارکان مهم محسوب می‌شود و هرچه انتخابات با حضور پرشور برگزار گردد و افراد اصلح انتخاب شوند، منجر به نتیجه مطلوب در کشور می‌گردد.

 

شمارش معکوس برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز شده و همه این روزها صحبت از انتخاب افراد اصلح دارند تا بتوانند از بین داوطلبان این دوره از مجلس، بهترین‌ها و توانمندترین افراد را انتخاب نمایند.

 

انقلاب اسلامی ایران حق انتخاب را در اختیار همه افراد یک جامعه قرار داد تا بتوانند با بررسی رزومه و شرایط داوطلبان، نمایندگان خود را برای ورود به مجلس، شورای شهر و یا نهاد ریاست جمهوری انتخاب نمایند از همین رو بارها تاکید شده که رای دهندگان افراد اصلح و شایسته را انتخاب نمایند.

 

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که این روزها باید مد نظر همه قرار گیرد، موضوع انتخاب قومی و طایفه‌ای است، انتخابی که ممکن است آسیب و مشکلاتی را به همراه داشته باشد چرا که ممکن است فردی در بین خانواده و اقوام، شایسته و توانمند باشد ولی در مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف کشور و سایر مولفه‌ها، توانایی لازم را نداشته باشد.

انتخاب اصلح بدون طایفه گرایی

 

انتخاب اصلح بر قومی و طایفه‌ای ارجحیت دارد

سمیه ولی‌پوری یکی از شهروندان لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: در گام اول برای انتخابات باید تلاش کنیم تا حضور در انتخابات پرشور باشد و در نگاه اول مشارکت خود را که نشان از اقتدار و سربلندی و همچنین وحدت مردم است را به نمایش بگذاریم.

 

وی افزود: در گام بعدی انتخابات باید بتوانیم افراد شایسته را انتخاب کنیم، این افراد که انتخاب می‌شوند به مدت چهار سال نماینده ما در مجلس شورای اسلامی هستند پس باید دقت کنیم افرادی که از هر نظر توانایی لازم را برای حضور در این پارلمان دارند انتخاب کنیم تا بتوانند در این حوزه موفق باشند.

 

شهروند لرستانی تصریح کرد: طبیعی است داوطلبان مجلس شورای اسلامی هر کدام از یک خانواده و قوم برای حضور در این دوره ثبت‌نام کردند ولی باید دقت کنیم که ممکن است افرادی در بین داوطلبان باشند که شایسته‌تر و توانمندتر از اقوام باشند پس وظیفه داریم این افراد را انتخاب کنیم تا مجلسی قوی داشته باشیم.

 

ولی‌پوری عنوان کرد: اینکه در برخی از موارد افراد فقط به دلیل اینکه نسبت فامیلی دارند باید انتخاب شوند و راهی مجلس شوند ممکن است بعدها مشکلاتی را ایجاد کند پس لازم است افرادی که توانمند، شجاع، نترس، آشنا به قوانین و امور قانون‌گذاری هستند انتخاب شوند تا در کنار سایر نمایندگان بتوانند مجموعه موفقی برای چهار سال باشند.

 

وی گفت: دارا بودن صلاحیت تخصصی در این زمینه و همچنین علوم لازم می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت فرد باشد و افرادی انتخاب شوند که به دور از اشرافی‌گری بتوانند برای خدمت به مردم گام بردارند، افرادی که ساده زیست بوده و در میان مردم باشند قطعاً بعد از ورود به مجلس هم اهداف مشخص را با هدف خدمت‌گذاری پیش خواهند برد.

 

شهروند لرستانی افزود: گاهی نمایندگانی انتخاب می‌شوند که آشنایی چندانی با قوانین و رسالت و وظایف خود ندارند و فقط با معرفی طایفه‌ای و قومی راه یافته‌اند، این افراد نه تنها نمی‌توانند در چارچوب قانون اقدام کنند بلکه ناتوان برای پیشبرد اهداف هستند.

انتخاب اصلح بدون طایفه گرایی

 

انتخاب طایفه‌ای، آسیب‌زا است

غلامرضا یاسینی‌کیا کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: در انتخابات مهم‌ترین مسئله بحث حضور حداکثری در انتخابات است که به اقتدار و امنیت کشور کمک می‌کند و نشان دهنده پشتیبانی مردم از نظام است.

 

وی افزود: موضوع بعدی که در انتخابات مهم است، انتخاب اصلح است به این معنی که کسانی باید انتخاب شوند که شایسته هستند و اگر به دنبال انتخاب افراد اصلح هستیم باید پارامترهای مختلفی را در انتخاب مد نظر داشته باشیم.

 

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در برخی از مناطق هنوز هم شاهد دادن شام و نهار انتخاباتی، تجمعات و یا انتخابات قومی و طایفه‌ای هستیم ولی باید توجه داشت که مکن است در یک طایفه و قوم، یک فرد بسیار توانمند به نظر آید ولی در بین سایر کاندیداها اصلح نباشد.

 

یاسینی‌کیا خاطرنشان کرد: اگر اساس رای دادن در انتخابات به صورت طایفه‌ای و قومی باشد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و این امر سبب می‌شود تا مشکلات شهر، استان و کشور همچنان پابرجا باقی بماند.

 

وی افزود: لازم است رای دهندگان براساس شاخص‌ها و معیارهایی که برای یک انتخاب اصلح عنوان شده اقدام نمایند که اگر اینگونه انتخاب صورت گیرد منجر به نتیجه می‌شود و آن وقت شاهد رفع مشکلات خواهیم بود.

انتخاب اصلح بدون طایفه گرایی

 

برای یک یک انتخاب اصلح، اولویت‌ها بررسی شود

 

منوچهر گودرزی کارشناس جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: در یک انتخاب اصلح باید اولویت‌های لازم بررسی و مد نظر قرار گیرد اینکه صرفاً گفته شود به فلانی رای می‌دهم چون هم نام ماست و یا از طایفه ماست نمی‌تواند دلیلی بر اصلح بودن افراد باشد.

 

وی افزود: در انتخابات، طیف وسیعی از داوطلبان حضور دارند که از بین آن‌ها حتماً افرادی هستند که توانایی دارند چهار سال در مجلس شورای اسلامی برای اهداف و وظایفی که به عهده آن‌ها نهاده شده، تلاش نمایند پس باید در انتخاب نمایندگان نه تنها روزمه افراد را بررسی کنیم بلکه با افرادی که شایستگی دارند مشورت کنیم تا بهترین‌ها انتخاب شوند.

 

کارشناس جامعه شناسی تصریح کرد: پیشرفت و توسعه در گرو انتخاب مناسب است و هیچگاه با یک انتخاب نادرست و نامناسب، موفقیت حاصل نشده است.

 

گودرزی اظهارداشت: گاهی افراد به کسانی از اقوام و طایفه خود رای می‌دهند که بعد از انتخاب و موفقیت در انتخابات بتوانند به خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها توجه کنند در حالی که این اقدام برای رسیدن به منافع صورت می‌گیرد و باید نمایندگان منافع ملی را در نظر داشته باشند.

 

وی یاداورشد: افرادی که اینگونه در انتخابات شرکت می‌کنند و فقط به دنبال بالا آمدن تعداد آراء اقوام خود هستند تلاش دارند تا بعد از روی کار آمدن آن‌ها بتوانند از منافعی بهره‌مند شوند که این خود ممکن است آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد پس باید به افرادی رای داد که در شعارهای خود اعلام می‌کنند بعد از انتخاب شدن منافع ملی را بر همه چیز ترجیح می‌دهند و در راستای منافع ملت حرکت می‌کنند.

 

کارشناس جامعه شناسی گفت: در بین داوطلبانی که برای مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند، استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانند تحول‌آفرین باشند و باید به این افراد رای داد تا شاهد آبادانی و توسعه باشیم.

 

گودرزی با بیان اینکه باید شایستگی و توانایی افراد، مهم‌ترین معیار تشخیص برای یک انتخاب اصلح باشد، گفت: با انتخاب این افراد می‌توان به راحتی مطالبه‌گری انجام داد و چون افراد منتخب دارای توانایی لازم هستند می‌توانند مطالبات را در دستور کار قرار دهند و پیگیری نمایند.

 

به هر حال باید طی این ایام باقیمانده تا انتخابات معیارهای انتخاب اصلح را به درستی بررسی کرد تا در انتخابات استعدادها و افراد شایسته بتوانند راهی مجلس شوند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از